رقابت ناسالم بانکها ریشه در سیاست های مخرب و رشد نقدینگی دولت گذشته دارد

تاریخ انتشار : 1394/05/17

مشروح خبر


محمد اسکندری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: با اعلام بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود سپرده های زیر یکسال از سوی بانک ها، رقابت برای جذب این سپرده ها در شعب بانک ها آغاز شد و فاصله بین نرخ سود بلندمدت و کوتاه مدت به نحو چشگیری کاهش یافت.
وی با بیان اینکه تردیدی نیست که باید بین نرخ سود سپرده های بلندمدت و کوتاه مدت تفاوت وجود داشته باشد، افزود: سپرده گذارانی که برای مدت بیشتری پول خود را نزذ بانک ها نگه دارند، باید سود بیشتری دریافت کنند و افرادی که برای مدت کمتری سپرده گذاری می کنند، به سود کمتر بسنده کنند.
این کارشناس اقتصادی؛ وی یکی دانستن این دو نوع سود و نزدیک به یکدیگر را عملا توجیه ناپذیر دانست و افزود: این حرکت به نوعی نادیده گرفتن حقوق افرادی است که نسبت به سپرده گذاری بلندمدت اقدام می کنند.
وی انتقاد وزیر اقتصادد از رقابت ناسالم بانک ها را کاملا بجا و منطقی دانست و افزود: بانک مرکزی نیز در بخشنامه ای بر تفاوت سود پرداختی به سپرده های یکساله و کمتر از یک سال تاکید کرده بود اما بانکها به خاطر ترس از خارج شدن سرمایه ها نسبت به این دستورالمل مقاومت کرده و یا با افزایش سود سپرده های کوتاه مدت به دنبال راهکاری برای حفظ مشتریان خود هستند.
اسکندری با بیان اینکه همواره کدام بانک برای کاهش نرخ سود سپرده پیشقدم شود، یک معضل بوده است، افزود: بعضی از این بانک ها احساس می کنند اگر زودتر از بقیه نسبت به کاهش نرخ سود اقدام کنند، سپرده ها نیز زودتر از بانک آنها خارج شده و این هم به پای ضعف مدیریت آنها نوشته می شود به همین دلیل خیلی تمایلی به انجام این کار ندارند.
وی با بیان آنکه بانک ها نسبت به پرداخت سود بالا دچار اعتیاد شده اند، افزود: اصلاح این موضوع منجر به خروج سپرده ها از بانک شده و اعتبار بانک ها را در معرض خطر قرار می دهد و حتی ممکن است در برخی از بانک ها منجر به بحران مدیریتی شود.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از این رو باید یک سیاست قاطع مدیریتی در این رابطه وجود داشته باشد تا تردید بانک ها نسبت به برخورد جدی تبدیل به یقین شود چرا که اگر بانک ها مطمئن شوند برخورد وجود دارد، زودتر اقدام به حل مشکل می کنند.
وی مشکل دیگر را بحث موسسات مالی نیمه مجاز ذکر کرد و افزود: به این دلیل آنها را نیمه مجاز می دانم که معتقدم اگر کاملا غیرمجاز بودند، حتما تا به حال با این نوع عملکرد، بسته شده بودند اما به نظر می رسد مجوزی از یک جاهایی دارند که می توانند همیشه روال بازی را به هم می زنند.
اسکندری این موسسات را شروع کننده رقابت ناسالم در این بخش دانست و افزود: باید برای ادامه کار این موسسات تدابیر لازم اتخاذ شود، حال یا ادغام شوند یا تعهداتشان به بانک های معتبر منتقل شود و نکته مهمتر اینکه هرچه زودتر تحت نظارت بانک مرکزی قرار گیرند.
لازم به ذکر است؛ در حالی دستورالعمل بانک مرکزی برای تغییر نرخ سود بانکی از 16 اردیبهشت ماه لازم الاجرا شد که در چهارمین روز کاری بعد از ابلاغ بخشنامه، بانک ها با اعلام بخشنامه های جداگانه، نرخ سود سپرده های زیر یکسال رقابت خود را آغاز کرده و هریک تلاش دارند با جذاب تر کردن نرخ های سود، سپرده بیشتری را جذب کنند. وزیر اقتصاد نیز با انتقاد از رقابت بی منطق و ناسالم بانک ها و موسسات پولی گفت: دولت در زمینه جلوگیری از ادامه این روند مصمم است.