سازمان شانگهاي از روابط اقتصادي حمايت مي‌کند

تاریخ انتشار : 1400/06/31

سفير سابق چين گفت: سازمان شانگهاي از روابط اقتصادي بين اعضا حمايت به عمل مي‌آورد و به آن در قالب تسهيلات عمومي کمک مي‌کند.

سيد حسين ملائک، سفير سابق ايران درچين درگفت وگو با ايبِنا درباره مزاياي بانکي و اقتصادي پيمان شانگهاي گفت: ابتدا بايد عضو کامل بشويم به اين مفهموم که تمام پروتکل‌ها را به امضا درآورده و مصوب کرده باشيم سپس به اين مسائل بپردازيم زيرا نبايد انتظار به دور واقعيت از دولت به وجود آورد. مسئله بعدي اين است که بايد در نظر داشت اين سازمان هيچ تعهدي در مورد مسائل بانکي ندارد و در هيچ يک از دستور کارهايش تسهيل روابط بانکي بين اعضا را مورد اشاره قرار نداده است.  

وي در ادامه اضافه کرد: سازمان مورد اشاره از روابط اقتصادي بين اعضا حمايت به عمل مي‌آورد و به آن در قالب تسهيلات عمومي کمک مي‌کند.

سفير سابق چين در ايران درباره دو رزدن تحريم‌ها و کاهش فشار غرب به ايران از طريق سازمان شانگهاي يادآور شد: شانگهاي به مفهوم سازمان اين کار را انجام نخواهد داد، ولي اعضاي آن بالاخره در اين زمينه فعال خواهند بود زيرا روابط دوجانبه است و اين موضوع به ارتباط دو مسئول در اين کشورها و ميزان رفتار دوستانه آن‌ها برمي‌گردد. 

ملائک درباره مبادلات بين ارزهاي کشورهاي عضو شانگهاي و کمرنگ شدن نقش دلار نيز بيان کرد: استفاده از ارزهاي ملي دو کشور زماني تحقق مي‌يابد که با يکديگر مقدار زيادي منابع تخصيص شده داشته باشند. برفرض وقتي در کشور قرقيزستان هيچ منفعتي نصيب کشور ما نمي‌شود، به کدام دليل بايد با ارز آن‌ها کار کنيم؟ علاوه براين استفاده از دو ارز داراي يک شاخص معامله است که يا با دلار يا با يورو يا فرانک سوئيس بايد سنجيده شود، بنابراين الزاما يک شاخص سومي وجود دارد زيرا هيچ يک از اين کشورها آنقدر توسعه يافته نيستند که اين اتفاق بين آن‌ها صورت گيرد.

وي در اين خصوص افزود: مسئله مورد اشاره بين چين و روسيه وجود دارد که بنا شده پول گازي که روسيه به چين مي‌دهد با روبل معامله شود، علت اين مسئله هم اين است که چيني‌ها به قدري سرمايه‌گذاري در روسيه دارند که براي آن‌ها دريافت مقدار روبل مورد نظر و حذف دلارقابل انجام است يا روس‌ها هم به قدري در چين سرمايه‌گذاري دارند که دريافت يوآن قابل انجام است.

سفير سابق چين دراين رابطه تاکيد کرد: حرکت فوق از سوي اين دو کشور علاوه براينکه يک اقدام دوستانه به حساب مي‌آيد درجهت تحکيم ارزهاي ملي آن‌ها هم به کار مي‌آيد، اما ايران که درصدد است برفرض ۴۰ ميليارد از چين به دليل نفتي که مورد فروش قرار مي‌دهيم، يوآن بگيرد و چين هم بايد از ما ريال دريافت کند، بايد در نظر داشت که اين کار درصورتي براي چين صرفه دارد که در ايران کار سرمايه‌گذاري داشته باشد و با آن حقوق کارمندهاي خود را پرداخت کند و از آنجا که دو کشور چنين توانايي ندارند، فعلا قرار گذاشتند که ۱۰ درصد را به اين صورت پرداخت کنند.

ملائک درباره ايجاد يک واحد پولي جديد بين کشورهاي عضو شانگهاي اظهار داشت: تئوري اين مسئله هميشه مورد بحث بوده  و اين امکان هم وجود دارد. حتي پيش از انقلاب بين ايران، پاکستان، هند و سريلانکا يک پيماني به اين شکل بسته شده است، ولي اجرايي شدن آن منوط به اينکه تا چه اندازه دو کشوردر همديگر سرمايه‌گذاري داشته باشند و اقتصاد آن‌ها تا چه اندازه به هم وصل باشد، بنابراين احتمال کاهش استفاده از دلار و يورو امکان‌پذير است منتها بايد يک شاخص معقولي در کنار آن باشد تا اين ارتباط‌ها را با يکديگر وصل کند.