نقاط ضعف و قوت بودجه سال ۱۴۰۱ از زبان بيگي نژاد

تاریخ انتشار : 1400/09/30

يک عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: توجه به عملکردگرايي و بودجه نويسي بر مبناي واقعيت از جمله نکات مثبت لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ است.

هادي بيگي نژاد در گفت و گو با ايسنا با اشاره به نقاط قوت لايحه بودجه سال ۱۴۰۱، بيان کرد: يکي از نقاط قوت لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ توجه به عملکردگرايي است. در بودجه پيشنهادي سال ۱۴۰۱ قانون نويسي بر اعداد و ارقام مالي ارجح است. قانون نويسي در اين بودجه بيشتر از بودجه هاي قبلي است.

وي در ادامه اظهار کرد: در حوزه انرژي نيز چندين نکته مثبت و منفي در اين لايحه وجود دارد. يکي از نکات مثبت در حوزه انرژي اين است که برمبناي واقعيت بسته شده است. مثلا پيش بيني شده که ما روزانه يک ميليون ۲۰۰ هزار بشکه نفت بفروشيم که عدد معقولي است.  از سوي ديگر در اين بودجه دولت تمرکز دارد تا پالايشگاه ۳۰۰ هزاربشکه اي نفت خام سنگين را آغاز کند. واقعا اين اراده قابل تقدير است.

نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: اما از معايب اين بودجه حذف نظام تعرفه گذاري افزايشي - پلکاني برق موسوم به IBT است. ساماندهي سوخت صنايع پرمصرف از ديگر نکات مثبت در حوزه انرژي به شمار مي رود. در حوزه کشاورزي نيز خريد قراردادي محصولات کشاورزي ديده شده و دولت در اين حوزه سرمايه گذاري دارد تا اين کار انجام شود. اين يک حسن است که خريد قردادي محصولات کشاورزي را در کشور راه بيندازيم.

وي در ادامه تاکيد کرد: در لايحه بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد در محوريت هزينه کرد بودجه فرهنگي قرار گرفته است تا با برنامه ريزي هزينه هاي فرهنگي صورت بگيرد. در حوزه حقوق ها نيز سقف حقوق پرداختي ۳۷ ميليون تومان در نظر گرفته شده و ميانگين افزايش کشوري ۱۰ درصد است. منتهي يک فرمول خاصي در اين حوزه ديده شده است. ماليات نيز براي همه ديده شده و ديگر قضات و هيات علمي ها از پرداخت ماليات استثنا نيستند. در افزايش حقوق ها به برقراري عدالت نسبي توجه شده است.