بزرگترین شبکه بانکی زیرزمینی در چین متلاشی شد

تاریخ انتشار : 1394/08/30

مشروح خبر


به گزارش ایرنا، ظاهرا کشف این شبکه یکی از تلاش های دولت پکن برای جلوگیری از اقدامات مخرب در راستای پیشبرد اصلاحات مالی در چین و تثبیت ارزش «یوان» واحد پول ملی این کشور است.
این کشف در شرایطی صورت می گیرد که دولت خود را برای تصمیم صندوق بین المللی پول به منظور قراردادن «یوان» در سبد ارزی بین المللی در کنار «پوند»، «دلار» و «یورو» آماده می کند.
وزارت امنیت عمومی چین امروز با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد که پلیس موفق به شناسایی این شبکه بانکی زیرزمینی در استان «جه جیانگ» در شرق کشور شده است.
بر اساس این بیانیه، ارزش داد و ستدهای پرونده های مربوط به این بانک مجموعا معادل 64 میلیارد دلار است.
عملیات شناسایی شبکه مذکور از 2 ماه قبل آغاز شد و حالا تارنمای «آسیا تایمز» از هنگ کنگ گزارش کرده است که در جریان این اقدامات پلیس دستکم 100 نفر از هشت گروه مختلف در ارتباط با این پرونده را دستگیر کرده است.
وزارت امنیت عمومی چین در بیانیه خود تصریح کرد که این شبکه دارای چندین شرکت هرمی در هنگ کنگ و مناطق دیگر بوده است.
اعضای این باند به صورت واحد و زیر نظر فردی به نام «جائو» عمل می کردند و از جمله اقدامات آنها تبادلات مالی خارجی و همچنین پولشویی بوده است.
سال گذشته میلادی دولت چین اعلام کرد که گروهی از پولشویان را شامل 56 نفر شناسایی کرده است و به دنبال آن از بستن 3 هزار حساب بانکی خبر داد که از طرق آنها یک میلیون و 300 هزار معامله غیرقانونی صورت گرفته بود.
بسیاری از مردم می خواهند برای در امان ماندن از نظارت های دولت بر داد و ستدهای مالی و بانکی به شبکه هایی از این دست متوسل شوند و همین موجب شده است تا فعالیت های بانکی زیرزمینی شکل بگیرد.
برآوردها حاکی است که برخی از این شبکه ها با تعاملات مالی که برای مشتریان خود انجام می دهند روزانه 10 هزار دلار سود می کنند.
دولت چین در بیانیه ای آورده است که به شدت با این شبکه ها و اعضای آنها که افرادی مفسد هستند و به توسعه فساد مالی در کشور کمک می کنند، مقابله خواهد کرد.
مسوولان استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین ماه جاری میلادی از شناسایی 10 بانک خبر داده بودند که به شکل غیرقانونی فعالیت می کرده اند.
پیشتر نیز پلیس شهر پکن، پایتخت چین از شناسایی و دستگیری عوامل 10 بانک زیرزمینی خبر داده بود که بیش از 22.6 میلیارد دلار به حساب های خارجی منتقل کرده بودند.
پلیس در جریان این پرونده 59 مظنون را دستگیر و 264 حساب بانکی را مسدود و در نهایت بیش از 800 کارت بانکی را ضبط کرده بود.