تدابير جديد بانک مرکزي در حمايت از صادرکنندگان

تاریخ انتشار : 1400/10/29

صادرکنندگان سال‌هاي ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، تا پايان سال ۱۴۰۰ مجازند به منظور ارتقاي درصد برگشت ارز به چرخه اقتصادي با يک يا ترکيبي از روش‌هاي متنوع تعيين شده و رفع محدوديت‌هاي مربوطه تسريع و اقدام کنند.

به گزارش ايبِنا؛ بانک مرکزي در راستاي همراهي و مساعدت با فعالان اقتصادي و صادرکنندگان در سال توليد، پشتيباني و مانع زدايي، مصوبه جلسه اخير کميته موضوع ماده (۲) را در تاريخ ۲۸ دي ماه ۱۴۰۰ به منظور اجرا به دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط ابلاغ کرد.

به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، خلاصه مصوبه فوق الذکر به شرح زير است:

۱- صادرکنندگان به مقصد کشورهاي عراق و افغانستان در بازه زماني ۲۲ فروردين ماه ۱۳۹۷ لغايت ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۷ که تاکنون اطلاعات پروانه‌هاي صادراتي خود را در سامانه جامع تجارت ثبت  نکرده‌اند، تا پايان سال ۱۴۰۰ مهلت خواهند داشت تا نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت اقدام کنند. 

۲- به ساير صادرکنندگان سال ۱۳۹۷ به غير از صادرکنندگان مندرج در بند مذکور(بند۱)، تا پايان سال جاري مهلت داده شد تا با مراجعه به سازمان توسعه تجارت و ارائه درخواست همراه با مستندات و با تأييد مراتب توسط کميته مربوطه، نسبت به ارتقاي بازگشت ارز به چرخه اقتصادي تسريع کنند.

۳- صادرکنندگاني که نسبت به فروش ريالي کالاهاي صادراتي خود به ساير کشورها غير از عراق و افغانستان در بازه زماني ۲۲ فروردين ماه ۱۳۹۷ لغايت ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۷ اقدام کرده‌اند، مي‌توانند پس از ارائه مستندات به دبيرخانه کميته اقدام ارزي با تأييد کميته و ثبت اطلاعات فروش ريالي خود در سامانه جامع تجارت، متناسب با ثبت صورت گرفته، نسبت به ارتقاي نسبت ايفاي تعهدات خود اقدام کنند.

۴- صادرکنندگان سال‌هاي ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، تا پايان سال ۱۴۰۰ مجازند به منظور ارتقاي درصد برگشت ارز به چرخه اقتصادي با يک يا ترکيبي از روش‌هاي متنوع تعيين شده و رفع محدوديت‌هاي مربوطه تسريع و اقدام کنند. 

۵- صادرکنندگان داراي تعهدات  ارزي سال ۱۳۹۷ که قبل از ابلاغ فهرست اولويت‌هاي کالايي وزارت صمت براي واردات در مقابل صادرات اقدام به ثبت سفارش کرده باشند، در صورت ارائه درخواست و مستندات به دبيرخانه کميته اقدام ارزي مستقر در سازمان توسعه تجارت و با تأييد کميته، مجاز به ايفاي تعهدات ارزي از محل صادرات سال ياد شده به ميزان تعهدات ارزي ايفاء نشده سال ۱۳۹۷ هستند.

۶- در راستاي رفع مشکلات صادرکنندگان داراي تعهدات ارزي ايفا نشده کمتر از پنج هزار يورو، اين دسته از صادرکنندگان تا تاريخ ابلاغ اين مصوبه (۲۸ دي ماه ۱۴۰۰)، از رفع تعهدات ارزي تا مبلغ مذکور معاف هستند. 

۷- فروش ريالي کالاهاي صادرکنندگان کالا به کشور عراق به منظور بازسازي عتبات عاليات (طرف قرارداد ستاد بازسازي عتبات عاليات و يا شرکت‌هاي مورد تأييد ستاد) به ميزان مورد تأييد ستاد عتبات و کميته اقدام ارزي با ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه جامع تجارت و انجام اقدامات لازم، مشمول رفع تعهدات ارزي صادراتي مي‌شود.

۸- در مواردي که واگذاري و فروش پروانه صادراتي به واردکنندگان، منجر به انتقال ارز و واردات نشده باشد، پس از طرح موضوع در کميته اقدام ارزي، تأييد آن و با اعلام مراتب به سازمان امور مالياتي به منظور اقدامات مقتضي، در مقابل ايجاد تعهد ارزي متناظر براي صادرکننده، از تعهدات ارزي واردکننده کسر مي‌شود.