گسترش ابزار اعتبار و ضمانت بانکي به جاي پول‌پاشي

تاریخ انتشار : 1401/01/06

رئيس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: بانک‌ها لزومي ندارد حتماً پول به توليد تخصيص دهند بلکه در اين زمينه نقش اعتبار و ضمانت نيز مي‌تواند نقش بسيار مهمي را ايفا کند.

به گزارش ايبِنا، علي صالح آبادي در گفتگو با برنامه قرن نو اقتصاد نو راديو اقتصاد، درباره مهم‌ترين راهکارهايي که بانک‌ها مي‌توانند در سياست اعتباري خود در راستاي تحقق شعار سال و با اشاره به نقش توليدات دانش‌بنيان در اقتصاد ملي و حمايت جدي شبکه بانکي از اين حوزه گفت: پول‌پاشي و تزريق بي‌ضابطه تسهيلات بانکي، مشکلات توليد را برطرف نمي‌کند بلکه با تخصيص اعتبارات هدفمند به بخش‌هاي اقتصادي، مي‌توان زمينه رونق توليد و اشتغال‌آفريني پايدار را فراهم کرد.

وي با اشاره به سخنان و تأکيدهاي مقام معظم رهبري درخصوص ضرورت اجتناب از پول‌پاشي گفت: همانطور که مقام معظم رهبري اشاره کردند، پول‌پاشي مشکلي را حل نمي‌کند و براي مثال اگر توليدي بدون توجيه اقتصادي باشد، هر ميزان پول به آن واحد تعلق گيرد، همچنان خروجي آن بهينه نخواهد بود. مانند ماشيني که خراب است و هر چه پول هزينه آن شود درست نخواهد شد لذا توليدي که بازده و صرفه اقتصادي نداشته باشد و از فناوري مناسب و دانش بنيان لازم بهره‌مند نباشد، هرچه پول‌پاشي برايش صورت گيرد در نهايت به هدف لازم نخواهد رسيد.

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه عوامل بسياري در توليد نقش ايفا مي‌کنند، تصريح کرد: اين نگاه که مشکل توليد تنها با پول‌پاشي و تزريق پول برطرف مي‌شود صحيح نيست و فرمايش مقام معظم رهبري در راستاي تبيين اين مسأله است که فقط با تزريق پول نمي‌توان توليد را به حرکت درآورد و ضروري است به توجيه اقتصادي توليد نيز توجه لازم را داشت.

وي افزود: البته در همان حال بايد اين نکته را نيز مدنظر قرار داد که با تخصيص اعتبارات هدفمند نيز مي‌توان موجبات رونق توليد را فراهم کرد و ما از سال گذشته مقوله تأمين مالي زنجيره توليد را آغاز کرديم تا به اين واسطه از ابزارهاي اعتباري براي به حرکت درآوردن توليد استفاده شود و اين مقوله امسال نيز با قدرت پي‌گرفته خواهد شد.

وي با بيان اينکه يکي از مهم‌ترين کارهايي که بانک‌ها مي‌توانند در سياست اعتباري خود در نظر داشته باشند توجه به دو مقوله اعتبار و ضمانت است، بيان کرد: لزومي ندارد حتماً پول به توليد تخصيص دهيم بلکه در اين زمينه نقش ضمانت نيز مي‌تواند نقش بسيار مهمي را ايفا کند.

صالح آبادي افزود: براي نمونه زماني که شرکت توليدي به پول احتياج دارد، به دنبال آن است که با مراجعه به بانک پولي را دريافت و به نهاد بالادستي خود پرداخت کند. به عنوان مثال فرض کنيد که يک شرکت خودروساز به دنبال آن است که از طريق مراجعه به بانک، سرمايه در گردش دريافت کند و آن را به شرکت فولادي براي دريافت مواد مورد نياز توليد خودرو پرداخت کند؛ حال به جاي دريافت پول از بانک اين شرکت خودروساز مي‌تواند به بانک مراجعه کند و به جاي اينکه پولي را به شرکت ديگر ارائه دهد، تضامين لازم را نزد بانک بگذارد و اوراقي را در اختيار بگيرد و به توليدکننده يا همان شرکت ديگر ارائه کند؛ پس از آن شرکت ديگر نيز مجدد اين اوراق را به شرکت ديگري که مواد مورد نيازش را تأمين مي‌کند، مثلا معادن ارائه کند.

رئيس‌کل بانک مرکزي يادآور شد: لذا به جاي چرخش پول ميان توليدکنندگان، اوراق در ميان آن‌ها به چرخش مي‌افتد و البته اين اوراق مورد تضمين بانک‌هاست و در صورتي که يکي از حلقه‌هاي توليد نياز به نقدينگي پيدا کند، مي‌تواند اين اوراق را در بازار سرمايه يا نزد يک بانک تنزيل کند و پولش را دريافت کند.

وي تصريح کرد: در چنين شرايطي مي‌توان با پول کمتر توليد را به حرکت درآورد؛ لذا مي‌توان از اين قبيل اوراق در راستاي زنجيره توليد استفاده کرد و با منابع مالي کمتر، چرخه توليد را به حرکت درآورد.

صالح آبادي با اشاره به حمايت‌هاي بانکي از حوزه دانش‌بنيان‌ها در سال گذشته عنوان کرد: در ۱۰ ماهه بيش از ۵۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات به شرکت‌هاي دانش‌بنيان تخصيص داده شده بود که نسبت به سال قبل از آن، بيش از ۱۰۰ درصد رشد داشته و حدود ۱۲۰۰ شرکت دانش بنيان توانستند از منابع مالي بانک‌ها استفاده کنند.

رئيس‌کل بانک مرکزي تصريح کرد: امسال نيز ما همچنان حمايت خود را از شرکت‌هاي دانش بنيان در دستور کار داريم و نظام بانکي را به ادامه اين مسير تشويق مي‌کنيم.

وي محصول‌هاي دانش‌بنيان را با کيفيت خواند و گفت: اهميت اين حوزه از آنجا نشأت مي‌گيرد که محصول دانش‌بنيان، از کيفيت مطلوب و قيمت رقابتي برخوردار است؛ بنابراين در راستاي فرمايش‌هاي مقام معظم رهبري و با توجه به نقشي که توليدات دانش بنيان در اقتصاد ملي دارند، در نظر داريم که به طور جدي از اين حوزه حمايت کنيم.

او همچنين ثبات و آرامش در بازار ارز را امري بسيار مهم و موثر در حفظ ارزش پول ملي دانست و تصريح کرد: ثبات در بازار يکي از اين عوامل است و البته از سوي ديگر وضعيت پايه پولي و نقدينگي در کشور نيز براي حفظ ارزش پول ملي حائز اهميت است؛ لذا ضروري است نقدينگي متناسب با وضعيت اقتصادي باشد چراکه کنترل رشد نقدينگي در حفظ ارزش پول ملي نقش مهمي را ايفا مي‌کند.

وي افزود: اين امر از موضوع‌هايي است که از سال گذشته آغاز شده و امسال نيز آن را پيگيري خواهيم کرد. در مبحث تناسب حجم نقدينگي با اقتصاد کشور بايد تأکيد کنم که اين بخش به انضباط مالي دولت و ارتباطش با نظام بانکي بازمي‌گردد و البته بخشي ديگر نيز به ارتباط بانک مرکزي و بانک‌ها مرتبط است.

وي افزود: اگر ببينيم جايي مشکلي وجود دارد تمام توان خود را به کار خواهم برد تا اين مشکل در جامعه برطرف شود و به قول مرحوم بهجت ان چيزي را که بلد هستيد عمل کنيد و آنچه را که نمي‌دانيد خداوند شما را راهنمايي خواهد کرد.

رئيس‌کل بانک مرکزي يکي از اصلاحات جدي را که در سال جاري پيگيري خواهد شد؛ اصلاح رابطه بانک مرکزي با دولت خواند و خاطرنشان کرد: علاوه بر اين ارتباط بانک مرکزي با بانک‌ها نيز نيازمند اصلاح است، لذا ضروري است بانک‌ها انضباط لازم را رعايت کنند و بر همين اساس دريافت وجه و اضافه برداشت از منابع بانک مرکزي به عنوان آخرين راهکار مدنظر يک بانک باشد؛ لذا بانک‌ها بايد تعادل در نقدينگي خود را در نظر داشته باشند و براي اين مهم نيز برنامه‌هاي مفصلي داريم که در سال جاري اجرايي خواهد شد و اميد است با اجرايي شدن برنامه‌هاي مذکور، آرامش بيشتري در اقتصاد کشور حاکم شود.