تاثير نرخ تسعير ارز، بر صنايع فولادي کشور

تاریخ انتشار : 1400/09/15

نسيم نوحه‌خوان - دنياي اقتصاد : شرکت‌هاي بزرگ فولادي همچون فولاد خوزستان و فولاد خراسان در هشت ماه ابتدايي سال جاري نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ در حوزه عملکرد توليد و فروش برخي از محصولات به دليل قطعي برق تحت تاثير قرار گرفته است، با وجود اين شرکت‌هاي مذکور با توجه به نرخ تسعير ارز توانستند در دوره مورد بررسي درآمد مطلوبي را کسب کنند.

 بررسي عملکرد هشت ماهه شرکت فولاد خوزستان

ميزان توليد آهن‌اسفنجي در اين مجموعه در دوره هشت ماه نخست سال جاري ۲ ميليون و ۲۴۵ هزار و ۶۹۱ تن ارزيابي شده که از اين ميزان فقط ۳۵ هزار و ۳۹۰ تن آهن اسفنجي به فروش رسيده، ميزان توليد و فروش اين محصول در دوره هشت ماه ابتدايي سال گذشته به ترتيب ۲ ميليون و ۶۵۲ هزار و ۳۵۶ تن و ۲ هزار و ۱۳۸ تن برآورد شده است. با مقايسه اين ارقام و اعداد کاهش ۱۵درصدي در ميزان توليد و افزايش ۱۵۵۵درصدي فروش به ثبت رسيده است.

«فخوز» در رابطه با توليد و فروش گندله در هشت ماه نخست سال جاري عملکرد ضعيفي از خود به نمايش گذاشت. اين شرکت در دوره مورد بررسي توانست سه ميليون و ۷۰۵ هزار و ۶۷۶ تن توليد کند و اين در صورتي است که شرکت مذکور در مدت مشابه در سال گذشته توليد چهار ميليون و ۱۹۷ هزار و ۴۸۶ تن را به ثبت رسانده بود و افتي معادل ۷/ ۱۱درصد را گزارش مي‌کند. شرکت فولاد خوزستان در هشت ماه ابتدايي سال گذشته چيزي حدود ۲۶۴ هزار و ۹۹۹ تن گندله فروخته بود و با ۷۳درصد کاهش ميزان فروش را در دوره مورد بررسي در سال‌جاري به ۷۱ هزار و ۸۳۲ تن رساند.

اسلب يکي ديگر از محصولات فولاد خوزستان به حساب مي‌آيد. اين شرکت از ابتداي سال مالي تا تاريخ منتهي به ۳۰ آبان سال‌جاري يک ميليون و ۱۵۲ هزار و ۴۶۹ تن از اين محصول را توليد کرد و نسبت به دوره هشت ماه ابتدايي سال گذشته با ميزان توليد ۹۷۵ هزار و ۹۷۹ تن توانست رشدي معادل ۱۸ درصد را به ثبت برساند. «فخوز» در دوره مورد بررسي نيز ۳۵۳ هزار و ۵۶۳ تن اسلب را در بازار داخل فروخت و افت ۴/ ۴۴درصدي را نسبت به فروش ۶۳۶ هزار و ۵۶۹ تني به ثبت رساند. اين شرکت در مدت مورد نظر توانست ۶۹۲ هزار و ۴۶۸ تن اسلب صادر کند و نسبت به صادرات ۲۹۸هزار و ۴۶۲ تني در هشت ماه نخست سال گذشته رشدي معادل ۱۳۲درصد را گزارش مي‌کند.

شرکت فولاد خوزستان تا پايان آبان ماه سال ۱۳۹۹، يک ميليون و ۶۱۴ هزار و ۶۰۷ تن بلوم و بيلت توليد کرد و با ۴۲ درصد کاهش، ميزان توليد را در هشت ماه نخست سال جاري به ۹۳۵هزار و ۲۶۰ تن رساند. همچنين اين شرکت در رابطه با فروش محصول مورد نظر عملکرد ضعيفي داشته و با ثبت ۴۹درصد کاهش ميزان فروش ۸۹۳ هزار و ۹۰۹ تني در هشت ماه نخست سال گذشته را به ۴۵۵هزار و ۸۵۹ تن در مدت مشابه در سال جاري رسانده است. اين شرکت در خصوص صادرات بلوم و بيلت نيز عملکرد مطلوبي نداشته و ميزان صادرات اين محصول در دوره هشت ماهه سال ۱۳۹۹ چيزي حدود ۶۵۱هزار و ۵۶۲ تن برآورد شده بود که با افت ۳۵ درصدي در دوره مشابه سال جاري به ۴۲۴ هزار و ۷۳۶ تن رسيد. اين شرکت تا پايان تاريخ منتهي به ۳۰ آبان ماه سال جاري چيزي حدود ۱۷ هزار و ۶۴۹ تن آهن اسفنجي خريداري شده را صادر کرد.

مجموع فروش داخلي و صادرات محصولات شرکت فولاد خوزستان در هشت ماه ابتدايي سال جاري ۲ميليون و ۵۱ هزار و ۴۹۷ تن ارزيابي شد و نسبت به مجموع فروش محصولات اين شرکت با ميزان ۲ ميليون و ۷۵۷هزار و ۹۰۱ تن در سال گذشته، ۲۵درصد افت فروش در مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ را گزارش مي‌کند.

«فخوز» از ابتداي سال مالي تا تاريخ منتهي به ۳۰ آبان ماه سال جاري توانست در مجموع ۲۷۶ هزار و ۵۱۱ ميليارد و ۶۲۰ ميليون ريال درآمد کسب کند و با توجه به ميزان درآمد ۱۷۶ هزار و ۵۴۹ ميليارد و ۸۵ ميليون ريالي اين شرکت در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۷ درصدي را به ثبت رساند.

 بررسي عملکرد هشت ماهه مجتمع فولاد خراسان

شرکت فولاد خراسان در هشت ماه ابتدايي سال جاري يک ميليون و ۲۷ هزار و ۶۲۷ تن گندله توليد کرد و ميزاني از آن را نفروخت. همچنين اين شرکت در مدت زمان مورد نظر ۸۲۴ هزار و ۸۹۵ تن آهن اسفنجي و بريکت را توليد کرد و ۳۴ هزار و ۶۵۸ تن از آن را در بازار داخل مورد معامله قرار داد. ميزان توليد و فروش اين محصول نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته به ترتيب ۴/ ۰درصد کاهش و ۳۱۱درصد افزايش ارزيابي شده است. ميزان توليد آهن اسفنجي و بريکت در دوره هشت ماه نخست ۱۳۹۹ به ترتيب معادل ۸۲۸ هزار و ۹۷۳ تن و هشت هزار و ۴۳۶ تن گزارش شده است.

«فخاس» در هشت ماه ابتدايي ۱۴۰۰ توانست ۲۴۳ هزار و ۸۵۹ تن شمش توليد کند، اما با وجود اين نسبت به دوره مشابه سال گذشته با ميزان توليد ۲۹۳هزار و ۹۰۲ تن افتي معادل ۱۷درصد را نشان مي‌دهد. اين شرکت توانست ۱۱۹ هزار و ۸۹۳ تن شمش را در داخل مورد معامله قرار دهد و ۷۹هزار و ۹۷۹ تن را صادر کند. مجموع فروش اين محصول نسبت به دوره هشت ماهه ۹۹ چيزي حدود ۴/ ۱۸درصد کاهش داشته است.

همچنين مجتمع فولاد خراسان محصولات سبک ساختماني توليد مي‌کند، به طوري که در دوره هشت ماهه سال جاري توانست ۳۷۶هزار و ۵۶۰ تن از اين محصول را توليد کند و نسبت به دوره مشابه در سال گذشته با ميزان توليد ۳۵۱هزار و ۷۸۲ تن رشدي معادل ۷درصد را به ثبت برساند. «فخاس» از اين ميزان توليد توانست ۲۵۴ هزار و ۳۴۷ تن در بازار داخلي و ۵۸ هزار و ۴۷۸ تن را از طريق صادرات به فروش برساند. مجموع فروش محصولات سبک ساختماني نسبت به دوره ۶ ماهه سال گذشته چيزي حدود ۷/ ۶درصد افت داشته است.

مجموع فروش محصولات شرکت فولاد خراسان از ابتداي سال مالي تا تاريخ منتهي به ۳۰ آبان ماه دو سال متوالي ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتيب ۵۴۷ هزار و ۳۵۵ تن و ۵۸۹ هزار و ۱۱۸ تن برآورد شده که مقايسه اين اعداد معادل ۷درصد کاهش را روايت مي‌کند. همچنين اين شرکت در دوره مورد بررسي توانست ۶۹هزار و ۱۳۷ ميليارد و ۴۱۲ميليون ريال درآمد کسب کند و ۵۹درصد رشد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته را به ثبت برساند. شرکت مذکور در هشت ماه نخست ۱۳۹۹ نيز ۴۳هزار و ۳۵۰ ميليارد و ۸۵۷ ميليون ريال درآمد کسب کرده بود.