افزايش سرمايه ۲۲۴۳ درصدي بانک دي

تاریخ انتشار : 1400/04/19

مديرعامل بانک دي تحقق افزايش سرمايه اين بانک را سرآغاز تحولي بنيادي و دستاوردي کم‌نظير در نظام بانکي دانست که روند سودآوري و کسب درآمدهاي عملياتي را شتاب خواهد بخشيد.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط‌عمومي بانک دي، برات کريمي با اشاره به اهميت و ضرورت افزايش سرمايه بانک دي گفت: افزايش سرمايه بانک در راستاي بهبود وضعيت مالي و خروج از شموليت ماده ۱۴۱ قانون تجارت يک اقدام حياتي براي بانک دي محسوب مي‌شد و بر همين اساس از ابتداي سال ۱۳۹۹ برنامه افزايش سرمايه بانک از محل مازاد تجديد ارزيابي دارايي‌ها و آورده نقدي سهامداران به عنوان يکي از مهم‌ترين خواسته‌هاي سهامداران در دستور کار جدي بانک قرار گرفت.

وي ادامه داد:  با مساعدت‌هاي بانک مرکزي و سازمان بورس و اوراق بهادار، مجمع عمومي عادي به طور فوق‌العاده در تاريخ ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۹ برگزار و با پيشنهاد افزايش سرمايه از مبلغ ۶.۴۰۰ ميليارد ريال به مبلغ ۱۵۰ هزار ميليارد ريال معادل ۲۲۴۳ درصد موافقت شد.

کريمي با يادآوري اينکه در حال حاضر افزايش سرمايه بانک دي، ظرفيت‌هاي مطلوبي براي پيشرفت و توسعه بانک و ارتقاي رضايتمندي ذي‌نفعان ايجاد کرده است، گفت:  افزايش سرمايه، فرصت‌هاي جديدي را پيش روي فعاليت حرفه‌اي بانک خواهد گشود و بي‌شک سهام بانک دي را به يک سهم داراي ارزش ذاتي قابل توجه تبديل خواهد کرد.

وي افزود: مهم‌ترين مأموريت بانک، بانکداري و بهبود شاخص‌هاي عملياتي است و تحولات سهام به شرايط بازار سرمايه مرتبط است. اما بانک دي همواره تلاش دارد با بهبود در نتايج عملکردي خود، در وضعيت سهام اثرگذار باشد. توصيه مي‌کنم سهامداران عزيز بدون توجه به شايعات و ارتقاي دانش و سواد سرمايه‌گذاري و نيز در نظر گرفتن ظرفيت‌ها و دستاوردهاي قابل اتکاي بانک دي، تصميمات منطقي و مناسبي براي مديريت سهام خود اتخاذ کنند.

مديرعامل بانک دي با بيان اين‌که اين بانک دي پس از تحقق افزايش سرمايه از لحاظ ميزان سرمايه در رتبه پنجم بانک‌هاي خصوصي قرار گرفته است، گفت: در همين حال تلاش شد به‌طور همزمان با پيگيري موضوع افزايش سرمايه، زيان انباشته بانک نيز کاهش يابد که در اين موضوع نيز دستاوردهاي بزرگي نصيب بانک دي شده است.

وي افزود: زيان انباشته بانک دي در آذرماه سال ۱۳۹۸ از مرز ۱۳۸ هزار ميليارد ريال عبور کرده بود که با حدود ۵۰ درصد کاهش در يک سال، به کمتر از ۷۵ هزار ميليارد ريال در پايان سال ۹۹ رسيد.

کريمي، فروش دارايي‌هاي مازاد را يکي از مهم‌ترين اولويت‌هاي هيئت‌مديره بانک دانست و گفت: بانک دي در راستاي اجراي مفاد مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور و به منظور افزايش قدرت تسهيلات‌دهي و تمرکز بر فعاليت بانکداري و بهبود انواع نسبت‌هاي مالي، تسريع در روند واگذاري انواع دارايي‌هاي مازاد بانک و شرکت‌هاي گروه را در دستور کار قرار داده که اين امر با جديت انجام شده  همچنان در حال پيگيري است.

وي افزود: در يک سال گذشته ۲۰ درصد از  سهام شرکت توليد نيروي برق دماوند و بخشي از سهام ساير شرکت‌هاي بورسي در مجموع به ارزش ۶۰ هزار ميليارد ريال واگذار شد که از اين محل مبلغ ۵۴ هزار ميليارد ريال درآمد سود شناسايي شد که در کاهش زيان انباشته نقش مهمي داشته است.

مديرعامل بانک دي تشکيل کارگروه‌ها و کميته‌هاي ويژه وصول مطالبات را از ديگر اقدامات جدي بانک دانست و گفت: با اقدامات و پيگيري‌هاي مستمر انجام شده در حوزه وصول مطالبات و همراهي نهادهاي قضايي موفق شديم NPL بانک را از ۶۲ درصد به ۱۷.۵ درصد کاهش دهيم و طي مذاکرات و جلسات متوالي و نيز اقدامات قضايي عليه مديونين موفق به وصول مطالبات مشکوک‌الوصول به ميزان بيش از ۱۵ هزار ميليارد ريال شديم که مجوعه اين اقدامات در کمک به بهبود وضعيت مالي و افزايش قدرت اعطاي تسهيلات بانک دي اثرگذار بوده است.

کريمي، کاهش قيمت تمام‌شده پول را از ديگر اقدامات شاخص بانک دي دانست و گفت: قيمت تمام‌شده پول در پايان سال ۱۳۹۸ از مرز ۲۲ درصد فراتر رفته بود که با تغيير نگرش و هدف‌گذاري‌هاي مؤثر و گسترش خدمات بانکداري الکترونيک، اين نسبت در پايان سال ۱۳۹۹ با ۷ درصد کاهش به عدد ۱۵ درصد کاهش يافته است.

وي افزود: در بخش منابع بانک، در يک سال گذشته شاهد رشد ۵۵ درصدي بوديم و منابع ارزان‌قيمت بانک نيز رشد ۳۴۷ درصدي را در اين مدت تجربه کرده است که با توجه به شرايط اقتصادي کشور به‌ ويژه در دروه شيوع بيماري کرونا اين ميزان رشد، بسيار قابل توجه است.

مديرعامل بانک دي با اشاره به اين که يکي از مهم‌ترين رسالت‌هاي بانک دي، خدمت رساني به خانواده معزز شهداء و ايثارگران است، گفت: با حمايت‎هاي بنياد شهيد و امور ايثارگران و راه‌اندازي ميزهاي خدمت در مراکز بنيادشهيد استان‌ها توانسته‌ايم به يکي از دغدغه‌هاي جامعه ايثارگري براي دسترسي به شعب و خدمات بانکي بانک دي پاسخ دهيم که به زودي اين ميزهاي خدمت در همه شهرهاي کشور راه‌اندازي خواهند شد. همچنين با انعقاد تفاهم‌نامه همکاري متقابل با پست‌بانک، امکان برخورداري جامعه معظم ايثارگري از ارائه خدمات بانک دي همزمان در ۶۰۰۰ باجه بانکي و ۶۲۷ هزار نقطه تماس مناطق روستايي پست‌بانک فراهم شده است.

وي افزود: برنامه‌ريزي براي افزايش سهم جامعه هدف بنيادشهيد و امور ايثارگران از سبد تسهيلاتي بانک دي از ديگر اقدامات صورت‌گرفته در زمينه توسعه خدمات به جامعه ايثارگري است که در پي آن ارائه تسهيلات خرد در قالب قرض‌الحسنه و عقود مبادله‌اي به اشخاص حقيقي و تخصيص اعتبار به صندوق اشتغال و کارآفريني جامعه هدف بنيادشهيد از محل منابع صندوق توسعه ملي و منابع داخلي بانک در دستور کار شعب قرار گرفت.

کريمي همچنين اعطاي تسهيلات به صورت غيرحضوري از بستر سامانه‌هاي بانکداري الکترونيک بانک دي را  از ديگر   اقداماتي برشمرد که در راستاي کاهش مراجعه حضوري جامعه هدف به شعب و تسهيل دسترسي به خدمات بانکي در حال انجام است و تأکيد کرد که با عملياتي شدن اين پروژه، سرعت ارائه تسهيلات به مشتريان و جامعه معظم ايثارگري به طور چشمگيري افزايش پيدا مي‌کند.
مديرعامل بانک دي با اشاره به همگرايي ايجاد شده و تمرکز بر هم‌افزايي و بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي مشترک بانک و بنياد شهيدگفت: در يک سال گذشته، تفاهم‌نامه‌هاي همکاري متقابل و با تکيه بر تمرکز منابع مالي بسياري از شرکت‌هاي زيرمجموعه بنياد در بانک به امضا رسيده است که از جمله آن‌ها مي‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان اقتصادي کوثر، شرکت سرمايه‌گذاري شاهد، سازمان فرهنگي - سياحتي کوثر، صندوق قرض‌الحسنه شاهد، بيمارستان‌هاي خاتم‌الانبياء، ساسان و ... اشاره کرد.

مديرعامل بانک دي يکي از راهبردهاي اساسي بانک دي را داشتن برنامه‌اي مدون و منسجم در مسير ديجيتالي شدن در راستاي تسهيل دسترسي مشتريان به خدمات بانک دي و افزايش سرعت در ارائه خدمات بانکي دانست و گفت: تهديد کرونا با چابکي به فرصتي تبديل شد تا مسير ديجيتالي شدن بانک هموارتر شود و بانک دي به منظور ارائه خدمات بهتر و جلوگيري از ازدحام جمعيت به عنوان يکي از عوامل شيوع کرونا، در مسير حرکت به سمت ارائه خدمات غيرحضوري و ديجيتالي کردن خدمات براي مشتريان گام‌هاي موثري برداشته است که يکي از اقدامات مؤثر در راستاي الکترونيکي کردن خدمات شعبه‌اي، راه‌اندازي دو بستر «نت‌دي» و «جت‌دي» است که توسعه اين زيرساخت‌ها، ديجيتالي شدن اکثر خدمات شعبه بر روي فضاي برخط و ابزار موبايل را ايجاد کرده است.

وي افزود: تجهيز تمامي شعب بانک دي به دستگاه خودگردان در راستاي گسترش خدمات بانکداري ديجيتال به‌ ويژه در شرايط ناشي از شيوع ويروس کرونا علاوه بر کاستن از حجم مراجعات حضوري به شعبه، امکان ارائه تمامي خدمات دستگاه‌هاي خودپرداز، عمليات دريافت وجوه نقد و واريز آنلاين وجه به حساب مشتريان را با دسترسي ۲۴ ساعته در شبانه‌روز براي جامعه هدف فراهم کرده است، به‌ گونه‌اي که هم‌ اکنون بانک دي با داشتن دستگاه‌هاي خودپرداز، خودگردان، کيوسک صدور کارت هديه و خودبانک، سبد محصولات خود را در حوزه ماشين هاي بانکي به بيش از ۱۲۰۰ دستگاه رسانده است که نسبت تعداد ماشين‌هاي بانکي به تعداد شعب بانک را به نسبتي بي‌نظير در نظام بانکي تبديل کرده است.

مديرعامل بانک دي با اشاره به اين‌که توجه به درآمدهاي غيرمشاع حاصل از ارائه خدمات ارزي به مشتريان از طريق ارائه سبد متنوعي از محصولات، يک گام استراتژيک در سيستم درآمدي بانک‌ها محسوب مي‌شود، گفت: بانک دي به‌ منظور تسهيل در انجام خدمات ارزي مشتريان، با ۲۷ شعبه ارزي فعال و اخذ تمامي مجوزهاي مرتبط با فعاليت‌هاي ارزي از بانک مرکزي، ضمن گسترش روابط کارگزاري با بانک‌هاي داخلي و خارجي، سبد جامع خدمات ارزي بين‌المللي را در چارچوب مقررات و ضوابط ارزي بانک مرکزي به مشتريان ارائه کرده است.

وي يادآور شد: ايجاد روابط و انعقاد قرارداد با شرکت‌هاي مطرح صادراتي کشور در حوزه پتروشيمي و خريد و فروش وجوه ارزي حاصل از صادرات اين شرکت‌ها در سامانه نيما از جمله اقدامات بانک دي در بخش بين‌الملل بوده است که در کنار ايجاد درآمد براي گروه مالي دي، موجب افزايش و رسوب منابع ريالي ارزان‌قيمت اين شرکت‌ها در شعب بانک شده است.