کنترل تورم و ثبات بازار، اولويت اصلي بانک مرکزي است

تاریخ انتشار : 1400/07/17

رئيس کل جديد بانک مرکزي گفت: کنترل تورم، ثبات بازار ارز و نظارت بر شبکه بانکي از اولويت‌هاي مهم بانک مرکزي در دوره جديد است.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از صدا و سيما، علي صالح آبادي در مصاحبه با رسانه ملي افزود: در تلاشيم به گونه‌اي عمل کنيم که در ماه‌هاي آينده، آرامش را در بازارهاي مختلف کشور شاهد باشيم.

وي گفت: ثبات در بازار ارز هم از اولويت‌هايي است که در بانک مرکزي آن را دنبال خواهيم کرد و سازوکارهاي لازم اين ثبات را به گونه‌اي انديشيده‌ايم که در ماه‌ها و روزهاي آينده ملموس باشد.

رئيس کل بانک مرکزي افزود: در حوزه‌هاي مختلف از جمله نظارت بر شبکه بانکي، کنترل پايه پولي و اضافه برداشت‌هايي که بانک‌ها ممکن است از بانک مرکزي داشته باشند برنامه ريزي کنيم و با کمک خود همکاران، پايه پولي که از محل اضافه برداشت بانک هاست افزايش پيدا نکند.

صالح آبادي گفت: ممکن است دولت کسري بودجه داشته باشد که سازوکارهاي ديگري را با کمک وزارت اقتصاد در نظر گرفته‌ايم تا طوري مديريت کنيم که افزايش پايه پولي بي رويه‌اي نداشته باشيم و تورم را کنترل کنيم.

وي افزود: هدايت منابع بانکي به بخش‌هاي توليدي و مولد، بخش‌هاي دانش بنيان، شرکت‌هاي کوچک و متوسط، حوزه مسکن و ساير حوزه‌هايي که در اقتصاد ملي نقش دارند در اولويت است.

رئيس کل بانک مرکزي گفت: امور زيربنايي و متعددي را با کمک همکاران در بانک مرکزي دنبال خواهيم کرد به گونه‌اي که آرامش در فضاي اقتصادي، ايجاد شود.

وي در خصوص سياست‌هاي ارزي هم افزود: به دنبال افزايش صادرات غيرنفتي هستيم و اين حتماً يکي از اولويت‌هاي راهبردي بانک مرکزي خواهد بود و در اين زمينه سياست‌هاي مشوق صادرات غير نفتي را دنبال خواهيم کرد.

صالح آبادي گفت: رفع تعهد ارزي از واردکنندگان بسيار مهم است و شرکت‌هايي که ارز دريافت مي‌کنند براي واردات بايد کالاها را به کشور وارد کنند و صادرکنندگان هم ارز حاصل از صادرات را بايد به چرخه اقتصادي کشور برگردانند.

وي افزود: تعامل با کشورها و دولت‌ها در حوزه مبادلات ارزي بسيار مهم است و ما اين سياست را دنبال خواهيم کرد تا بتوانيم ارز را وارد کشور کنيم.

رئيس بانک مرکزي در ادامه گفت: به دنبال آن هستيم تا ارزهايي که بايد در کشورهاي مختلف آزادسازي شود را آزاد کنيم و از طريق واردات اين ارزها وارد عرصه تجاري کشور شود.خوشبختانه فضاي مثبتي داريم و فکر مي‌کنيم با سازوکارهايي که در دولت انديشيده شده در روزهاي آينده وضعيت رو به بهبودي را تجربه خواهيم کرد.

صالح آبادي در خصوص تعامل بانک مرکزي با بخش خصوصي هم گفت: بخش خصوصي نقش بزرگي در اقتصاد ملي دارد تعامل بانک مرکزي با بخش خصوصي يکي از اولويت هاست.

وي با بيان اينکه امروز در بورس بسياري از شرکت‌ها خصوصي هستند، گفت: در زماني که در بانک توسعه صادرات هم مسئوليت داشتيم با شرکت‌هاي خصوصي تعامل خوبي داشتيم و اين شرکت‌ها ارکان اصلي حوزه اقتصادي کشور هستند و قطعاً از آن‌ها حمايت خواهيم کرد.