مهلت ۲۴ ساعته به بانک‌ها براي پرداخت وام بدون ضامن

تاریخ انتشار : 1400/11/10

در راستاي دستور رئيس جمهور مبني تسهيل پرداخت تسهيلات به مردم و گسترش اعتبارسنجي در عوض اخذ ضامن، وزارت اقتصاد به بانک‌هاي زير مجموعه خود چهار دستور به منظور پرداخت تسهيلات خرد بدون ضامن براي کارکنان، بازنشستگان و مستمري‌بگيران بخش دولتي، عمومي و خصوصي براي اجراي در حداکثر ۲۴ ساعت ابلاغ کرد.

به گزارش ايسنا، چندي پيش رئيس جمهور بانک‌ها را مکلف به اجراي پنج دستور کرد که يکي از آن‌ها، تسهيل پرداخت تسهيلات به مردم است که در اين زمينه، فرآيند اخذ وثيقه در پرداخت تسهيلات خرد به مردم تغيير کرد و اعتبارسنجي جايگزين اخذ وثيقه يا ضامن شد.

بدين منظور، در مرحله اول وزارت اقتصاد به بانک‌هاي زيرمجموعه خود ابلاغ کرد تا پرداخت تسهيلات زير ۱۰۰ ميليون تومان را براي شاغلين، بازنشستگان و مستمري بگيران دستگاه‌هاي اجرايي اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌هاي دولتي داراي رتبه اعتباري مناسب (از بانک محل دريافت حقوق خود) را بدون ضامن انجام دهند.

در اين زمينه، شرايط دريافت دريافت وام تا ۵۰ ميليون تومان تنها با نامه کسر از حقوق و دريافت وام تا ۱۰۰ ميليون تومان با يک نامه کسر از حقوق همراه با چک يا سفته اعلام شد. 

اکنون، مرکز بازرسي، مديريت عملکرد و پاسخگويي به شکايات وزارت اقتصاد در نامه‌اي به ۱۳ بانک زير مجموعه خود اعلام کرده که به منظور عدم نياز به ضامن در پرداخت تسهيلات خرد براي کارکنان، بازنشستگان و مستمري‌بگيران بخش دولتي، عمومي و خصوصي دستور دهيد تا حداکثر ظرف ۲۴ ساعت نسبت به انجام موارد زير اقدام شود: 

۱) در اجراي موضوع مذکور، بخشنامه داخلي آن بانک و همچنين فرآيند و جزئيات اقدام شعب، در پايگاه اطلاع رساني بانک متبوع، درج و به نحو مقتضي به اطلاع عموم مشتريان و مسئولين شعب برسد. 

۲) کليه واحدهاي بازرسي موظفند با تشکيل هيئت ويژه نسبت به بازرسي سرزده و نظارت مستمر بر اجزاي بخشنامه مذکور اقدام کنند. 

۳) آدرس سامانه رسيدگي به شکايات آن بانک و آدرس سامانه نظارت مردمي وزارت متبوع در پايگاه اطلاع‌رساني و کليه شعب بانک در اختيار مشتريان قرار گيرد. 

۴) کليه شکايات مردمي در خصوص موضوع مذکور ظرف ۴۸ ساعت رسيدگي و ضمن برکناري متخلفان احتمالي، مراتب به هيئات رسيدگي به تخلفات اداري و حسب مورد به کميته‌هاي انضباطي اعلام شود. 

مهلت

مهلت