ابلاغ شرايط بخشودگي سود اقساط وام از سوي بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1400/09/07

بانک مرکزي نحوه محاسبه و تعيين ميزان بخشودگي بخشي از سود مستتر در اقساط تسهيلات در صورت بازپرداخت قبل از سررسيد را به شبکه بانکي کشور ابلاغ کرد.

طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار، در صورتي که مشتري مبادرت به تسويه پيش از موعد تمام يا قسمتي از بدهي خود کند، بانک و موسسه اعتباري غيربانکي موظف است حداقل ۹۰ درصد سود مستتر در اقساط زودپرداخت را متناسب با باقيمانده تا سررسيد قسط يا اقساط پرداخت شده به عنوان پاداش به مشتري برگرداند.

بر اين اساس با هدف ايجاد وحدت رويه در اجراي مفاد تبصره ۴ ماده ۹ سياست‌هاي پولي، اعتباري و نظارتي نظام بانکي کشور و همچنين تسهيل اجراي حکم فوق، نحوه محاسبه و تعيين ميزان بخشودگي بخشي از سود مستتر در اقساط تسهيلات در صورت بازپرداخت قبل از سررسيد در جلسه ۱۴۰۰.۰۶.۱۴ کميسيون مقررات و نظارت موسسات اعتباري بانک مرکزي مطرح و مورد تاييد قرار گرفت.

شايان ذکر است بازپرداخت اقساط تسهيلات اعطايي قبل از سررسيد صرفا در صورتي مشمول محاسبه بخشودگي بخشي از سود مي‌شود که مبلغ پرداخت شده حداقل معادل مبلغ يک قسط کامل بوده و به مدت حداقل يک ماه زودتر از سررسيد قسط به بانک يا موسسه اعتباري غيربانکي پرداخت شود.

 

دستورالعمل نحوه محاسبه و تعيين ميزان بخشودگي بخشي از سود مستتر در اقساط تسهيلات در صورت بازپرداخت قبل از سررسيد در سند پيوست همين صفحه در دسترس مي باشد: