راهکارهاي توسعه همکاري‌هاي بانکي و اقتصادي ايران و قزاقستان بررسي شد

تاریخ انتشار : 1401/03/02

در ديدار رئيس کل بانک مرکزي کشورمان و معاون نخست وزير قزاقستان راهکارهاي توسعه همکاري هاي بانکي همپاي گسترش مناسبات اقتصادي و تجاري مورد بررسي قرار گرفت و تصميم هاي لازم نيز در اين زمينه اتخاذ شد.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، بخيت سلطان اف، معاون نخست‌وزير و وزير تجارت و همگرايي قزاقستان و تعدادي از مسئولان اقتصادي اين کشور صبح امروز با حضور در ساختمان اين بانک با دکتر علي صالح‌آبادي، رئيس کل بانک مرکزي کشورمان ديدار و در خصوص گسترش همکاري هاي بانکي و تجاري به تبادل نظر پرداخت.

در اين ديدار دکتر صالح آبادي با اشاره به روابط اقتصادي دو کشور جمهوري اسلامي ايران و قزاقستان تأکيد کرد: توسعه همکاري هاي اقتصادي و گسترش مناسبات بانکي ميان ايران و قزاقستان لازم و ملزوم يکديگر بوده و از آمادگي کشور دوست قزاقستان براي افزايش روابط بانکي و تجاري ميان دو کشور استقبال مي‌کنيم.

عالي‌ترين مقام بانک مرکزي با اشاره به ظرفيت هاي تجاري اقتصادي و بانکي ايران و قزاقستان عنوان کرد: با گسترش مناسبات بانکي ميان دو کشور، همکاري هاي اقتصادي نيز افزايش يافته و به نقطه مطلوب مي‌رسد.

همچنين در اين ديدار بخيت سلطان اف، معاون نخست وزير و وزير تجارت و همگرايي قزاقستان نيز با اشاره به سفر رسمي رئيس جمهوري اين کشور به تهران در اواخر خرداد ماه سال جاري گفت: به دستور شخص رئيس جمهور قزاقستان به تهران آمده‌ام تا زمينه‌هاي مختلف توسعه و گسترش همکاري هاي اقتصادي تجاري و بانکي ميان قزاقستان و ايران را در دستور کار قرار دهيم.

وي با اشاره به آمادگي قزاقستان براي توسعه مناسبات اقتصادي با جمهوري اسلامي ايران گفت: قراردادهاي بسيار خوبي طي ماه هاي گذشته ميان بخش هاي مختلف اقتصادي و بخش خصوصي دو کشور به انعقاد رسيده است به گونه‌اي که حجم مبادلات تجاري و اقتصادي ايران و قزاقستان در سه ماه گذشته ۵۰ درصد رشد کرده و به ۲۰۰ ميليون دلار رسيده است.


معاون نخست وزير قزاقستان با اشاره به رشد ۸۵ درصدي حجم مراودات تجاري و اقتصادي دو کشور در سال گذشته گفت: قبل از کرونا حجم مناسبات اقتصادي ايران و قزاقستان بالغ بر يک ميليارد دلار بود که بازگشت به اين حد از همکاري ها و تا بيشتر از آن هم در دستور کار قزاقستان قرار دارد. 

سلطان اف همچنين با تاکيد بر ضرورت افزايش همکاري هاي صنعتي و توليدي ميان دو کشور تصريح کرد: طي گفت‌وگو هاي انجام شده قرار بر اين است که اتاق بازرگاني مشترک ميان ايران و قزاقستان به زودي تشکيل و خطوط پروازي مستقيم بين شهرهاي مختلف قزاقستان و ايران برقرار شود.

گفتني است در اين ديدار رئيس کل بانک مرکزي و معاون نخست وزير قزاقستان بر ضرورت توسعه روابط بانکي همپاي افزايش مناسبات اقتصادي تاکيد کردند.