تامين نيازهاي نظارتي هوشمند شبکه بانکي با استفاده از توان داخلي

تاریخ انتشار : 1400/06/30

مديرعامل و عضو هيات مديره گروه ملي انفورماتيک بر تامين نيازهاي نظارتي هوشمند شبکه بانکي با استفاده از توان داخلي در گروه ملي انفورماتيک تاکيد کرد.

گسترش و تعميق روابط اقتصادي در دنياي امروز علاوه بر اينکه فعالان و سرمايه‌گذاران را در تمامي حوزه‌ها به هم نزديک کرده، پيچيدگي و درهم‌تنيدگي‌هاي فراواني را نيز به دنبال داشته است.

فعاليت اقتصادي اگر حتي کمي از دايره امور روزمره فراتر رود و به حوزه سرمايه‌گذاري و توليد وارد شود با انبوهي از فرايندها مواجه مي‌شود که درک همه آن‌ها براي همگان کاري بسيار دشوار و البته خطير است و همين سختي و حساسيت، زمينه نياز به متخصصاني با مهارت‌هاي نو را فراهم آورده است؛ امروزه نمي‌توان و نبايد بدون بهره‌گيري از حسابداران و کارشناسان خاص امور مالي وارد گود فعاليت‌هاي اقتصادي شد و هرگز نمي‌توان بدون برخورداري از توانمندي‌هاي سخت افزاري، نرم افزاري و فکر افزاري اميدي به موفقيت در فعاليتهاي اقتصادي داشت.

گستردگي و تنوع فعاليت‌هاي اقتصادي و تعاملات پولي و مالي حاصل از آن، پيچيدگي‌هاي خاصي را در لايه نظارت به دنبال داشته است که مفهوم و تعريف جديدي از نظارت را ايجاد کرده و پارادايم نويني پديد آورده است. اين پارادايم نوين انبوهي از لوازم فکري، قانوني و سخت افزاري را تحت تأثير قرار داده و نسل تازه اي ار رويکردهاي نظارتي را پديد آورده که روح مشترک همه آن‌ها، نظارت هوشمند است. نظارت هوشمند به معناي استفاده از دانش و ابزارهاي فناوري اطلاعات براي امر نظارت و نهادينه کردن آن است. ناظران با هر تعريف و محدوده‌اي از نظارت نمي‌توانند بدون مسلح بودن به ابزارها و شيوه‌هاي هوشمند، نظارتي درخور اعمال کنند.

ايران نيز با وجود تفاوت‌هايي که در زمينه‌هاي مختلف با رويه‌هاي بين‌المللي دارد، از اين واقعيت مستثني نيست و  خصوصا طي يک دهه اخير توانسته با وجود محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌ها با اتکا به دانش و توان بومي، خود را از نظر زيرساخت‌هاي سخت افزاري و نرم افزاري و تسهيل تبادلات پولي و مالي به تراز جهاني نزديک کند.

اين هم‌ترازي، در ايران نيز مانند ساير کشورهاي جهان، سياستگذاران نهادهاي نظارتي به ويژه بانک مرکزي را ناگزير به سمت استفاده از ابزارها و روش‌هاي نظارتي هوشمند سوق داده است که تبلور آن را مي‌توان در ايجاد ساختار بانک‌داري متمرکز، سوئيچ‌هاي حاکميتي و ايجاد اکو سيستم نظام پرداخت به‌وضوح ديد.

نکته بسيار مهمي که در اين ميان نبايد از آن غافل بود اينکه بخش عمده‌اي از اين زيرساخت‌ها چه در لايه سخت افزاري و چه در لايه نرم‌افزاري با استفاده از دانش و توان داخلي ساخته شده است و کمترين وابستگي بنيادين به خارج از مرزها را براي فراهم آوردن آن‌ها شاهديم؛ توان و سرمايه‌اي که گروه ملي انفورماتيک بدون شک در تأمين آن سهم عمده‌اي داشته و دارد. اين گروه به عنوان بازوي فکري و عملياتي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران با بهره‌گيري از توان و دانش نيروهاي متخصص خود در شرکت‌هاي زيرمجموعه، طي سال‌هاي اخير مجري و باني توسعه و راهبري بسياري از زيرساخت‌هاي فناورانه در حوزه بانکي و پرداختي کشور بوده است.

اين توسعه امکاني را در اختيار بانک مرکزي و به تبع آن ساير نهادهاي حاکميتي قرار داده تا با استفاده از روش‌ها و ابزارهاي هوشمند، تراز نظارتي کشور را در حوزه بانکي و پرداخت به استانداردهاي بين‌المللي نزديک کند. خوشبختانه اين توانايي با بهره‌گيري از تجارب ارزشمند و فراوان بدست آمده طي اين سال‌ها، در حال حاضر در خدمت طراحي و اجراي زيرساخت‌ها و شيوه‌هايي است که به فراخور پيشرفت‌هاي بوجود آمده در خدمات بانکداري و پرداخت، مورد نياز است.

در رهگذر اين تلاش و تجربه اندوزي، سرمايه بزرگي مبتني بر توان داخلي، فناوري هاي نوين  و دانش بومي متخصصان در گروه ملي انفورماتيک محقق شده که مي‌تواند بيش از پيش در جهت تحقق راهبردهاي کلان کشور در عرصه هاي مختلف اقتصادي و فناوري راهگشا باشد. امروز اين سرمايه امکان بي نظيري در زمينه هاي نظارت، کنترل هوشمندانه و شفافيت فراهم مي‌کند که گروه ملي انفورماتيک با همه توان و تجربه و تکيه بر توان داخلي،  براي ادامه آن مهيا و آماده است.

گروه ملي انفورماتيک از رهگذر تجربه‌هاي موفق و با تکيه بر دانش و توانمندي‌هاي داخلي اين آمادگي را دارد مانند سال‌هاي گذشته هر آنچه لازم است طراحي و اجرا کند تا ابزارهاي نظارتي کافي، هوشمند و قدرتمند در اختيار ناظران کشور قرار گيرد و بدون اتکا به خارج، هم‌ترازي ايران با استانداردهاي جهاني همچنان حفظ شود و در اين مسير بدون ايجاد انحصار و با پرهيز از ورود به حوزه‌هايي که ساير بازيگران اين عرصه توان و تمايل انجام کار در آن را دارند، مأموريت‌هاي سخت و خطير را به انجام رساند.

علي رضا عيدي مراد- مديرعامل و عضو هيات مديره گروه ملي انفورماتيک