ايران به دنبال موقعيت‌هاي برد-برد در بخش سرمايه‌گذاري

تاریخ انتشار : 1400/08/29

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران با بيان اينکه بايد از بهترين روش‌ها و مدل‌ها براي تامين منابع مالي در داخل و خارج کشور استفاده و زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري تسهيل شود، گفت: وقتي مي‌گوييم بايد قراردادها را بهبود و قدرت چانه‌زني و جذابيت طرح‌ها را افزايش دهيم، لزوما به معناي تغيير ماهيتي در روش‌هاي گذشته نيست، بلکه به دنبال بهبود و به اصطلاح امروزي‌ها ايجاد موقعيت‌هاي برد-برد هستيم.

به گزارش ايسنا، محسن خجسته‌مهر در نشست تکريم و معارفه مدير سرمايه‌گذاري و کسب و کار اين شرکت، با بيان اينکه ايجاد ساختار مديريت سرمايه گذاري و کسب و کار در شرکت ملي نفت اقدام خوبي بود که در گذشته انجام شد و به عنوان يک ضرورت بايد به حداکثر اثربخشي برسد، اظهار کرد: نفت در چند سال آينده ماموريت‌هاي مهمي پيش رو دارد و در اين زمينه لازم است مديريت امور سرمايه‌گذاري و کسب‌وکار با ديگر بخش‌ها از جمله مديريت برنامه‌ريزي تلفيقي، معاونت توسعه و مهندسي، امور مالي و امور بين‌الملل همراه و در مسير هم‌افزايي حرکت کند.

درآمدزا بودن فعاليت‌هاي نفت به سرمايه‌گذاري وابسته است

وي با اشاره به اينکه فعاليت هاي نفت هم سرمايه‌بر است و هم درآمدزا که درآمدزا بودن فعاليت‌ها بشدت به سرمايه گذاري وابسته است، تصريح کرد: در طي دو دهه گذشته شرايط داخلي و محدوديت هاي بين المللي باعث شد تا از مساله سرمايه گذاري و تامين منابع مالي تا حدي غافل شويم  و تا حدودي نيز در کشور دير به اين مساله مهم پرداخته شد.

خجسته مهر ادامه داد: با مطرح شدن بحث اصل ۴۴ قانون اساسي و واگذاري برخي بنگاه ها و برون سپاري فعاليت ها، رويه بخش سرمايه گذاري و تامين منابع مالي کمي تغيير کرد و در اين مسير متاسفانه برخي واگذاري ها ذيل اصل ۴۴ به صورت ناقص اجرا شد که مستقيما مانعي براي سرمايه گذاري هاي بعدي بود.

وي تصريح کرد: در ادامه به تدريج کشور وارد شرايط پيشرفته تري شد و به سمت تامين منابع مالي با شيوه ها و اسامي مختلف مانند فاينانس، انتشار اوراق، قراردادهاي بيع متقابل و... حرکت کرديم که هدف اين سرمايه گذاري ها، بهبود کسب و کار بود.

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران با بيان اينکه دلايل عدم توفيق در زمينه تامين منابع مالي و سرمايه گذاري را نبايد تنها به مسايل داخلي ربط داد بلکه زمينه هاي بين المللي نيز در اين بخش اثرات منفي گذاشته بود، افزود: طرح هاي نفتي عمدتا جذاب و سودآور هستند و حتي مواقعي که قيمت نفت کاهش مي يابد نيز در بخش بالادستي و به ويژه در برخي ميدان ها و طرح ها براي سرمايه گذاران جذابيت هايي وجود دارد.

خجسته مهر با بيان اينکه شرکت ملي نفت ايران در شرايط فعلي بايد رويکردهاي متنوعي را مدنظر قرار دهد، گفت: نفت در چند سال آينده ماموريت‌هاي مهمي پيش رو دارد و در اين زمينه لازم است مديريت امور سرمايه‌گذاري و کسب‌وکار با ديگر بخش‌ها از جمله مديريت برنامه‌ريزي تلفيقي، معاونت توسعه و مهندسي، امور مالي و امور بين‌الملل همراه و در مسير هم‌افزايي حرکت کند.

حداکثرسازي درآمدهاي داخلي نفت

وي با بيان اينکه زماني که نمي توانيم از ظرفيت هاي بين المللي به طور کامل استفاده کنيم بايد درآمدهاي داخلي خود را به حداکثر برسانيم، گفت: اين درست نيست که شرکت ملي نفت براي ديگران درآمدزايي کند اما عايدي براي خودش نداشته باشد؛ خوشبختانه در مدت اخير نيز در هيات مديره شرکت ملي نفت ايران تصميمات خوبي گرفته شده است که به تکميل شدن زنجيره ارزش کمک مي کند.

خجسته‌مهر افزود: از منابع داخلي براي توسعه طرح ها استفاده مي شود که اين يک نوع استقراض است و شرکت بايد بتواند سهم خود از محل فروش نفت خام و ميعانات گازي را افزايش دهد.

 ترسيم زنجيره طرح‌هاي بالادستي

طبق اعلام شرکت ملي نفت، وي با اشاره به اينکه برخي طرح ها کامل اجرا نشده است و زنجيره طرح هاي بالادستي بايد ترسيم تا هدف سرمايه گذاري که بالابردن درآمد است محقق شود، گفت: بايد نقدينگي را احراز کرد؛ يکي از مشکلات اين است که شرکت ملي نفت درآمد دارد اما نقدينگي ندارد.

معاون وزير نفت با بيان اينکه اقتصاد نفت بايد مردمي باشد، گفت: ظرفيت هاي سرمايه گذاري در بين مردم نيز وجود دارد و علاوه بر اينکه سبد سرمايه گذاري خارجي محفوظ است بايد از ظرفيت هاي مردمي نيز استفاده کرد.

وي افزود: وقتي مي گوييم بايد قراردادها را بهبود و قدرت چانه زني و جذابيت طرح ها را افزايش دهيم لزوما به معناي تغيير ماهيتي در روش‌هاي گذشته نيست، بلکه به دنبال بهبود و به اصطلاح امروزي‌ها ايجاد موقعيت‌هاي برد-برد هستيم.

 صدور خدمات فني و مهندسي

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران با بيان اينکه صدور خدمات فني و مهندسي را بايد ارتقا و در اين زمينه اقدام هاي جدي را در دستور کار قرار دهيم، گفت: بايد زمينه سرمايه گذاري بخش پايين دست در بالادست را فراهم کنيم،  وقتي نفت، خوراک آن بخش را تامين مي کند، بخش پايين دست نيز مي تواند در بخش توسعه که جذابيت هاي مناسبي هم دارد حضور يابد.

 تقويت ساختار و استفاده از نيروهاي توانمند

وي افزود: براي اينکه کارهاي مهم را به سرانجام برسانيم نياز به قالب و ساختار مناسب داريم و از آن مهمتر، فردي است که قرار است در آن ساختار کار کند که بايد به دنبال افراد کارآمد و داراي ديدگاه هاي متعالي باشيم.

خجسته مهر ادامه داد: شاخص هاي مديريت ريسک در شرکت ملي نفت بايد تدوين و ريسک هاي شرکت بايد شناسايي و محاسبه شود تا در اقدام هاي آتي ريسک زيادي متوجه شرکت نفت نباشد.