کداميک از بانک‌ها بيشتر وام دادند؟

تاریخ انتشار : 1400/05/16

بررسي عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباري کشور بيانگر اين است که مانده تسهيلات اعطايي در خرداد سال جاري در مقايسه با اسفند سال گذشته رشد ۶.۴ درصدي داشته است.

به گزارش ايسنا، طبق اطلاعات منتشر شده از سوي بانک مرکزي تسهيلات اعطايي بانک‌ها و موسسات اعتباري تا پايان خرداد امسال، معادل ۲۵۴۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بوده که نسبت به اسفند سال گذشته با رشد ۶.۴ درصدي مواجه شده است.

همچنين، تسهيلات قرض‌الحسنه ۸.۴ درصد از کل تسهيلات اعطايي بانک‌ها و موسسات اعتباري قرض‌الحسنه را تشکيل داده و حجم عمده عملکرد تسهيلاتي بانک‌ها مربوط به مرابحه با ۲۹ درصد و فروش اقساطي با ۲۱.۴ درصد است. 

به لحاظ عددي در پايان خرداد سال جاري ۲۱۲ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان از کل تسهيلات اعطايي بانک‌ها و موسسات اعتباري کشور قرض‌الحسنه بوده که اين ميزان نسبت به اسفند ماه سال گذشته، ۴.۸ درصد رشد را نشان مي‌دهد.

اوضاع بانک‌هاي تجاري در پرداخت تسهيلات 

از سوي ديگر، بانک‌هاي تجاري در کل ۳۸۰ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان تسهيلات پرداخت کرده‌اند که با رشد ۳.۸ درصدي مواجه شده و سهم وام‌هاي قرض‌الحسنه از اين ميزان تسهيلات ۵۳ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان است که اعطاي اين وام از سوي بانک‌هاي تجاري در پايان سال گذشته ۷.۴ درصد افزايش يافته است.

گفتني است؛ ۱۴ درصد از وام‌هاي بانک‌هاي تجاري را قرض‌الحسنه تشکيل مي‌دهد.  

در بانک‌هاي تجاري کشور نيز، سهم عمده تسهيلات پرداختي مانند بانک‌ها و موسسات اعتباري مربوط به فروش اقساطي به ميزان ۳۱.۳ درصد است که رقم آن ۱۱۹ هزار ميليارد تومان در پايان خرداد ۱۴۰۰ بوده است. 

علاوه براين، ۸.۲ درصد تسهيلات بانک‌هاي تجاري به رقم ۳۱۳ هزار ميليارد تومان در پايان خرداد ماه به تسهيلات جعاله اختصاص داشته که اين رقم در اسفند سال قبل ۳۱۵ هزار ميليارد تومان بوده است. به صورت کلي، سهم عمده تسهيلات پرداختي بانک‌هاي تجاري در پايان خرداد ۱۴۰۰ به فروش اقساطي، جعاله و قرض الحسنه اختصاص يافته است.

بانک‌هاي تخصصي چقدر تسهيلات قرض‌الحسنه دادند؟  


همچنين، بررسي عملکرد بانک‌هاي تخصصي در پرداخت تسهيلات تا پايان خرداد سال جاري نشان دهنده اين است که تسهيلات اعطايي با ۰.۸ درصد افزايش از رقم ۳۸۷ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان به عدد ۳۹۰ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان رسيده که سهم تسهيلات قرض‌الحسنه از اين ميزان تسهيلات اعطايي بانک‌هاي تخصصي معادل ۱۹ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان بوده که با کاهش ۰.۴ درصدي در مقايسه با اسفند سال گذشته مواجه شده است. 

گفتني است که ۵.۱ درصد از وام‌هاي بانک‌هاي تخصصي را قرض‌الحسنه تشکيل مي‌دهد.  

بزرگترين بخش تسهيلات پرداخت شده در بانک‌هاي تخصصي کشور مربوط به فروش اقساطي مي‌شود؛ به نحوي که در پايان خرداد سال جاري ۴۲.۵ درصد کل تسهيلات اعطايي اين بانک‌ها به رقم ۱۶۶ هزار ميليارد تومان در بخش فروش اقساطي بوده و اين رقم در اسفند ماه سال گذشته به ميزان ۱۶۸ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان بود.

بانک‌هاي تخصصي نيز در بخش مشارکت مدني تسهيلات قابل توجهي پرداخت کرده‌اند؛ به نحوي که ۱۵.۸ درصد کل منابع تسهيلاتي اين بانک‌ها در پايان خرداد امسال به ميزان ۶۱ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان در اين بخش پرداخت شده است.

عملکرد وام‌دهي بانک‌هاي غيردولتي و موسسات اعتباري 

طبق اين گزارش، بررسي تسهيلات اعطايي بانک‌هاي غيردولتي و موسسات اعتباري در پايان خرداد امسال نشان مي‌دهد که تسهيلات اين بانک با ۸.۴ درصد رشد به رقم ۱۷۷۵ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان رسيده است و سهم تسهيلات قرض‌الحسنه از اين ميزان تسهيلات ۷.۸ درصد ( ۱۳۹ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان) بوده که اعطاي اين نوع تسهيلات در اين نوع بانک‌ها در خرداد امسال ۴.۶ درصد رشد داشته است.

همچنين، ۳۴.۶ درصد کل اعتبارات ارائه شده به متقاضيان در بخش مرابحه اين بانک به رقم ۶۱۴ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان بوده است.