مذاکرات وين چه تاثيري بر تورم و قيمت دلار دارد؟

تاریخ انتشار : 1400/02/20

يک کارشناس اقتصاد سياسي با بيان اينکه براي کنترل تورم و رشد توليد ملي بايد ريسک‌هاي ژئوپليتيک کاهش يابد، گفت: اين روزها که شاهد مذاکرات وين و مذاکرات فيمابين ايران و عربستان هستيم، بايد انتظار داشته باشيم که ريسک‌هاي مرتبط با اين موضوع کاهشي و در نتيجه در يک بازه سه تا ۹ ماهه تورم در کشور به شکلي کنترل خواهد شد.

فرشاد به آبادي در گفت‌وگو با ايسنا در خصوص تاثير مسائل سياست بين المللي بر اقتصاد ايران گفت: يکي از موضوع‌هاي مهم  در سال‌هاي اخير که باعث بالا رفتن نرخ تورم در کشور شده ، بالارفتن نرخ ريسک‌هاي ژئوپليتيک ايران در عرصه بين المللي بوده است.

وي با بيان اين مطلب افزود: در واقع مهمترين دليل افزايش قيمت دلار در ايران  موضوع‌هاي ژئوپليتيکي است و نمي‌توان صرفا مسائل اقتصادي را عامل اين روند تلقي کرد. در سال‌هاي اخير شاهد اين موضوع بوده‌ايم که هميشه سايه جنگ به شکلي در ايران احساس مي‌شد و  اين امر باعث افزايش تنش‌هاي منطقه‌اي و بين المللي شده است، حضور ناو آمريکا  و متحدانش در خليج فارس از يک سو و افزايش تنش‌هاي منطقه‌اي بين ايران و عربستان از سوي ديگر و افزايش فشار تحريم‌هاي بين المللي باعث بالارفتن ريسک ژئوپلتيک ايران شده است.

سياست دولت بايدن فرصتي براي افزايش صادرات ايران 


به آبادي ادامه داد: اين روزها که شاهد مذاکرات وين و مذاکرات فيمابين ايران و عربستان هستيم بايد انتظار داشته باشيم که ريسک‌هاي مرتبط با اين موضوع  کاهشي و در نتيجه در يک بازه سه تا ۹ ماهه تورم در کشور به شکلي کنترل خواهد شد.

به آبادي در ادامه بيان کرد: هرچقدر ما بتوانيم در عرصه بين المللي ارتباطات خود را با ساير کشورها بيشتر کنيم و سايه جنگ و ريسک‌هاي جنگ و ژئوپليتيک را کاهش دهيم با ثبات بيشتري مي‌توانيم حرکت و قيمت دلار را کنترل کرد.

وي گفت: سياست دولت بايدن کم رنگ شدن حضور آمريکا در خاورميانه است و اين موضوع فرصت طلايي براي ما خواهد بود تا تنش‌هاي منطقه‌اي خود را با همسايگان کاهش داده و در جهت افزايش صادرات محصولات ايراني اقدام کنيم.

شرط تقويت توليد ملي 


اين کارشناسي اقتصاد سياسي مطرح کرد: بي شک کم رنگ شدن حضور آمريکا در اين منطقه باعث پر رنگ شدن نقش ما خواهد شد که اين امر به بهبود فضاي سياسي ما در عرصه بين المللي کمک شاياني خواهد کرد.

به آبادي در پايان اضافه کرد: امروز بيشتر از هر زماني اقتصاد سياسي در کشور ما حاکم است و اگر بخواهيم تورم را کاهش دهيم و رشد توليد ناخالص ملي را تقويت کنيم، چاره‌اي جز کاهش ريسک‌هاي ژئوپليتيکي نخواهيم داشت.

گفتني است که ژئوپليتيک يا جغرافياي سياسي بررسي تأثير عوامل جغرافيايي بر رفتار دولت‌ها و اينکه چگونه موقعيت مکاني، اقليم، منابع طبيعي، جمعيت و يک تکه زميني که يک دولت روي آن قرار گرفته‌است، گزينه‌هاي سياست خارجي دولت و جايگاه آن را در سلسله مراتب دولت‌ها را تعيين مي‌کند، است.