نقشه راه بانک توسعه صادرات در دوران پساتحريم

تاریخ انتشار : 1394/06/14

مشروح خبر


به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات، علی صالح آبادی به تبیین نقشه راه این بانک در دوران پساتحریم پرداخت و گفت: در آینده نزدیک نقل و انتقالات سریع و ارزان وجوه از هر نقطه به هرنقطه جهان امکانپذیر خواهد شد و درنتیجه انتقال این منابع به داخل و هدایت آن به سمت تولید، صادرات رونق خواهد گرفت.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره اثرات رفع تحریم با اشاره به این که این بانک مذاکرات خود را با کشورهای متعدد آغاز کرده است، گفت: توسعه‌پیمان‌های پولی دو جانبه، گشایش اعتبار اسنادی و همچنین افزایش تعداد کارگزاران بین‌المللی از جمله برنامه‌های این بانک در پساتحریم است.
وی از آغاز صدور ضمانتنامه های ارزی بانکی در دوران پساتحریم خبر داد و گفت: به منظور کمک به صادرات خدمات فنی و مهندسی که در خارج از کشور برنده مناقصه ای می شوند باید امکانات صدور ضمانتنامه ارزی برای اینگونه صادرکنندگان را در بانک بیش از پیش فراهم کنیم.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات مانده تسهیلات این بانک در پایان مردادماه امسال را 98 هزار میلیارد ریال با افزایش ده درصدی نسبت به اسفندماه سال گذشته اعلام کرد و افزود: از این رقم 80 درصد ارزی و 20 درصد به صورت ریالی پرداخت شده است که این امر بیانگر وضعیت ارزی این بانک است.
صالح آبادی ادامه داد: در سال 93 حدود 44 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که 16 درصد نسبت به سال 92 رشد داشته است. تا پایان مردادماه سال 94 حدود 23 هزار میلیارد ریال توسط بانک پرداخت شده که 60 درصد آن سرمایه در گردش و 40 درصد مربوط به طرح ها و پروژه ها بوده است.
وی در تشریح وضعیت اعطای تسهیلات به بخش های مختلف دربانک توسعه صادرات گفت: شش درصد تسهیلات به کشاورزی و شیلات، 57 درصد به صنعت و معدن، 11 درصد به برق و گاز و آب، 15 درصد حمل و نقل و 10 درصد به بازرگانی و خدمات توزیع شده است.
صالح آبادی تاکید کرد: این بانک هیچ گونه اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته و حسابش نزد بانک مرکزی قرمز نیست.
به گفته دکتر صالح آبادی رتبه اعتباری بانک توسعه صادرات پس از برجام از سوی موسسه کاپیتال اینتلیجنس بررسی شده و چشم انداز بلند مدت ارزی این بانک از وضعیت باثبات به وضعیت مثبت ارتقاء یافته است.
اختصاص رتبه 516 برای بانک توسعه صادرات در بین 1000 بانک برتر جهان توسط بنکر و فقدان بند حسابرسی در جلسه مجمع عمومی این بانک برای سال 1393، کسب مقام اول مبارزه با پولشویی بانک توسعه صادرات ایران در بین 33 بانک و موسسه اعتباری و کسب رتبه اول بعنوان بنگاه اقتصادی پیشرو در حوزه نظام ها و ساختارهای مدیریت سلامت اداری در چهارمین دوره نظام ارزیابی سلامت اداری از جمله رویدادهای مهمی بود که دکتر صالح آبادی به آن اشاره کرد.