اوجي: مهمترين اولويت ما در بخش صنعت نفت و گاز سرمايه گذاري است

تاریخ انتشار : 1400/11/17

تهران- ايرنا- جواد اوجي وزير نفت با بيان اينکه امروز مهمترين اولويت ما در بخش صنعت نفت و گاز سرمايه گذاري است، گفت: اگر اين مهم انجام نشود ممکن است در سال‌هاي آينده وارد کننده اين محصولات باشيم.

به گزارش ايرنا، اوجي شنبه شب با حضور در يک برنامه زنده تلويزيوني به اقدام‌هاي دولت سيزدهم براي تامين گاز و سوخت زمستاني اشاره کرد و در اين باره افزود: در اواخر دي و اوايل بهمن پيک مصرف گاز خانگي به ۷۰۰ ميليون متر مکعب رسيد اين در حالي است که خروجي پالايشگاه‌ها ۸۴۵ ميليون متر مکعب بود و موجب شد در بخش عرضه افت فشار ايجاد نشود.

او ادامه داد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه توليد روزانه گاز شيرين و خروجي پالايشگاه‌ها بايد به يک ميليارد و ۲۵۰ ميليون متر مکعب مي‌رسيد اما بدليل سرمايه گذاري نکردن در سال‌هاي گذشته در بخش گاز اکنون خروجي پالايشگاه‌ها حدود ۸۴۰ ميليون متر مکعب است.

اوجي با بيان اينکه سالانه روند افزايش ۱۰ تا ۱۲ درصدي مصرف گاز در بخش خانگي، صنعتي و نيروگاهي را داريم، افزود: پيش بيني مي‌کرديم در پيک مصرف امسال حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ ميليون متر مکعب کمبود گاز داشته باشيم.

وزير نفت گفت: در ابتداي کار دولت سيزدهم وضع سطح ذخاير سوخت نيروگاه‌ها در مخازن آن‌ها در مقايسه با سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر بود بنابراين فرماندهي تامين سوخت زمستاني را بر عهده گرفتم و با افزايش ۳۰ درصدي کرايه تانکرهاي سوخت رسان تلاش فراواني را براي پرکردن مخازن سوخت نيروگاه‌ها انجام داديم.

وي با تاکيد براينکه اولويت ما در بخش گاز تامين مصرف خانگي است، افزود: به اين دليل براي مصرف نيروگاه‌ها به سمت تامين سوخت مايع براي آن‌ها رفتيم.

اوجي ادامه داد: در ابتداي دولت سيزدهم ۸۷ ميليون بشکه ميعانات گازي روي آب ذخيره کرده بوديم بنابراين با افزايش توليد گاز در پيک مصرف، پيک توليد ميعانات گازي نيز اتفاق مي‌افتاد و هر ماه دو سه کشتي به ذخيره ميعانات گازي روي آب اضافه مي‌شد که مشکل ايجاد مي‌کرد.

وزير نفت گفت: براي حل اين مشکل، سطح مصرف ميعانات گازي پتروشيمي‌ها و پالايشگاه ستاره خليج فارس را افزايش داديم و صادرات ميعانات گازي نسبت به گذشته و سال قبل دو تا سه برابر افزايش و تاکنون ۱۵ تا ۲۰ ميليون متر مکعب از ميزان ذخاير ميعانات گازي در روي آب کاهش يافته است.

وي با بيان اين که روزانه ۸۴۰ تا ۸۶۰ هزار بشکه ميعانات گازي توليد مي‌شود، افزود: براي تامين پيک ميزان مصرف گاز خانگي با تعمير اساسي بخش‌هاي توليد گاز و شبکه‌هاي انتقال و افزايش نرخ گاز براي مشترکان پرمصرف توانستيم مساله پيک مصرف را حل کنيم.

وزير نفت تصريح کرد: از سال ۹۴ تا اوايل آذر امسال براي مشترکان پرمصرف گاز افزايش قيمت نداشتيم اما با مصوبه دولت مصرف گاز براي مشترکان سه پله نخست که ۷۵ درصد مشترکان و ۵۰ درصد مصرف گاز را شامل مي‌شوند افزايش قيمت نداشتيم اما براي ۲۵ درصد مشترکان در بخش خانگي که ۵۰ درصد مصرف گاز در اين بخش را دارند بهاي گاز را افزايش داديم.

اوجي افزود: در محاسبه مصرف گاز ۱۲ پله داريم که از پله چهارم به بعد به ازاي هر پله ۴۰ درصد قيمت گاز را براي مشترکان پرمصرف افزايش داديم و از اين محل روزانه ۲۵ ميليون مترمکعب مصرف گاز کاهش يافت که همانند توليد يک فاز پارس جنوبي است و توانستيم حجمي از سرمايه گذاري براي جبران مصرف گاز را کاهش دهيم البته در آمد شرکت گاز نيز روند خوبي داشته است.

وزير نفت در ادامه با اشاره به اينکه با سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوري آذربايجان نيز در استان‌هاي شمالي به ويژه استان گلستان گاز رساني پايدار شد، گفت:  از دي سال ۹۵ سوآپ گاز از ترکمنستان متوقف شد اما با ديپلماسي قوي دولت سيزدهم و نگاه به همسايه‌ها موضوع سوآپ گاز در سفر رئيس جمهور به عشق آباد اجرايي شد و سالانه يک و نيم تا دو و نيم ميليارد مترمکعب از ترکمنستان به جمهوري آذربايجان تبادل گازي انجام مي‌دهيم. اين قرارداد از ۱۰ دي امسال اجرا شد.

او ادامه داد: همچنين قيمت سوخت مايع به صنايع عمده را به قيمت گاز با آن‌ها محاسبه کرديم و زمستان امسال در هيچ بخشي کمبود سوخت اتفاق نيفتاد و هر جا کمبودي بود با سوخت مايع جبران کرديم.

وزير نفت گفت: سال گذشته در دي و بهمن ماه خاموشي‌هاي بسياري بدليل قطع سوخت نيروگاه‌ها اتفاق افتاد اما امسال براي صنايع عمده و نيروگاه‌ها سوخت مايع را در زمان مناسب و افزايش ۲۰ درصدي در مقايسه با سال گذشته افزايش داديم و هر جا کاهش سوخت گاز داشتيم پيش از قطع آن با سوخت مايع جبران کرديم.

اوجي ادامه داد: همچنين بخش سيمان با سوخت مايع بکار خود ادامه داد و سوخت مايع را با قيمت گاز براي آن‌ها تامين کرديم و گاز بيشتر صنايع فولاد را که بخش احياء بود قطع نکرديم اما بخش‌هاي ديگر اين صنعت را سوخت مايع داديم.

وزير نفت گفت: درباره سوخت پتروشيمي‌ها نيز سوخت مايع براي آن‌ها تامين کرديم، اما پتروشيمي‌هايي که متانول توليد مي‌کنند خوراک آن‌ها تا حدودي کاهش يافت و دچار آسيب شدند که اگر تعميرات اساسي را در اين مدت انجام دهند آن‌ها را بستانکار شرکت گاز خواهيم کرد و زيان آن‌ها محاسبه و خسارت شان پرداخت مي‌شود.

اوجي در ادامه با بيان اينکه بايد در حوزه صنعت نفت و گاز سرمايه گذاري کنيم و از ابتداي دولت سيزدهيم اولويت نخست ما توسعه ميادين نفت و گاز است، افزود: به دليل سرمايه گذاري نکردن در ميادين افت فشار اتفاق افتاده است و پالايشگاه‌هاي گازي زير ظرفيت کار مي‌کنند و نياز داريم که در ميادين سرمايه گذاري شود و براي افزايش فشار و حفظ توليد و کشف ميادين جديد برنامه ريزي کرده ايم.

او ادامه داد: براي جلوگيري از کاهش سالانه ۵۰ تا ۷۰ ميليون مترمکعب توليد گاز در سال‌هاي آينده پيش بيني کرده ايم و در مدت هشت سال بايد ۸۰ ميليارد دلار در بخش بهينه سازي بالادست و صنايع پايين دست نفت و گاز سرمايه گذاري شود همچنين نياز داريم چاه‌ها و تاسيسات جديد حفاري و ايجاد شود.

اوجي در ادامه با بيان اينکه براي سرمايه گذاري در ميادين مشترک، مستقل و ميادين نفتي با هدف حفظ و افزايش توليد تلاش مي‌کنيم، گفت: در اين جهت با ايجاد کنسرسيوم هلدينگ‌ها و بانک‌هاي بزرگ و استفاده از منابع بانکي، اوراق مشارکت، اختصاص سهم چهارده و نيم درصد از محل فروش نفت و گاز، نگاه به سرمايه گذاري خارجي، توسعه و کشف ميادين جديد نفت و گاز را پيگيري مي‌کنيم.

وزير نفت همچنين با اشاره به اينکه بيشتر سرمايه گذاري‌ها در بخش نفت و گاز به ويژه در بخش پتروشيمي و پالايشگاهي سرمايه گذاري خارجي و فايناس بوده است، گفت: آماده ايم يک ميدان را از ابتدا تا انتها براي توسعه تحويل هلدينگ بدهيم و گازي که حاصل مي‌شود براي مصارف خودشان باشد.

وي با بيان اينکه براي جذب و تشويق سرمايه گذاران قراردادها را تغيير داده و در آن‌ها تنوع ايجاد کرده ايم، افزود: تا کنون براي هفت، هشت ميدان گازي قرارداد امضاء شده است و سرمايه گذاران از محل توسعه ميادين سهم خواهند داشت.

اوجي ادامه داد: در هشت سال آينده ۱۵ تا ۲۰ ميليارد دلار از منابع نفت و گاز براي توسعه ميادين اختصاص مي‌دهيم و در حدود همين رقم را نيز سرمايه گذاران چيني در قالب توافق ۲۵ ساله، بانک‌ها و هلدينگ‌ها سرمايه گذاري مي‌کنند که از منافع ميادين سهم خواهند داشت همچنين تلاش مي‌کنيم با روس‌ها نيز مانند چيني‌ها در اين زمينه قراردادي داشته باشيم.

وزير نفت در ادامه تاکيد کرد : امروز مهمترين اولويت ما در بخش صنعت نفت و گاز سرمايه گذاري است که اگر انجام نشود ممکن است در سال‌هاي آينده وارد کننده اين محصولات باشيم.

اوجي در ادامه اين برنامه تلويزيوني به موضوع بهينه سازي مصرف اشاره کرد و با بيان اينکه بهينه سازي مصرف بسيار مهم است گفت: براي اين کار تعرفه مشترکان پرمصرف را افزايش داده‌ايم.

وزير نفت افزود: براي مشترکان پرمصرف در گام نخست افزايش ۴۰ درصدي هر پله در مقايسه با پله بعدي انجام شد، اما در گام‌هاي بعد به سمت محاسبه قيمت‌هاي واقعي گاز براي آن‌ها خواهيم رفت البته تاب آوري جامعه را نيز در نظر مي‌گيريم.

وي با بيان اينکه در اروپا قيمت هر متر مکعب گاز اکنون به يک دلار و ۳۳ سنت با توجه به کاهش ذخاير سوخت در اين قاره رسيده است، گفت: پرمصرف‌هاي گاز که در سال گذشته براي هر متر مکعب ۴۰۰ تومان پرداخت مي‌کردند امروز بايد دو هزار تومان پرداخت کنند.

اوجي افزود: افزايش قيمت براي مشترکان پرمصرف است و پله يک، دو و سه افزايش قيمت ندارند و همچنين بهاي گاز خانواده‌هاي تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي که الگوي مصرف را رعايت کنند افزايش نمي‌يابد.

وزير نفت در ادامه درخصوص مجتمع‌هاي خانگي که موتورخانه دارند اشاره کرد و در اين باره گفت: اين مجتمع ها مي‌توانند با عقد قرارداد با شرکت ملي گاز سيستم موتورخانه خود را به صورت رايگان بهينه سازي کنند و تا کنون بيش از ۲۰۰ هزار موتورخانه ثبت نام کرده اند. براي بهينه کردن موتورخانه‌ها نيز هر تعداد از خانوارها نام نويسي کنند به صورت رايگان کار را انجام مي‌دهيم.

اوجي ادامه داد: همچنين برنامه ريزي کرده ايم در پايان سال ۱۴۰۴ يک ميليون و ۴۰۲ هزار دستگاه خودرو عمومي شامل وانت بار و تاکسي گازسوز شود و در اين زمينه با هفت، هشت پيمانکار قوي از جمله خودرو ساز قرارداد بسته شده و ۳۱۰ کارگاه براي گازسوز کردن اين خودروها فعال شده اند.

وزير نفت با بيان اينکه مالکان وانت بارها و تاکسي‌ها مي‌توانند براي گازسوز کردن خودروهايشان در پايگاه اينترنتي شرکت پالايش پخش نام نويسي کنند تا خودروي آن‌ها رايگان گازسوز شود، گفت: هزينه گازسوز کردن اين خودروها ۱۰ تا ۱۱ ميليون تومان برآورد مي‌شود که براي صاحبان اين خودروها رايگان است.
اوجي در ادامه با اشاره به اينکه وزارت نفت تا کنون بيش از ۱۱۰ درصد از تعهد خود در تبصره ۱۴ قانون بودجه را اجرايي کرده و شايد اين موضوع بي سابقه بوده است افزود: تعهد ما در ۱۰ ماهه حدود ۲۶۰ هزار ميليارد تومان بوده است اما حدود ۲۸۲ هزار ميليارد تومان را براساس اين تبصره واريز کرده‌ايم که حاصل فروش گاز، نفت گاز، بنزين، گوگرد، ال پي جي و ميعانات در بخش داخلي و صادرات فرآورده ها بوده است همچنين ما به سقف تعهدمان در بودجه سال ۱۴۰۰ در حوزه نفت و ميعانات گازي و خالص گاز صادراتي نيز عمل کرده ايم.

وي همچنين درباره برنامه‌هاي وزارت نفت براي مهار و بهره برداري از گازهاي همراه نفت گفت: در اين زمينه و در اين هفته يا هفته آينده قراردادهاي خوبي را با برخي شرکت هاي توانمند داخلي خواهيم بست که حاضر هستند در اين زمينه سرمايه گذاري کنند و گاز متان يا طبيعي را به شبکه برگردانند و بقيه گازها و ميعانات را براي خوراک پتروشيمي ها استفاده کنند.

وزير نفت با بيان اينکه قرارداد جديد ما بيش از ۲۰ تا ۲۵ ميليون متر مکعب گاز مشعل ها است که بيشتر آن از ميدان هاي غرب کارون و گازهاي مناطق نفت خيز است، ادمه داد: هفت يا هشت پيمانکار هستند که در اين زمينه و در سرمايه گذاري توانمند هستند و با آنها قرارداد بسته مي شود و سود خوبي هم براي سرمايه گذاران دارد.

اوجي در ادامه درباره افزايش درآمدهاي نفتي در دولت سيزدهم نيز گفت: با راهکارهاي مختلف و استفاده از همه ظرفيت ها فروش نفت و ميعانات نفتي و گاز صادراتي و محصولات پتروشيمي روند رو به رشدي را داشت.

وي افزود: از هر ظرفيتي در اين حوزه استفاده کرديم و با ديپلماسي انرژي با همه کشورهاي مدنظر و شرکت هاي بزرگ فعال ارتباط گرفتيم و در نتيجه، فروش نفت ما از نظر حجمي و وزني نسبت به قبل افزايش چشمگيري داشته است.

وزير نفت با بيان اينکه مطالبات را به صورت ارزي دريافت مي‌کنيم، گفت: افزايش قيمت نفت و ميعانات گازي هم در اين مدت خيلي کمک کرد و به همين علت، منابع درآمدي و وصول مطالبات ما از نظر حجمي و صادرات و وصول درآمدها نسبت به سال گذشته افزايش قابل توجه و چشمگيري داشته است.
اوجي در ادامه و در پاسخ به اين پرسش که آيا منظور از اين وصول در آمد، دريافت کالاست يا خدمات فني و مهندسي و يا دريافت ارز است؟، افزود: بخش عمده درآمد حاصل از فروش نفت، وصول مطالبات است که آن را نقدي و به صورت ارز دريافت مي کنيم و بخش جزيي از آن هم به تهاتر با کالا، اختصاص داده شده است. در اين چند ماه، بيشتر فروش ما و وصول مطالباتمان به صورت ارزي و نقدي بوده که به وضعيت ارزي کشور کمک کرده است.

وزير نفت ادامه داد: در حال آغاز تهاتر بخشي از درآمد حاصل از فروش نفت با مشارکت در پروژه ها هستيم و در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي، جلسات مختلفي را داريم و راهکارهاي گوناگوني را براي تهاتر با کالا و فروش نفت و تهاتر با مشارکت در پروژه ها مطرح است.

اوجي در ادامه با بيان اينکه در بخش فروش محصولات پتروشيمي تا پايان دي بيش از ۱۰ ميليارد دلار به سامانه نيما تزريق شد، گفت: حوزه فروش نفت و ميعانات براي تامين کالاهاي اساسي و رفع نيازهاي ارزي واحدهاي صنعتي و واريز به سامانه نيما و ذخاير بانک مرکزي، نقش خيلي خوبي را داشته است.

وزير نفت در پايان با اشاره به اينکه هيچ فرماندهي در شرايط جنگ اقتصادي برنامه هاي خود را علني نمي کند، افزود: به لطف پروردگار با همت همکاران در حوزه صنعت نفت و گاز کشور و با حمايت هاي دولت به ويژه شخص رئيس جمهور و ديگر سران قوا، رقم هاي خيلي خوبي در صادرات و وصول مطالبات اتفاق افتاده که توان و قدرت چانه زني دوستانمان را در وين افزايش داده است.