نبايد مدام بر طبل نپيوستن به FATF بکوبيم

تاریخ انتشار : 1400/06/08

يک کارشناس اقتصادي اظهار داشت: دولت وعده ساخت يک ميليون واحد مسکوني در سال را داده، از سوي ديگر وزارت صمت وعده تامين مواد اوليه با قيمت ارزان را داده همچنين وزارت بهداشت اعلام کرده در يک بازه زماني مشخص تمام کشور را واکسينه مي‌کند که تمام اين وعده‌ها هزينه‌هاي قابل توجهي را براي دولت ايجاد مي‌کنند و از سوي ديگر مي‌دانيم که دولت مي‌خواهد مردم در يک بازه زماني کوتاه اين تغييرات را در سفره خود ببينند و در حالي که اين توقعات در کشور ايجاد شده، مي‌دانيم که ذخاير ارزي بسيار کاهش يافته است بنابراين مي‌توان پيش‌بيني کرد در صورت نبود برجام، نرخ دلار بش از اين افزايش مي‌يابد.

بهاءالدين حسيني هاشمي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره سرنوشت نرخ ارز بدون برجام اظهار داشت: اگر فرض بر اين باشد که روند مذاکرات برجام طولاني شود و در سال 1400 در برجام به نتيجه‌اي نرسيم، معتقدم با توجه به ترکيب تيم اقتصادي دولت و همچنين وعده‌هاي هزينه‌زا و پروژه‌هايي که هزينه‌تراشي مي‌کند و همچنين با توجه به کاهش ذخاير ارزي، نرخ دلار افزايش يابد.

وي ادامه داد: دولت وعده ساخت يک ميليون واحد مسکوني در سال را داده، از سوي ديگر وزارت صمت وعده تامين مواد اوليه با قيمت ارزان را داده همچنين وزارت بهداشت اعلام کرده در يک بازه زماني مشخص تمام کشور را واکسينه مي‌کند که تمام اين وعده‌ها هزينه‌هاي قابل توجهي را براي دولت ايجاد مي‌کنند و از سوي ديگر مي‌دانيم که دولت مي‌خواهد مردم در يک بازه زماني کوتاه اين تغييرات را در سفره خود ببينند و در حالي که اين توقعات در کشور ايجاد شده، و مي‌دانيم که ذخاير ارزي بسيار کاهش يافته است بنابراين مي‌توان پيش‌بيني کرد در صورت نبود برجام، نرخ دلار بيش از قيمت امروز خواهد بود و عده‌اي از دلار 50 هزار توماني هم حرف مي‌زنند.

اين کارشناس اقتصادي با اشاره به کسري بودجه و تاثير آن بر اقتصاد گفت: امروز با کسري 50 درصدي بودجه مواجه هستيم و سطح نقدينگي به حد يک سيل طغيانگر رسيده که هر روز شاهد افزايش ميزان نقدينگي هم هستيم بنابراين بانک مرکزي مجبور است دستورهاي پرداخت دولت را انجام دهد و مي‌دانيم که هزينه‌هاي جاري هم هر روز بيشتر مي‌شود از سوي ديگر قطعا رشد اقتصادي امسال هم منفي خواهد بود.

حسيني هاشمي با اشاره به وعده ساخت يک ميليون مسکن يادآور شد: يکي از جدي‌ترين وعده‌هاي دولت ساخت يک ميليون واحد مسکوني در سال است. گويا مردان دولت اعداد و ارقام را فراموش کرده‌اند اما ساخت يک ميليون واحد مسکوني در شرايط تنگناي مالي به طور قطع در بازار کالاي ساختماني تاثير مي‌گذارد و قيمت تمام شده مسکن را بالا مي‌برد و همين مساله تورم‌زا است.

وي افزود: آثار مخرب افزايش نقدينگي، استقراض از بانک مرکزي، انتشار پول بدون پشتوانه و همچنين عدم ايفاي شرکت‌هاي دولتي نزد بانک‌ها مي‌تواند هرکدام نقش خطرناکي در افزايش نرخ تورم داشته باشد.

اين کارشناس اقتصادي با تاکيد بر اينکه شواهد نشان مي‌دهد ارز صادراتي برنمي‌گردد، خاطرنشان کرد: با توجه به درآمد و منابع ارزي مختصري که داريم همچنين نرخ ارز مبادلاتي با نرخ بازار بسيار فاصله دارد، مي‌توان گفت برگشت ارز هم نخواهيم داشت و ميزان برگشت ارز صادراتي قابل توجه نخواهد بود.

حسيني هاشمي افزود: بنابراين دوباره تقاضا براي ارز در بازار ايجاد مي‌شود و از آنجايي که منابع ارزي محدود است، اين تقاضا منجر به رشد قيمت ارز مي‌شود. از آنجايي که تمام قيمت‌ها به نرخ ارز متصل شده بلافاصله پس از افزايش نرخ ارز، نرخ تورم هم بالا مي‌رود و امسال نرخ تورمي خواهيم داشت که کشور تاکنون آن را تجربه نکرده است.

وي با بيان اينکه دولت حتي توان اقدامات نمايشي را هم ندارد، اظهار داشت: از آنجايي که انبارها خالي هستند، دولت اگر بخواهد اقدامات نمايشي انجام بدهد، شرايط را سخت‌تر مي‌کند. در دوره رياست جمهوري احمدي‌نژاد همين اقدامات نمايشي انجام شد و اندک کالايي که در انبارها ذخيره شد به بازار آمد که دلالان به سرعت آن را خريدند و کشور در يک دوره‌اي با بحران کمبود کالا مواجه شد البته بايد تاکيد کنم در آن دوره نرخ هر بشکه نفت بالاي 120 دلار بود و تحريم‌ها مثل امروز شدت نگرفته بود.

اين کارشناس اقتصادي تاکيد کرد: بنابراين با توجه به کاهش ذخاير ارزي و کمبود کالا در انبارها، حرکات نمايشي مي‌تواند تورم را افزايش دهد.

حسيني هاشمي با بيان اينکه البته بايد توجه داشته باشيم برجام به تنهايي نمي‌تواند مشکلات اقتصادي امروز ايران را برطرف سازد، گفت: آقايان بليت يکطرفه گرفتند و علاوه بر برجام ما موضوع FATF را داريم که اعلام مي‌شود به FATF نمي‌پيونديم و آن را قبول نداريم.

وي افزود: حتي اگر قصد ملحق شدن به FATF را نداشته باشيم نبايد مدام بر طبل آن بکوبيم و از تريبون‌هاي مختلف آن را اعلام کنيم.

اين کارشناس اقتصادي با اشاره به زمانبر بودن رفع مشکلات کشور حتي با احياي برجام و پيوستن به FATF تصريح کرد: حتي اگر تا پايان امسال مذاکرات برجام به نتيجه برسد و به FATF بپيونديم بازهم در يک مدت زماني کوتاه مشکلات اقتصادي برطرف نمي‌شود چرا که هيچ يک از بانک‌هاي ما امروز شرايط فعاليت در بازارهاي بين‌المللي را ندارند و با ريسک‌هاي بالايي مواجه هستند که کمتر بانک و شرکتي حاضر مي‌شود اين شرايط را بپذيرد و به طور قطع اصلاح اين موضوعات زمانبر است.

حسيني هاشمي با تاکيد بر اينکه متاسفانه زمان را از دست داده‌ايم و امسال تورم، رکورد بدي مي‌زند، ادامه داد: ما امروز با چالش همسايگان هم مواجه هستيم. در حال حاضر با افغانستاني مواجه هستيم که در منطقه تنش ايجاد کرده و مي‌تواند ايران را هم درگير اين تنش کند.

وي با بيان اينکه نبايد از بانک‌هايي که فلج هستند انتظار معجزه داشت، گفت: احتمال مي‌رود تيم جديد اقتصادي دست بر روي بانک‌ها بگذارند و سياست‌هاي اصلاح ساختار بانکي را آغاز کنند اما در کشورهاي موفق تمام سياست‌ها بر مبناي اصول علمي و ساختاري جلو مي‌رود و هر دولتي که بر سر کار مي‌آيد نمي‌تواند از اين سياست‌ها عدول کند.