کاهش نرخ 2درصدی سودبانکی از ابتدای آذرماه

تاریخ انتشار : 1394/08/18

مشروح خبر


علی اصغر میرمحمدصادقی روز یکشنبه در بازدید از غرفه خبرگزاری ایرنا در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها افزود: بانک مرکزی با این تصمیم موافق است و انتظار می رود با نرخ تورم 14 و 15 درصدی، نرخ سود بانک ها کاهش یابد.
وی اظهار داشت: با هماهنگی های صورت گرفته، 2 درصد سود سپرده های بانکی کاهش می یابد.
میرمحمدصادقی درمورد نحوه اعطای تسهیلات بانکی به مردم نیز اظهار داشت: سه طرح خرید خودرو، کالاهای واسطه ای و کارت اعتباری توسط بانک مرکزی عملیاتی شده است.

** اقساط خودرو 4 تا 7 ساله شد
وی با اشاره به جلسه روز گذشته بانک ها با خودروسازان و وزارت صنعت و معدن گفت: برای نهایی شدن این موضوع هماهنگی های لازم بین سه دستگاه انجام شد و مقرر شده چهار تا پنج بانک متولی امر خودرو شوند.
میرمحمدصادقی اضافه کرد: برای این منظور مردم و متقاضیان با لیست خودروهای ارائه شده از سوی وزارت صنعت؛ می توانند به نمایندگی ها مراجعه کنند و تا سقف 25 میلیون تومان و 80 درصد فروش اقساطی، چک و سفته در اختیار نمایندگی ها قرار دهند.
وی با بیان اینکه شرایط اقساط می تواند چهار تا هفت ساله باشد ادامه داد: خودروسازان با ارایه اسناد تجاری به بانک ها در قبالش خرید دین با نرخ 16 درصد انجام می دهند و در واقع در خرید خودرو نیازی به مراجعه مردم به بانک ها نیست و می توانند بطور صرف به نمایندگی ها مراجعه کنند و با خرید خودرو اسنادشان را به بانک ها ارایه دهند.
معاون اعتباری بانک مرکزی گفت: با این روش هم مردم را با فروش اقساطی تامین مالی می کنیم و هم خودروسازان برای تامین سرمایه در گردش عادی خود تامین مالی می شوند.

** فروش اقساطی چک و سفته برای کالاهای واسطه ای
معاون اعتبارات بانک مرکزی درباره خرید کالاهای واسطه ای نیز افزود: به دلیل رکود موجود در کشور، بسیاری از موجودی انبارها فروش نرفته است، درهمین راستا وزارت صنعت لیستی همچون فولاد، میل گرد و سیمان را ارایه داده است تا ما این موارد را به بانک های عامل ارایه کنیم.
وی اظهار داشت: در این روش تولیدکنندگان کالا را به بنکدار یا عمده فروش عرضه و در قبال فروش قسطی یکساله چک و سفته از مشتریان دریافت می کنند؛ در واقع قرار است این چک و سفته نزد سیستم بانکی با نرخ 16 درصد خرید دین باشد.
میرمحمدصادقی ادامه داد: با این روش علاوه بر فروش موجود انبارها به تامین مالی تولید کنندگان اصلی، شرکت های بزرگ، متوسط و کوچک کمک می شود.

** صدور کارت های اعتباری ظرف مدت 4 روز
میرمحمد صادقی درباره کارت اعتباری گفت: این کارت اعتباری از یک تا 10 میلیون تومان شارژ می شود.
وی اضافه کرد: براساس حقوق مبنایی مردم و قدرت توان بازپرداخت تسهیلات در مرحله اول شرکت های دولتی، موسسه ها، دستگاه ها، سازمان ها و مستمری بگیران از طریق دستگاه خود فرم های خاصی را پر می کنند تا از طریق دستگاه ها به بانک ها ارایه شود.
میرمحمدصادقی، با اشاره به اینکه بانک ها ظرف مدت 4 روز کاری کارت اعتباری صادر می کنند گفت: با این کارت مردم می توانند فقط کالاهای ایرانی و از پایانه های پذیرشی تعیین شده خریداری کنند.
به گفته وی، البته از زمان خرید موعد معینی برای پرداخت دارند اگر در زمان معین انجام نشود به تسهیلات با نرخ 12 درصدی تبدیل می شود.
وی ادامه داد: متقاضیان در ازای پرداخت هر قسط معادل همان اعتبار کارتشان شارژ می شود و به طور مجدد می توانند از آن اعتبار استفاده کنند.
معاون اعتباری بانک مرکزی با بیان اینکه این طرح 6 ماهه است گفت: بانک مرکزی تا 15 اردیبهشت ماه به اجرای این طرح کمک خواهد کرد که امیدواریم روش کارت اعتباری در سیستم ادامه پیدا کند.
وی درباره دریافت سپرده های مردم از موسسه اعتباری ثامن الحجج نیز گفت:بخش اعتبارات بانکی در جریان روند فعالیت این موسسه مالی نیست اما بخش نظارتی بانک مرکزی باید پاسخگوی ارایه سپرده های مردم از این موسسه اعتباری باشد.