ميرتاج‌الديني: ديوان محاسبات ميزان عملياتي بودن بودجه را ارزيابي کند

تاریخ انتشار : 1400/10/13

نايب رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه عمده عملياتي بودن بودجه در نظام تخصيص و اجرا و نظارت بر آن است، گفت که ديوان محاسبات بايد شاخصه‌هايي را براي عملياتي بودن بودجه در نظر بگيرد و بر اساس اين شاخص‌ها، آن را بسنجد.

حجت‌الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني در گفت‌وگو با ايسنا درباره ضرورت توجه به بودجه ريزي بر مبناي عملکرد در لوايح بودجه و همچنين در جريان بررسي و تصويب آن گفت: بودجه عملياتي از ويژگي‌هاي يک بودجه ايده‌آل است که همه دولت‌ها اين شعار را دادند و هميشه گفتند که ما مي‌خواهيم بودجه را عملياتي ببنديم ولي اينکه چقدر توفيق حاصل شده تا به حال ارزيابي نشده است.

وي افزود: من معتقدم ديوان محاسبات بايد شاخصه هايي را در اصلاح ساختار بودجه براي اين کار در نظر بگيرد و بر اساس اين شاخص‌ها، عملياتي بودن بودجه را بسنجد و ارزيابي کند و در تفريغ بودجه يکي از آيتم هايي که اعلام مي‌کند همين ميزان عملياتي بودن بودجه باشد. در مرحلۀ اول عملياتي بودن عملياتي بودن بودجه به اين نحو است که بودجه به صورت گلوبال در اختيار برنامه‌ها قرار نگيرد بلکه برنامه‌ها را ارائه کنند و در تبصره ها و جداول مشخص شود و تخصيص بودجه بر اساس ارائه برنامه‌ها باشد و نظارت شود که چه مقدار تحقق پيدا کرده است. اين در صورتي است که نظارت مستقيم تر و قوي تري وجود داشته باشد.

نماينده مردم تبريز در مجلس ادامه داد: در حال حاضر لايحه بودجه ۱۴۰۱ ويژگي عملياتي بودن را دارد لکن عمده عملياتي بودن بودجه در نظام تخصيص و اجرا و نظارت بر آن است وگرنه تکليف خيلي از دستگاه‌ها در بودجه مشخص مي شود و مي گويند بايد به اين برنامه ها عمل کنند؛ اين يعني عملياتي بودن، اما اينکه چقدر تحقق پيدا کند در نظام تخصيص و تفريغ بودجه است. ما بايد شاخص‌ها و آيتم‌هايي را به صورت دقيق تعريف کنيم و بر اساس آن بسنجيم.

ميرتاج‌الديني همچنين گفت: موضوع عملياتي بودن بودجه در دو مرحله است؛ يکي در بودجه ريزي و يکي در مرحله تخصيص بودجه. ما بايد اين نگاه را در کليات بودجه دنبال کنيم و ببينيم که دولت چقدر بودجه را عملياتي بسته و ملاک هاي عملياتي بودن هم براي ما مشخص شود. در بررسي کليات هميشه تاکيد وجود داشته و گفته‌اند که بودجه به صورت عملياتي بسته شده اما بايد بررسي بيشتري در اين باره صورت گيرد تا اين موضوع براي ما روشن شود.