رشد ۶۱ درصدي تسهيلات پرداختي بانک کشاورزي در سال جاري

تاریخ انتشار : 1400/11/18

مديرعامل بانک کشاورزي گفت: مجموع تسهيلات پرداختي بانک در سال جاري ۹۱۲ هزار ميليارد ريال بوده که نسبت به سال قبل از رشد ۶۱ درصدي برخوردار بوده است.

روح اله خدارحمي مديرعامل بانک کشاورزي در گفت‌وگو با خبرنگار ايبنا، با اشاره به ديدار اخير مقام معظم رهبري با جمعي از توليدکنندگان برتر کشور بيان کرد: هدايت اعتبارات بانکي به سمت توليد، دغدغه‌اي بود که مقام معظم رهبري بر آن تاکيد داشتند چرا که اگر نقدينگي جامعه به شکل مناسبي در اختيار توليد قرار گيرد به تبع با رشدي که در بخش توليد رخ مي‌دهد، اثرات تورمي کمتر مي‌شود که اين امر وظيفه سنتي بانک هاست و بايد به اين مهم، عمل کنند.

وي ادامه داد: با جمع‌آوري سپرده‌هاي شعب بانک کشاورزي اقدام به اعطاي تسهيلات به واحدهاي توليدي در حوزه کشاورزي کرده‌ايم چرا که اين موضوع، به هدايت بهتر نقدينگي به توليد کمک مي‌کند و تعداد زيادي از طرح‌هاي ما که عمليات اجرايي آن از سال قبل شروع شده، در دهه فجر به بهره‌برداري مي‌رسند و تمام تلاشمان بر اين است تا منويات مقام معظم رهبري را به مرحله اجرا برسانيم.

خدارحمي با اشاره به تامين مالي زنجيره اي در بخش کشاورزي کشور تصريح کرد: چند سالي مي‌شود که پرداخت تسهيلات موردنياز جامعه سه هزار نفري کشاورزانِ نقاط غرب کشور را در قالب يک زنجيره، ساماندهي کرده‌ايم به گونه‌اي که با اين وام، کشاورزان گوجه فرنگي مورد نياز را در اختيار کارخانجات توليد رب قرار مي‌دهند.

مديرعامل بانک کشاورزي افزود: از پنج زنجيره توليد مرغ گوشتي کشور حمايت مي‌کنيم و آن ها همواره از خدمات تسهيلات تامين مالي بانک کشاورزي استفاده مي‌کنند و در شرق کشور هم، تسهيلات مورد نياز جامعه‌اي از زعفران‌کاران پرداخت شده است.

وي ادامه داد: در زمنيه دامداري هم مجموعه پگاه تحت حمايت ماست و بانک کشاورزي چند سالي مي‌شود که اين نوع فعاليت‌ها را در دستور کار خود قرار داده و اين روند براي سال آينده هم تداوم خواهد داشت چرا که موضوع تامين مالي بخش کشاورزي، مورد تاييد وزير جهاد کشاورزي هم است.


پرداخت ۱۴ ميليارد تومان تسهيلات خرد ظرف ۴۸ ساعت

خدارحمي با بيان اينکه اعتبار سنجي يکي از شيوه‌هاي شناخته شده در نظام بانکي است، گفت: اين موضوع با روي کار آمدن دوات جديد بيشتر مورد تاکيد قرار گرفت و در حال حاضر استفاده از آن در پرداخت تسهيلات خرد مورد تاکيد دولت است به اين ترتيب که متقاضيان براي دريافت تسهيلات خرد بايد به سامانه اعتبارسنحي مراجعه کنند و افراد با رتبه اعتباري بالا، مي‌توانند تسهيلات زير ۱۰۰ ميليون تومان را بدون داشتن ضامن و با دارا بودن نامه کسر از حقوق، دريافت کنند.

وي ادامه داد: افراد با دارا بودن کد ملي مي‌توانند به سامانه‌هاي اعتبارسنجي ملي مراجعه کنند و مشخصات خود را وارد کنند و سپس رتبه اعتبارسنجي خود را مشاهده کنند اين رتبه گوياي اين مطلب است که فرد موردنظر توان پرداخت اقساط اين وام را داشته و مشمول دريافت تسهيلات خرد بدون ضامن مي‌شود.

مديرعامل بانک کشاورزي افزود: بعد از ضرب الاجل وزير اقتصاد بانک کشاورزي به مدت دو روز ۱۴ ميليارد تومان تسهيلات خرد بدون ضامن را در قالب دستورالعمل جديد پرداخت کرد و شرايط اعطاي اين وام به تمامي شعب ما ابلاغ شد.


پرداخت ۹۱۲ هزار ميليارد ريال تسهيلات در سال جاري

خدارحمي با اشاره به روند صعودي مجموع تسهيلات پرداختي بانک کشاورزي در سال جاري گفت: مجموع تسهيلات پرداختي ما ۹۱۲ هزار ميليارد ريال است که نسبت به رقم ۵۶۳ هزار ميليار ريال سال گذشته از رشد ۶۱ درصدي برخوردار بوده که يکي از علت هاي آن، حمايت مالي از کشاورزان به دليل افزايش قيمت نهاده‌هاي دامي بوده است.

وي با تفکيک بخشي از اين پرداختي ها بيان کرد: در زمينه مکانيزاسيون، ۲۰ هزار و ۶۶۹ فقره تسهيلات به ارزش ۳ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان پرداخت شده و ۲ هزار ميليارد تومان به ۵ هزار و ۵۸۸ کشاورز براي توسعه گلخانه‌ها، تسهيلات اعطا شده است.

مديرعامل بانک کشاورزي افزود: هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان براي کاشت بذر کشاورزان پرداخت شده که اين ميزان تقريبا ۵ برابر تسهيلات پرداختي سال گذشته بوده و ۱۰ هزار ميليارد تومان از منابع بانک کشاورزي صرف کشت پاييزه و بهاره کشاورزان شده است.


پرداخت وام ازدواج به ۸ هزار جوان در صف انتظار تا پايان سال

خدارحمي اذعان داشت: تاکنون وام ازدواج ۳۳ هزار و ۸۳۹ جوان به ارزش ۲ هزار و ۹۶۰ ميليارد تومان پرداخت شده و حدود ۸ هزار جوان ديگر در صف دريافت اين وام از بانک کشاورزي هستند که وام واجدين شرايط تا پايان سال پرداخت خواهد شد.


فروش ۲۷۲ فقره اموال مازاد بانک کشاورزي

وي اموال مازاد بانکي را يک دارايي بدون بازده برشمرد و گفت: علاوه بر تاکيد وزارت امور اقتصادي و دارايي خود بانک ها هم تمايل دارند تا اين اموال به فروش برسانند اما گاهي در بخش مزايده با مشکلاتي از جمله نبود خريدار و استقبال نشدن از آن مواجه مي‌شوند.

مديرعامل بانک کشاورزي با بيان اينکه فروش اين اموال، افزايش تسهيلات دهي بانک را به همراه خواهد داشت، افزود: بعد از فروش، دارايي بانک‌ها آزاد مي‌شود و به صورت تسهيلات در اختيار مردم قرار مي‌گيرد علاوه بر اين موضوع، برابر قانون رفع موانع توليد، بانک‌ها مکلف هستند سالانه ۳۳ درصد از اموال مازاد خود را فروش برسانند بنابراين در قانون هم به موضوع آزاد شدن اين دارايي‌ها اشاره شده است.

خدارحمي اذعان داشت: اموال مازاد بانک کشاورزي هزار ميليارد تومان است که ۲۷۲ فقره از آن به ارزش ۳۳۴ ميليارد تومان به فروش رفته و برنامه ما در ابتداي سال جاري فروش ۷۰۰ ميليارد تومان آن بود اما مزايده‌هايي که برگزار کرده‌ايم با استقبال چنداني مواجه نشدند که بخشي از آن ريشه در شرايط کرونايي کشور داشت.


رفع ناترازي بانک‌ها از طريق خريد اوراق مالي اسلامي

مديرعامل بانک کشاورزي با اشاره به رفع ناترازي سيستم بانکي از طريق سرمايه‌گذاري در اوراق مالي اسلامي تصريح کرد: برابر سياست بانک مرکزي، بانک‌ها موظف به سرمايه‌گذاري ۳ درصد از منابع خود در اوراق مالي اسلامي هستند که اين امر تکليفي به تنوع‌بخشي سبد دارايي بانک‌ها کمک مي‌کند.

وي ادامه داد: اين موضوع به بانک‌ها کمک مي‌کند تا مدريت نقدينگي بهتري داشته باشند چرا که پيش‌تر عمده منابع در قالب تسهيلات مصرف مي‌شد که قابليت نقدشوندگي کمتري داشتند لذا اين موضوع علاوه بر تامين مالي دولت، به بانک‌ها هم کمک مي‌کند.

خدارحمي در پايان بيان کرد: با توجه به اينکه در سال جاري با مشکل تامين منابع مالي براي رفع مشکلات کشاورزان مواجه بوده‌ايم هنوز ۳ درصد را به طور کامل خريداري نکرده‌ايم اما به اين تکليف قانوني خود عمل خواهيم کرد چرا که اين امر در زمينه مديريت نقدينگي به بانک‌ها بسيار کمک مي‌کند و مي‌توانيم در بازار بين بانکي از آن استفاده کنيم و در کوتاه مدت به تامين مالي ما منجر خواهد شد.

  •