خلاصي بانک‌ها از تکاليف تحميلي تلفيق

تاریخ انتشار : 1400/12/17

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تصويب پيشنهاد شمس الدين حسيني براي اصلاح تبصره ۱۶، پرداخت هرگونه تسهيلات تکليفي را مشروط به عدم افزايش نقدينگي و تورم کردند.

به گزارش ايبِنا، در ادامه جلسه علني نوبت عصر روز دوشنبه ۱۶ اسفند مجلس شوراي اسلامي و در جريان بررسي تبصره ۱۶ لايحه بودجه بررسي پيشنهاد شمس الدين حسيني رئيس کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي براي اصلاح اين بند در دستور کار مجلس قرار گرفت.

همزمان با بررسي اين پيشنهاد مسعود ميرکاظمي رئيس سازمان برنامه و بودجه در صحن علني مجلس حضور يافت.

در تبصره ۱۶ کميسيون تلفيق در ۱۶ بند الحاقي تسهيلات تکليفي را به بانک مرکزي تحميل مي‌کرد که به گفته شمس الدين حسيني موجب افزايش تورم، رشد نقدينگي و افزايش پايه پولي مي‌شد.

شمس الدين حسيني: تحميل تسهيلات تکليفي به بانک‌ها موجب رشد تورم مي‌شود

سيد شمس الدين حسيني با اشاره به تذکر بودجه‌اي مقام معظم رهبري به مجلس در مورد تحميل تسهيلات تکليفي به بانک مرکزي گفت: قرض‌الحسنه سنت پسنديده است اما تحميل تسهيلات تکليفي به بانک‌ها موجب افزايش پايه پولي و افزايش تورم مي‌شود که مشکلات زيادي را براي مردم و کشور در پي خواهد داشت.

وي ادامه داد: پيشنهادي را با تعدادي از نمايندگان تنظيم کرديم مبني بر اينکه دستورالعملي توسط بانک مرکزي تهيه شود و ظرف دو ماه به تصويب شوراي پول و اعتبار برسد تا ضمن اينکه اهداف اين تبصره محقق مي شود مانع از اين شود که تعادل منابع و مصارف بر هم خورده و پايه پولي، تورم و نقدينگي افزايش يابد.

حسيني اظهار داشت: اين پيشنهاد مورد تاييد اعضاي کميسيون اقتصادي است نبايد با افزايش نقدينگي تورم را به مردم تحميل کنيم از طريق اين پيشنهاد به دنبال کنترل نقدينگي هستيم.

در ادامه محمدباقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي اعلام کرد که دولت و کميسيون تلفيق با اين پيشنهاد موافق هستند.

در پايان اين پيشنهاد با ۱۴۱ رأي موافق نمايندگان تصويب شد.

متن کامل مصوبه به شرح زير است :

دستورالعمل اين تبصره به منظور تحقق اهداف قانون و همچنين رعايت تعادل منابع و مصارف قرض الحسنه و پيشگيري از افزايش پايه پولي و نقدينگي با پيشنهاد بانک مرکزي حداکثر تا پايان ارديبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به تصويب شوراي پول و اعتبار مي‌رسد.

در ادامه جلسه و در جريان بررسي تبصره ديگري حميدرضا حاجي بابايي رئيس کميسيون تلفيق در جايگاه سخنران قرار گرفت و خطاب به نمايندگان گفت: تبصره ۱۶ با تصويب پيشنهاد هوا شد.

وي ادامه داد: کميسيون با اين پيشنهاد مخالف بود اما رئيس مجلس اعلام کرد که کميسيون با اين پيشنهاد موافق است.

در ادامه محمد باقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به حاجي بابايي گفت:  جناب‌عالي ابتدا اعلام کرديد که کميسيون تلفيق با اين پيشنهاد موافق است و بعد با شما صحبت کردند، تُرش کرديد، شما نمي‌توانيد در لحظه نظر خود را عوض کنيد.

منبع: ايرنا