کدام کشورها به بهبودي اقتصادي پساکرونا خوش‌بين‌ هستند؟

تاریخ انتشار : 1400/05/18

ايسنا/خراسان رضوي زماني که درباره بهبودي اقتصادي پساکرونا سوال مي‌شود، کشور چين خوش‌بين‌ترين کشور نسبت به بهبودي اقتصاد پساکروناست و کشور روسيه نسبت به اين وضعيت بدبين‌ترين است.

به نقل از ويفروم، نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد که اکثر افراد رشد اقتصادي دوباره را انتظار دارند و بيش از نيمي از چيني‌ها  تصور مي‌کنند که اقتصاد تا حدودي بهبود يافته است. اين يکي از يافته‌هاي اصلي نتايج نظرسنجي است که بين ۲۵ ژوئن تا ۹ جولاي توسط شرکت Ipsos (ايپسوس يک شرکت تحقيقات جهاني بازار و متخصص در نظرسنجي در پاريس است) و مجمع جهاني اقتصاد انجام شده است.

در مجموع، بيش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر در ۲۹ کشور جهان نظرات خود درباره زندگي اقتصادي پساکرونا را عنوان کردند. حدود ۵۶ درصد از پاسخ‌دهندگان چيني گفتند: در حال حاضر، همه چيز به وضعيت خود بازگشته است و اين رقم در مقايسه با زماني که افراد بهبودي را طي يک سال در نظر داشتند، تا ۸۳ درصد افزايش يافته است. در عربستان‌سعودي نيز اکثريت مردم (۶۳ درصد) تصور مي‌کنند که بهبودي در مدت يک سال اتفاق افتاده است.

با اين حال، در کشورهاي ديگر، خوش‌بيني کمتر است. از ميان ۲۹ کشور مورد بررسي، روسيه، کلمبيا، آفريقاي جنوبي و روماني مناطقي هستند که تعداد اندکي از مردم انتظار بهبودي سريع را دارند. در روسيه، فقط ۴ درصد مردم تصور مي‌کنند که بهبودي اتفاق افتاده است و تنها ۶ درصد بر اين باورند که اوضاع در يک سال بهتر خواهد شد. اکثريت قريب به اتفاق (۶۶ درصد) انتظار دارند که بيش از سه سال بايد منتظر بمانند تا اقتصاد دوباره رشد کند. نيمي تا دوسوم پاسخ‌دهندگان نظرسنجي در آفريقاي‌جنوبي، آرژانتين، روماني، کلمبيا، مجارستان و لهستان بر اين باورند که بهبود اقتصادي بيش از سه سال پس از همه‌گيري رخ مي‌دهد.

src=https://cdn.isna.ir/d/off/khorasan/2021/08/09/3/62000032.jpg

چشم‌انداز آينده

وقتي صحبت از اين مي‌شود که چه کسي بايد مسئوليت هدايت يک کشور به سمت بهبود اقتصادي را بر عهده بگيرد، پاسخ اغلب افراد شرکت‌کننده در نظرسنجي، دولت بود. به‌طور متوسط در هر ۲۹ کشور۵۳ درصد اين نظر را داشتند، اما ۴۸ درصد از افراد نيز هيچ اشاره‌اي به دولت نداشتند که اين نشان‌دهنده عدم اعتماد احتمالي به رهبران ملي آنان است. در روسيه از هر ۱۰ نفر مورد بررسي ۹ نفر گفتند: دولت مسئوليت مرتب‌سازي امور را بر عهده دارد. کشورهاي مجارستان (۸۸ درصد)، کره‌جنوبي (۸۶ درصد)، چين (۷۸ درصد)، مالزي (۷۳ درصد) و عربستان سعودي (۷۰ درصد) از کشورهايي هستند که اکثر آنان چنين احساسي داشتند.

در نظرسنجي Ipsos درباره اين‌که آيا مشاغل کوچک بايد مسئول بهبودي اقتصادي پساکرونا باشند، روسيه با ۷درصد، کره‌جنوبي با ۱۰ درصد، مجارستان ۱۴درصد و عربستان سعودي ۱۹ درصد اين نظر را تاييد کردند و کشورهايي که نقش مشاغل کوچک را پررنگ‌تر مي‌دانستند همه اسپانيايي زبان بودند.

ساريتا نيار، مديرعامل مجمع جهاني اقتصاد گفت: شرکت‌هاي جهان در نقطه عطف جهاني قرار دارند که در آن رهبران بايد همکاري، نوآوري و بهبودي قوي را تضمين کنند. جامعه مدني و دولت‌ها بايد با يکديگر همکاري کنند تا چالش‌هاي عمده پيش روي جهان را حل کنند و  افرادي که تمرکز بر کوتاه‌مدت داشتند، اولين افرادي بودند که آسيب ديدند.

نشانه‌هاي بهبود اقتصادي

اين نظرسنجي همچنين نشان داد که بهبودي اقتصادي نشانه‌هايي دارد که مشخص مي‌کند اوضاع بهتر شده است. به نظر مي‌رسد، دو چيز باعث مي‌شود که افراد تصور کنند اوضاع بهتر شده است؛ هنگامي که افراد  آشنا به کار فراخوانده شوند و يا شغل جديد پيدا کنند. به‌طور متوسط ۷۹ درصد افراد اين موارد را به‌عنوان پاسخ برتر ارائه کردند که اين پاسخ به ظهور مشاغل جديد (۷۸ درصد) اشاره دارد. محدوده پاسخ‌ها در تمام ۲۹ کشور مورد بررسي، با ذکر اين دو شاخص از ۶۳ تا ۸۹ درصد بود. افزايش گردشگري نيز به‌عنوان علامت مهم بهبودي در نظر گرفته شده که ميانگين جهاني آن در اين کشورها ۷۲ درصد و اين ميزان در چين ۹۰ درصد، عربستان‌سعودي ۸۵ درصد و آفريقاي‌جنوبي ۸۴ درصد و کمترين آن در آرژانتين با ۵۲ درصد، روسيه ۵۹ درصد و کلمبيا ۶۰ درصد بود.

انتهاي پيام​​​​

  •  دبير راحله بختياري
  •  
  •  مترجم محبوبه محمدآبادي