فرزين: به جاي بنگاهداري، بايد بانکداري کنيم

تاریخ انتشار : 1400/10/19

مديرعامل بانک ملي گفت: بسياري از شرکت‌هايي که در تملک بانک ملي قرار دارد، شرکت‌هاي هستند که از سوي دولت به بانک محول شده تا تحت مديريت قرار گيرد و مسائل آن حل شود.

مديرعامل بانک ملي با اشاره به دستور رئيس جمهوري مبني براينکه هيچ بانکي حق ندارد واحد توليدي را تعطيل کند، اظهار کرد: دستور آقاي رئيس جمهور در اين باره را به همه شعب ابلاغ کرديم که قطعا چنين اتفاقي را شاهد نخواهيم بود و ما هيچ بنگاه توليدي را تعطيل نخواهيم کرد.

محمدرضا فرزين در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا با تاکيد دوباره براينکه حسب دستور رئيس جمهور قطعا هيچ بنگاهي را تعطيل نخواهيم کرد، تصريح کرد: بانک‌ها مدت زيادي است که تلاش مي کنند عملکردي داشته باشند تا منجر به تعطيلي بنگاه اقتصادي نشود و مطالبه خود را به گونه‌اي اخذ کنند که به تعطيلي آن واحد منجر نشود. در اين ميان بانک‌ها سعي مي‌کنند مدت زمان بازپرداخت را چندين بار تمديد کنند تا توليدکننده بتواند بدهي خود را به سيستم بانکي بپردازد. 

وي همچنين ادامه داد: در خصوص اموال بانک ملي اين نکته حائز اهميت است که بسياري از اينها، شرکت هايي است که خود دولت بعد از زيان دهي به بانک ارائه داده تا مديريت و مسائل و مشکلات آن را حل کند. يعني عمده شرکت‌هايي که در حال حاضر بانک ملي دارد شرکت هايي است که خود دولت به بانک محول کرده است. 

مديرعامل بانک ملي گفت: در اين خصوص جلسات منظم هفتگي با حضور تمام مديران هلدينگ هاي مربوطه و مسئولان مرتبط در بانک برگزار مي کنيم و سياست منظمي داريم که برمبناي آن هم شرکت ها و هم اموال مازاد را بفروشيم. 

فرزين تصريح کرد: من بارها تاکيد کرده‌ام که ما مي‌خواهيم بانکداري کنيم نه بنگاهداري؛ و براي تحقق اين امر قاعدتا بايد برنامه‌ريزي ويژه‌اي داشته باشيم تا بنگاه‌ها را بفروشيم که البته اين موضوع بستگي به شرايط بازار سرمايه هم دارد. 

وي تاکيد کرد: شعار من در بانک ملي اين است که هنر بانک ملي بايد خلق بنگاه باشد نه مديريت بنگاه. در واقع ما به دنبال خلق بنگاه هستيم که در اين باره برنامه مشخص دوساله‌اي هم دارم که خلق بنگاه‌هاي جديد براساس مزيت‌ها و مطالعات آمايش سرزمين در استان‌هاي کشور را در دستور کار قرار دهيم. ما مديريت بنگاه ها را نمي‌خواهيم و اگر هم چژنين مواردي وجود دارد به اضطرار است که قطعا در اولين فرصت به بخش خصوصي واگذار خواهيم کرد تا توسط آنها مديريت شود. 

تامين مالي؛ از فاکتورينگ تا فورفيتينگ

مديرعامل بانک ملي تامين مالي زنجيره‌اي همچنين در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايبِنا مبني بر تامين مالي زنجيره‌اي، اين طرح را گام بسيار مفيد براي تامين مالي غيرتورمي دانست و گفت: اجراي تامين مالي زنجيره‌اي باعث مي‌شود تا تسهيلاتي که به بنگاه‌هاي اقتصادي اختصاص داده مي‌شود در جريان توليد قرار گيرد.

فرزين تصريح کرد: اين امر از ماه‌ها قبل در بانک ملي آغاز شده است و سامانه‌هاي لازم را هم در اين زمينه طراحي کرديم که اخيرا هم پيرو انعقاد تفاهمنامه‌اي که با صمت و همکاري بانک مرکزي به امضا رسانديم، شعبه هاي خاصي را به انجام اين کار اختصاص خواهيم داد. 

وي ادامه داد: در نظام تامين مالي تلاش خواهيم کرد که به مرور، بخش زيادي از تامين مالي توليد را از طريق همين روش تامين کنيم. موضوع مهم ديگر استفاده از روش هاي جديد براي تامين مالي بنگاه‌ها مانند فاکتورينگ است که بررسي اين موضوع را نيز از چند ماه قبل آغاز کرديم. همچنين از طريق فورفيتينگ هم مي توانيم تامين مالي داشته باشيم. 

  •