رسيدگي به «ربات جعل رسيد بانکي» در دايره اختيارات بانک مرکزي نيست

تاریخ انتشار : 1400/08/25

معاون نظارت اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي در خصوص اقدامات بانک مرکزي براي مقابله با پديده خطر آفرين «ربات جعل رسيد بانکي» توضيح داد.

به گزارش ايبِنا، معاون نظارت اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي در خصوص اقدامات بانک مرکزي براي مقابله با پديده خطر آفرين «ربات جعل رسيد بانکي»، گفت: نکته مهمي که در اين مورد بايد مدنظر قرار گيرد اين است که جنس تخلف انجام‌گرفته به‌گونه‌اي است که رسيدگي به آن در دايره اختيارات بانک مرکزي نيست و ساير نهادهاي انتظامي به آن پرداخته‌اند.

سيد ياسر ميرحق‌جو در گفت‌وگو با ميزان، در خصوص اقدامات بانک مرکزي براي مقابله با پديده خطرآفرين «ربات جعل رسيد بانکي» گفت: بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در چارچوب مسئوليت‌ها و اختياراتش نسبت به موارد تقلب و تخلف در حوزه‌هاي مرتبط کاملاً هوشيار است و مراقبت‌هاي لازم را اعم از اقدامات پيشگيرانه، آگاهي‌رساني و فني انجام مي‌دهد.

وي بيان کرد: بانک مرکزي به‌محض اطلاع، مراتب را موردبررسي قرارداد و هماهنگي‌هاي لازم با ساير نهادهاي مسئول در اين زمينه به عمل آمد.

معاون نظارت اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي گفت: نکته مهمي که در اين مورد بايد مدنظر قرار گيرد اين است که جنس تخلف انجام‌گرفته به‌گونه‌اي است که رسيدگي به آن در دايره اختيارات بانک مرکزي نيست و ساير نهادهاي انتظامي به آن پرداخته‌اند.

ميرحق‌جو گفت: بايد توجه داشت که فعال‌سازي و استفاده از سرويس دريافت پيامک واريز به‌حساب و فعال‌سازي اين خدمت توسط مشتريان شبکه بانکي و عدم اتکاي صرف به رسيد انتقال وجه و در کنار توجه ويژه هم‌وطنان به نصب نرم‌افزارهاي پرداخت و بانکي از منابع معتبر مي‌تواند در کاهش آسيب‌پذيري‌ها به‌طور قابل‌توجهي، مؤثر باشد.

اخيراً فيلمي در رسانه‌هاي اجتماعي دست‌به‌دست شد که در آن به پديده خطرآفرين «ربات جعل رسيد بانکي» اشاره شده بود به طوري که طبق ادعاي مطرح شده، اين ربات قادر به جعل رسيدهاي بانکي است.