پرداخت 600 میلیارد تومان تسهیلات به صنایع کوچک

تاریخ انتشار : 1394/05/26

مشروح خبر

به گزارش خبرنگار ایسنا، سید محمدعلی سیدابریشمی - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در نشست هماهنگی و تعامل با واحدهای صنعتی برتر استان تهران با بیان این که مشکل عمده 70 درصد واحدهای تولیدی تامین نقدینگی است، گفت: پیشنهاداتی را در این زمینه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه کرده‌ایم و در معاونت تولید نیز استقبال خوبی از آن شد.

وی افزود: امروز دومین جلسه با حضور بانک صنعت و معدن داشتیم چرا که بیشتر سرمایه‌گذاران با این بانک در ارتباط هستند.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی با اشاره به پیشنهادات وزارت صنعت برای حل مشکل نقدینگی واحدها اظهار کرد: به دنبال راهکاری هستیم که بتوانیم منابع لازم را در حداقل یک پنجم برای بانک‌ها تامین کنیم و آنها نیز با گردشی که از آن ایجاد می‌کنند، بتوانند سرمایه در گردش واحدهای صنعتی را تامین کنند.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به تفاهم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بانک صنعت ومعدن مبنی بر پرداخت 2000 میلیارد تومان تسهیلات در سال جاری به صنایع کوچک گفت: تا کنون حدود 600 میلیارد تومان از این تسهیلات پرداخت شده که البته با توجه به مذاکرات با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است بانک‌های تعاون و رفاه نیز به این موضوع بپیوندند.

سیدابریشمی درباره اقدامات این سازمان برای افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت ادامه داد: ما طرح فاجد پیشنهاد دادیم که فارغ التحصیلان دانشگاهی در تخصص‌های خود وارد واحدهای صنعتی شوند که در سال اول نصف حقوق فرد را دولت و نصف حقوق وی را واحد صنعتی پرداخت می‌کنند و در صورتی که واحد مذکور در سال بعد نیز به آن فرد نیاز داشته باشد کل حقوق را خودش پرداخت خواهد کرد که البته این موضوع در حد پیشنهاد است.

رییس سازمان صنایع کوچک وشهرهای صنعتی ایران با بیان این که با توجه به حجم بالای صنایع کوچک در کشور ارزش افزوده و صادرات این بخش قابل توجه نیست، گفت: یکی از دلایلی که باعث شده واحدهای صنعتی کوچک نتوانند رشد پیدا کنند عدم ارتباط آنها با واحدهای بزرگ است.

وی افزود: صنایع کوچک باید تامین کننده نیاز صنایع بزرگ باشند و این در حالیست که صنایع بزرگ مواد اولیه خود را به تنهایی تامین کرده و واحدهای کوچک به دنبال فروش محصولات خود هستند.

سید ابریشمی بهره‌وری پایین صنایع کوچک را یکی دیگر از مشکلات این واحدها دانست و گفت: برای بهبود وضعیت صنایع کوچک اقداماتی را انجام خوهیم داد که این اقدامات در دو سرفصل ایجاد زیرساخت و آموزش خلاصه می‌شود.

به گفته وی نیازی را که واحدهای صنعتی کوچک مستقر در شهرک‌ها دارند در سال های گذشته به خوبی تامین نشده و دچار کمبودهایی در زمینه آب، برق، دسترسی‌های مخابراتی، اینترنتی و تصفیه فاضلاب هستند که ما خود را موظف به حل این مشکلات می‌دانیم.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی در سالهای گذشته به دلیل فشارهای سیاسی منابع کشور در جاهایی هزینه شده که کیفی نبوده و ما به دنبال این هستیم با برداشته شدن این فشارها منابع را در جایی مصرف کنیم که سرمایه‌گذار وجود دارد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت مساله آموزش نیروی انسانی در شهرک‌های صنعتی گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش از بین رفتنی نیست و ما این موضوع را در بودجه‌هایی که داریم مد نظر قرار داده‌ایم.

سیدابریشمی با بیان این که شهرک‌های فناوری و مراکز کسب و کار از دیگر نکاتی است که می‌تواند باعث توسعه فعالیت واحدهای صنعتی باشد در حالی که ما هنوز نتوانستیم شهرک فناوری خود را در تهران داشته باشیم.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی با تلاش‌های انجام شده مشکلاتی که برای 10 هکتار زمین این سازمان در منطقه 22 وجود داشت، حل و فصل شده و شهرک فناوری در جوار فعالیتهای دانشگاه صنعتی شریف ایجاد خواهد شد که در حال حاضر به دنبال اخذ مجوزهای آن هستیم.

وی در ادامه با بیان این که بانک‌ها جسارت خود را برای تصمیم‌گیری درباره ارائه تسهیلات به پروژه‌ها و بررسی آنها از دست داده‌اند، گفت: بعد از ماجرای اختلاس 3 هزار میلیاردی بانک‌ها نتوانستند در این زمینه ورود کنند و جسارت خود را برای بررسی پروژه‌های صنعتی و ارائه تسهیلات به آنها از دست دادند.