ارائه ۴۰۰ فرصت سرمايه گذاري براي عموم مردم

تاریخ انتشار : 1400/09/27

وزير صمت درباره ساختار جديد اين وزارتخانه توضيحاتي ارائه و از ارائه ۴۰۰ فرصت سرمايه گذاري از طريق شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري به عموم مردم خبر داد.

به گزارش ايسنا سيد رضا فاطمي امين، وزير صنعت، معدن و تجارت (صمت) در حاشيه نشست هم انديشي با نهادهاي سرمايه گذار و هم افزايي و تبادل نظر براي توسعه سرمايه گذاري در بخش صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براي جلب اعتماد و مشارکت مردان در سرمايه گذاري بايد به دو نکته توجه شود نکته اول اينکه سرمايه گذاري که در آن سهام عرضه مي شود فرصت قابل توجهي باشد، يعني به اندازه کافي بازدهي داشته و اقتصادي باشد. نکته دوم اين است که شرکت‌ها و بنگاه‌هاي معتبري که مي‌تواند تداوم سرمايه‌گذاري را تضمين کنند پذيره‌نويسي و سهام عرضه کنند.

وي با اشاره به برگزاري جلسه هم انديشي با شرکت‌هاي تامين سرمايه تصريح کرد: از ماه جاري معادن با سود آوري خوب، با اين شرط که بخشي از سهام معدن به مردم واگذار شود، به مزايده گذاشته شود. تاکنون يک معدن در زابل به مزايده گذاشته شده و در دي و بهمن ماه هم هر کدام سه بسته معدني ديگر مزايده گذاشته خواهد شد. در حوزه سرمايه گذاري معادن، دارايي قابل ارزش‌گذاري در دسترس است و مردم هم تجربه خوبي دارند و پيش بيني مي‌شود استقبال خوبي از آن صورت گيرد.

فاطمي امين درباره ضمانت اجرايي سرمايه‌گذاري‌ها نيز گفت: به دو دليل بايد به حوزه سرمايه‌گذاري توجه شود اول اين که بخش قابل توجهي از جمعيت کشور فرصت شغلي مناسب ندارند. دليل دوم نقدينگي سرگردان در کشور است که معمولاً وارد بازارهاي سوداگري مي‌شود، اما اين حق مردم است که فرصت سرمايه گذاري براي دارايي‌هاي خود داشته باشند.

وزير صمت با بيان اينکه بر اساس اين دو محور از وضعيت سرمايه‌گذاري در کشور آسيب شناسي انجام شده، اظهار کرد: در اين حوزه به شش نکته رسيديم که اگر در سرمايه‌گذاري به آنها توجه شود، ضمانت محقق مي‌شود. يکي از دلايلي که سرمايه‌گذاري‌ها در کشور ما دچار مشکل مي‌شوند اين است بدون توجه به اولويت‌هاي صنايع، نبود آمايش سرزمين، مشخص نبودن مسير تامين مالي، نبود هماهنگي بين نهادهاي حاکميتي و غيره سرمايه‌گذاري شده است.

اين  مقام مسئول افزود: موارد ياد شده به دقت بررسي شده تا دوباره دچار اين مشکلات در سرمايه‌گذاري‌ها نشويم. بنابراين در زمينه اين فرصت‌هاي سرمايه گذاري، از جمله ۴۰۰ پروژه اشاره شده که در حال کار کردن روي آنها هستيم اطمينان مي‌دهم. قبل از اجراي اين ۴۰۰ پروژه آنها را در اختيار تحليل گران سرمايه گذاري قرار مي دهيم تا مطمئن شويم اقتصادي هستند. البته اکثر اين پروژه‌ها از طريق شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري فعال خواهد شد که بر دقيق و درست اجرا شدن آن تاکيد مي‌کنيم.

ادامه دارد