لزوم ورود دولت به موضوع خروج سرمايه از کشور

تاریخ انتشار : 1400/10/28

رئيس اتاق بازرگاني تهران: روند خروج سرمايه از کشور سرعت گرفته و لازم است دولت هر چه سريع‌تر به اين موضوع ورود کند.

به گزارش ايبِنا، مسعود خوانساري در نشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران افزود: در خريد خانه در ترکيه، ايراني ها رتبه نخست را کسب کرده‌اند اين در حالي است که لير هر روز با کاهش ارزش مواجه مي‌شود و برابر پيش‌بيني‌ها در آينده وضع لير به مراتب بدتر خواهد بود و کاهش بيشتري خواهد يافت.

وي اضافه کرد: با توجه به کاهش ارزش لير، مشخص نيست که چرا ايراني‌ها اينقدر در ترکيه ملک مي‌خرند؛ اين در حالي است که بايد دولت آسيب‌شناسي لازم را صورت دهد و يکبار ديگر اجراي قانون ماليات بر عايدي سرمايه را بررسي کند.

خوانساري با بيان اينکه خروج سرمايه نگران‌کننده است، گفت: شايد لازم باشد دولت اجراي ماليات بر عايدي سرمايه را به تاخير بيندازد.

وي افزود: بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوي مراجع رسمي، وضع توليد و تجارت رونق يافته و شرايط نسبت به گذشته بهتر شده و ما در سال جاري رشد 40 درصدي صادرات غيرنفتي و افزايش 3.3 درصدي توليد ناخالص داخلي را تجربه کرده‌ايم.

خواتساري اضافه کرد: وضع تورم هنوز نامناسب است و مشکلات براي خانوارها وجود دارد، البته افزايش تراز منفي سرمايه نيز نگران‌کننده است و خالص حساب سرمايه در نيمه نخست سال جاري به منفي 6.3 ميليارد دلار رسيده که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 63 درصد تضعيف شده است که اين وضع احتمال خروج سرمايه از کشور را تشديد مي‌کند.
.
خوانساري گفت: رشد سرمايه گذاري در دو فصل اول و دوم سال 1400 منفي بوده و طبق گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس، وضع امنيت سرمايه‌گذاري و ثبات اقتصادي در کشور مهم‌ترين عامل عدم سرمايه‌گذاري معرفي شده است که اميد مي‌رود دولت جديد با ثبات بخشي به اقتصاد کشور وضع را بهبود دهد.

وي افزود: ارتباط با چين يکي از موضوعات اين روزهاي رسانه‌هاي ايران است و لازم است که تحت تاثير يکسري مسائل قرار نگيريم. همانطور که ارتباط با غرب براي ايران مهم است ارتباط با شرق نيز بسيار مهم است زيرا چين دومين اقتصاد بزرگ دنيا است و در سال آينده نيز توسعه خواهد يافت.

رييس اتاق تهران افزود: اتاق بازرگاني نيز بايد واقع بينانه با اين موضوع برخورد کند و مراقب باشيم که پيمان‌هاي درستي بنويسيم تا هر دو طرف در تفاهم‌نامه‌ها برد داشته باشند اما مواظب باشيم با نفي کردن يک طرف تحت تاثير شبهات قرار نگيريم.

خوانساري گفت: در دو روز گذشته، موضوعاتي در رابطه با مجلس و اتاق مطرح شده که بحث‌هاي خوبي نيست و در تقابل قرار گرفتن بخش خصوصي با مجلس در شرايط کنوني که نياز است که همه قوا همدل باشند و اتاق نيز به عنوان مشاور سه قوه پشتيبان باشد، موضوع جالبي نيست.

وي افزود: ما بدون وجود و همکاري با سه قوه، نمي‌توانيم موفق باشيم، همانطور که بارها مقام معظم رهبري نيز اشاره کرده، دولت هم بايد از توان بخش خصوصي استفاده کند.

  •