ميزان تسهيلات پرداختي بانک‌ها به اقتصاد

تاریخ انتشار : 1400/10/28

براساس اعلام بانک مرکزي، تسهيلات پرداختي بانک‌ها طي ۹ ماهه امسال به بخش‌هاي اقتصادي مبلغ ۲۰۱۹ هزار ميليارد تومان است که در مقايسه با دوره مشابه سال قبل معادل ۵۹.۵ درصد افزايش داشته است.

به گزارش ايسنا، بانک مرکزي اعلام کرد: سهم تسهيلات پرداختي در قالب سرمايه در گردش در تمامي بخش‌هاي اقتصادي طي ۹ ماهه سال جاري مبلغ ۱۳ هزار و ۴۲۴ هزار ميليارد ريال (۱۳.۴۲۴.۷ هزار ميليارد ريال) معادل ۶۶.۵ درصد کل تسهيلات پرداختي است. سهم تسهيلات پرداختي بابت تأمين سرمايه در گردش بخش صنعت و معدن در ۹ ماهه سال جاري معادل ۴ هزار و ۸۳۴ هزار ميليارد ريال (۴.۸۳۴.۸ هزار ميليارد ريال) بوده است که حاکي از تخصيص ۳۶ درصد از منابع تخصيص يافته به سرمايه در گردش تمامي بخش‌هاي اقتصادي مبلغ ۱۳ هزار و ۴۲۴ هزار ميليارد ريال( ۱۳.۴۲۴.۷ هزار ميليارد ريال) است.

ميزان

ملاحظه مي‌شود از ۶ هزار و ۱۰۸ هزار ميليارد ريال (۶.۱۰۸.۲ هزارميليارد ريال) تسهيلات پرداختي در بخش صنعت و معدن معادل ۷۹.۲ درصد آن ۴ هزار و ۸۳۴ هزار ميليارد ريال(مبلغ ۴.۸۳۴.۸ هزار ميليارد ريال) در تأمين سرمايه در گردش پرداخت شده است که بيانگر توجه و اولويت‌دهي به تأمين منابع براي اين بخش توسط بانک‌ها در سال جاري است.

شايان ذکر است که همچنان بايد در تداوم مسير جاري، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نيز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسيل تورمي ناشي از فشار تقاضاي کل در اقتصاد نيز بود. بر اين اساس ضروري است به افزايش توان مالي بانک‌ها از طريق افزايش سرمايه و بهبود کفايت سرمايه بانک‌ها، کاهش تسهيلات غيرجاري و بازگرداندن آنها به مسير صحيح اعتباردهي بانک‌ها، افزايش بهره‌وري بانک‌ها در تامين سرمايه در گردش توليدي، پرهيز از فشارهاي مضاعف بر دارايي بانک‌ها و ترغيب بنگاه‌هاي توليدي به سمت بازار سرمايه به عنوان يک ابزار مهم در تامين مالي طرح‌هاي اقتصادي (ايجادي) توجه ويژه‌اي کرد.

انتهاي پيام