رشد اقتصادي نياز به افزايش بهره‌وري دارد

تاریخ انتشار : 1400/07/26

يک کارشناس مسائل اقتصادي گفت: يکي از راه‎هاي رشد اقتصادي، افزايش بهره‌وري است که الزاماتي دارد که بايد مورد توجه قرار گيرد.

مرتضي افقه،  استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادي، درباره شيوه حصول رشد اقتصادي به خبرنگار ابيِنا گفت:  رشد اقتصادي در صورتيکه وضعيت به همين شکل ادامه پيدا کند، کار سختي خواهد بود. يکي از مواردي که براي دستيابي به اين امر بايد مورد توجه قرار گيرد، حل و فصل معضل تحريم‌ها است، البته اين مسئله به تنهايي تاثيرگذار نيست.

وي در ادامه ابراز کرد: حتي درصورتي که تحريم‌ها هم حذف شود، بايد در زمينه توسعه بازارهاي بين‌المللي که نفت يکي از همان موارد است، بيش از آنچه اکنون انجام مي‎شود، فعال بود.

اين کارشناس اقتصادي در اين رابطه ياداور شد: يکي از راه‎هاي رشد اقتصادي که به آن اشاره هم شده، افزايش بهره‌وري است. اين کار بسيار مفيد و مثبت محسوب مي‌شود، اما الزاماتي نياز دارد که بايد مورد توجه قرار گيرد که پيش از همه به عزم و اراده جدي نياز است.

افقه درباره راه‌هاي افزايش بهره‌وري تصريح کرد: براي تغيير و افزايش بهره‌وري بيشتر نيروي کار مدنظر است که در صورت توجه به اين امر يکسري تحولات ساختاري بسيار عميق مورد نياز است. به اين معنا که نيروهاي فعلي اعم از مديران و کارکنان بايد آموزش ببينند و از آن مهم‌تر با انگيزه‌ به فعاليت خود ادامه دهند که اين مسئله نياز به کارفرهنگي دارد، البته آموزش براي استفاده از نکنولوژي‌هاي جديد را هم نبايد دور از نظر داشت.

وي در اين رابطه چنين توضيح داد: مهم‌ترين بحث دراين خصوص توجه به شايسته‌سالاري و دوري از انتصاب و انتخاب گزيشن مديران و کارکنان است زيرا روش فوق در عمل به يک سيستم بوروکراسي ناکارآمد مي‌انجامد که زمينه افزايش بهره‌وري را به وجود نخواهد ‌آورد. 

اين کارشناس اقتصادي در ادامه تاکيد کرد: موارد مورد اشاره در صورتي که بدون توجه باقي بماند، حتي با افزايش فروش نفت هم تغييري در بهره‌وري صورت نخواهد گرفت و چنانچه نسبت به اين مهم بي‌توجهي صورت گيرد، سال آينده سختي‌هاي اقتصادي زيادي در پيش خواهيم داشت، اما درصورتي که اتفاقي ديگر رقم خورد، از اين شدت وخامت گرچه اين مشکل وجود دارد که درصورت ورود درآمدهاي نفتي به اقتصاد کشور ناکارآمدي‌هاي موجود دوباره پوشش داده خواهد شد، اما تا حدودي جلوگيري به عمل مي‌آيد. 

وي در ادامه اضافه کرد: کنترل ورود پول نفت يا هر سرمايه ديگري به اقتصاد کشور هم بدون راه‌حل نيست، چنانچه اين مسئله تحت مديريت يک فرد کارآمد قرار گيرد، ديگر بخش قابل توجهي از سرمايه‌هاي موجود کشورتلف نخواهد شد و نخبگان منزوي يا متقاضي مهاجرت نمي‌شوند.