تبدیل واردات به اهرمی برای صادرات در پسابرجام

تاریخ انتشار : 1394/11/13

مشروح خبر

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی صالح‌آبادی در اولین نشست خبری خود پس از برجام با توجه به سفر اخیر رییس جمهور و هیات دولت به اروپا گفت: در این سفر قرار‌دادی با عنوان بانک توسعه صادرات امضاء نکردیم، ولی مذاکرات و معرفی بانک‌ها انجام شد و با بانک‌های ECA ایتالیا که نهاد اعتباری مشابه صندوق صادرات است و مدیا بانک همچنین ادریکول، یکی از سه بانک بزرگ فرانسه مذاکرات خوبی داشتیم و مقرر شد تا صورت‌های مالی بانک توسعه صادرات به زبان انگلیسی در اختیار آنها قرار گیرد تا مورد بررسی بانک‌های خارجی قرار گیرد، این در حالی است که بانک‌های خارجی در این سفر با نشان دادن علاقه‌مندی‌شان برای همکاری مانعی نمی‌دیدند.

وی ادامه داد : فعال‌کردن رابطه کارگزاری با بانک‌های خارجی مختلف در اولویت برنامه‌های پس از تحریم بانک توسعه صادرات است.

صالح آبادی در ادامه با اشاره به فرصت‌هایی که هم‌اکنون برای خطوط اعتباری بانک‌های ایرانی فراهم شده با اشاره به تنش موجود کشور روسیه با ترکیه از علاقه‌مندی شرکت‌های روسی به واردات از ایران گفت: شرکت‌های روسی به شدت علاقه‌مند به واردات از ایران هستند و با توجه به تنش اخیری که با کشور ترکیه داشتند برای محصولات غذایی و فرآورده‌های لبنی علاقه‌مند به واردات از ایران هستند از این‌رو در زمینه روابط بانکی با کشور روسیه 20 میلیون یورو به عنوان خط اعتباری برای صادر‌کنندگان ایرانی به کشور روسیه برقرار کردیم و امروز از نظر بانکی هیچ مشکلی از لحاظ ایجاد ال سی با کشور روسیه نداریم.

در ادامه مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران افزود: یکی‌دیگر از کشورهای مدنظر ایران برای صادرات ترکمنستان است که سالانه دو تا سه میلیارد دلار واردات گازی از ترکمنستان داریم. در این خصوص مذاکرات متعددی با وزارت نفت انجام شده که شرکت‌های ایرانی اعم از صادر‌کنندگان کالا یا شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی از پولی که دولت ترکمنستان به وزارت نفت طلب دارد با ایجاد خط اعتباری پرداخت شود و اعلام می‌کنم امروز بعد از ظهر تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ملی گاز برای آمادگی بانکی و ایجاد خط اعتباری در این خصوص امضاء می‌کنیم، چرا که رقم مبادلات ایران با ترکمنستان رقم قابل توجهی است و ما درصددیم تا واردات را به اهرمی برای صادرات تبدیل کنیم.

صالح‌آبادی همچنین با اشاره به خط انتقال گاز ایران و ارمنستان در خصوص افزایش ظرفیت صادراتی میان این دو کشور اظهار کرد: از چند ماه پیش قرار‌داد خط سوم برق ایران و ارمنستان تامین مالی شد و مبلغ این قرار‌داد با 83 میلیون یورو از سوی بانک توسعه صادرات با تضمین دولت ارمنستان در به انجام رساندن این پروژه تا 24 ماه در حال اجرایی شدن است. پیش‌بینی می‌شود با شروع خط انتقال برق ایران و ارمنستان ظرفیت خط انتقال گاز این دو کشور نیز افزایش یابد و در خصوص صادرات به ارمنستان نیز بانک ملت ارمنستان به عنوان بانکی مستقل با سهامی 100 درصد ایرانی در ارمنستان با 10 میلیون یورو خط اعتباری – پولی مقرر است تا شنبه آینده با امضای قرار‌دادی بین این بانک و بانک توسعه صادرات در ارائه‌ی خدمات و تسهیلات صادراتی ایران و ارمنستان فعالیت کند.

وی با اشاره به کشور عراق به عنوان یکی‌دیگر از کشورهای صادراتی مهم برای ایران از تامین مالی بانک توسعه صادرات خبر داد و افزود: براساس مصوبه دولت حدود 200 میلیون دلار از سوی بانک مرکزی نزد بانک توسعه صادرات سپرده ارزی انتقال یافته تا برای شرکت‌های ایرانی که در کشور عراق طرح و پروژه دارند، تامین مالی صورت گیرد.

در بخشی دیگر از این نشست رییس هیات مدیره بانک توسعه صادرات از دو قرار‌داد این بانک با صندوق توسعه ملی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خبر داد و تشریح کرد: قرار‌داد بانک توسعه صادرات با صندوق توسعه ملی در قالب 100 میلیارد تومان قرار‌داد سپرده ریالی، 100 میلیون یورو سپرده ارزی، 800 میلیون دلار سپرده‌گذاری ارزی صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های نفت و گاز و 675 میلیون دلار قرار‌داد عاملیت ارزی از سوی صندوق توسعه ملی نزد بانک توسعه صادرات امضاء شده است. در خصوص قرار‌داد بانک توسعه صادرات با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز 2000 میلیارد دلار معادل 200 میلیون تومان برای یارانه تسهیلات صادراتی یا تخفیف در نرخ سود به صادر‌کنندگان اختصاص خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به ارتقاء رتبه اعتباری بانک توسعه صادرات از سوی موسسه Capital Intelligence افزود: رتبه اعتباری بانک صادرات از رتبه D به رتبه B + رسیده که هرچه این رتبه اعتباری ارتقاء یابد می‌تواند در نرخ اعتباری و ایجاد خطوط اعتباری بانک نقش مثبتی ایجاد کند.

صالح‌آبادی همچنین در خصوص ایجاد واحد بانکداری شرکتی در بانک توسعه صادرات تا پایان بهمن‌ماه گفت: بانک توسعه صادرات عمدتا به صادرکنندگان خدمات ارائه می‌کند و عمده مشتریان این بانک اشخاص حقوقی و شرکت‌ها هستند که با ایجاد بانکداری شرکتی ارتباط نظام‌مندی بین شرکت‌ها و بانک با پیگیری شعبه‌های بانک توسعه صادرات در خصوص ارائه‌ی تسهیلات به مشتریان صورت خواهد گرفت.

رییس هیات مدیره بانک توسعه صادرات درباره‌ی عملکرد آماری این بانک در سال جاری توضیح داد: تا پایان دی‌ماه سال جاری مانده تسهیلات بانکی بانک توسعه صادرات با داشتن 80 درصد تسهیلات ارزی و 20 درصد تسهیلات ریالی با 20 درصد رشد در مقایسه با سه ماهه نخست امسال 10 هزار و 619 میلیارد تومان بوده و میزان تسهیلاتی که در سال 1394 از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه پرداخت گردیده با هفت درصد رشد نسبت به سال گذشته 4068 میلیارد تومان بود که 70 درصد از این رقم معادل 2838 میلیارد تومان سرمایه در گردش بوده و 30 درصد باقی از آن معادل یک هزار و 154 میلیارد تومان طرح بوده است که این نشانه‌دهنده توجه بانک توسعه صادرات به سرمایه در گردش بانک‌هاست. در خصوص ال سی و برآورد‌های آن از ابتدای سال مجموعا دو میلیارد و 536 میلیون دلار با افزایش 3.6 درصدی نسبت به سال گذشته این بانک ال سی ایجاد کرده است.

صالح‌آبادی در خصوص بدهی دولت‌های خارجی به بانک توسعه صادرات نیز گفت: با توجه به متنوع‌ بودن بدهی دولت‌های خارجی به بانک توسعه صادرات آمار دقیقی در دست نیست، اما بخشی از بدهی‌هایی که موجود است و باید پرداخت شود مربوط به پروژه‌های در حال اجرا و پروژه‌های اتمام یافته است که از آن می‌توان به کشور تاجیکستان و پروژه اجرا شده نیروگاهی آن نام برد که مبلغ 180 میلیون دلار بدهی برای بازپرداخت دارد و همچنین کشور ونزوئلا 67 میلیون یورو بدهی به بانک توسعه صادرات دارد.

وی در پایان میزان معوقات بانکی این بانک را حدود 16 درصد اعلام و بیان کرد: معوقات بانکی بانک توسعه صادرات 16 درصد است که بخشی از آن در قالب صندوق ضمانت صادرات و بخش دیگر که حدود 600 تا 700 میلیون دلار حساب ذخیره ارزی است در بخش داخلی ساماندهی شده است.