تقويت ارزش ريال از رشد توليد مي‌گذرد/ افت دلار ملاک دقيقي نيست

تاریخ انتشار : 1400/02/21

کارشناس مسائل اقتصادي گفت: کاهش ارزش دلار هميشه يک نقطه قوت براي پول ملي و به معناي واقعي تقويت آن نيست و توليد و تمرکز بر توانايي‌هاي واقعي ملي؛ از زمينه‌هايي است که تقويت واقعي ريال را ايجاد مي‌کند.

محمد جليلي، کارشناس مسائل اقتصادي درباره تاثير افت نرخ ارز بر تورم به خبرنگار ايبِنا گفت: بررسي موضوع تورم در کشور نياز به مورد توجه قرار دادن وجه علمي و واقعيت‌هاي جامعه به صورت جداگانه دارد. وي در ادامه اضافه کرد: نرخ دلار به ۲۰ هزار تومان رسيده و نسبت به زمان اوج تقريبا ۳۰ يا ۳۵ درصد کاهشي شده است.

اين کارشناس مسائل اقتصادي در اين رابطه اظهار داشت: ساير کالاها هم وضعيتي مشابه مسکن دارند و به نظر نمي‌رسد، افت قيمت دلار تاثيري بر آن‌ها داشته باشد. البته اين احتمال وجود دارد تاثيرات رواني بر برخي کالاها مانند خودرو را شاهد باشيم، ولي واقعيت اين است که افزايش قيمت در ايران به دليل نوع فرهنگي که وجود دارد، بسيار سريع به عادت مردم تبديل مي‌شود، جامعه هم به همان سرعت با اين مسئله خود را تطبيق مي‌دهد، ولي عکس آن چنين نيست.

جليلي در ادامه تاکيد کرد: نبايد تصور شود که با کاهش نرخ ارز در مدت چند ماه تورم هم کاهش قابل توجه و ملموسي پيدا خواهد کرد، تحقق اين مسئله بعيد به نظر مي‌رسد. وي در اين خصوص افزود: کاهش نرخ ارز  مباحث خاص خود را دارد و آنچه اکنون شاهد هستيم مقطعي خواهد بود. از آنجا که حس درک عمومي جامعه متوجه اين مسئله است، بنابراين در صورتي که از اين بعد هم به بحث مورد اشاره توجه شود، اثرگذاري آن بر تورم را لمس نخواهيم کرد.

اين کارشناس مسائل اقتصادي در رابطه با تقويت ريال در نتيجه افت نرخ دلار تصريح کرد: يکي از نمادهاي قوي پول ملي به درستي اين است که کالاها را با معادل پايين‌تري بتوان مورد خريداري قرار داد، اما هميشه اين اتفاق روي نمي‌دهد. ارزي که در کشور وجود دارد ذخايري محسوب مي‌شود که در قبال آن کالاهاي مهمي به مشتريان خارجي فروخته شده و برگه‌اي را در نتيجه اين معامله تحويل گرفتند که سند مطالبه از ديگر کشورها به حساب مي‌آيد.  

جليلي در ادامه يادآور شد: کاهش ارزش دلار هميشه يک نقطه قوت براي پول ملي و به معناي واقعي تقويت آن به حساب نمي‌آيد و از نگاه ديگر لزوما اينکه توانايي خريد کالاي بيشتر با پول ملي  فراهم شود و ارزش آن کمي بالا برود، معناي رشد اعتبار آن نخواهد بود.

وي در اين‌باره بيان کرد: ارزش پولي متغيرهاي بنيادين ديگري غير از خريد کالا دارد که توليد و تمرکز بر توانايي‌هاي واقعي ملي از اين موارد به حساب مي‌آيد. در چنين شرايطي به معناي واقعي مي‌توان ادعا داشت که ارزش پول ملي تقويت شده است. مسئله مورد اشاره در بالا مواردي ظاهري و صوري محسوب مي‌شود که چنانچه تاثير هم داشته باشد، بسيار کم خواهد بود. به گفته اين کارشناس مسائل اقتصادي تاثير افت نرخ ارز در روزهاي اخير بيشتر رواني است و به لحاظ بنيادي موثر واقع نمي‌شود.