کاهش جذب اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی با تغییر نرخ سود بانکی

تاریخ انتشار : 1394/05/05

مشروح خبر


کامبیز عباسی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: طبق مصوبه دولت یازدهم، اعتبارات خوبی به بخش مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص یافته که به دلیل تقاضا بالای کشاورزان جذب شد، امسال نیز علیرغم تقاضای بالا اما میزان جذب کاهش قابل توجهی یافت که بخشی از آن ناشی از تغییرات نرخ سود بانکی است.

وی با بیان آنکه تمام نیرو محرکه، ماشین آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی در زمینه های زراعی، باغبانی، دام، طیور و آبزیان سالانه حداقل به 2100 میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد، اظهار داشت: از خط اعتباری شماره 3 مکانیزاسیون کشاورزی به میزان 1000 میلیارد تومان تاکنون 370 میلیارد تومان پرونده معادل 37 درصد به بانک کشاورزی معرفی شده که از این میزان نیز حدود 15 تا 20میلیارد تومان آن جذب شده است.

وی با بیان آنکه جذب فعلی اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی از وضعیت خوبی برخوردار نیست، گفت: این بدان معناست که تاکنون 1.5 درصد پرونده های خط اعتباری جدید جذب شده که این روند خوبی را نشان نمی دهد.

رئیس مکانیزاسیون کشاورزی موانع روند جذب خط اعتباری یک هزار میلیارد تومانی سالجاری را یکسری تغییرات در رویکرد خط اعتباری جدید و بالا بودن نرخ سود بانکی بخش کشاورزی برشمرد و افزود: کشاورزان از عهده نرخ سود 21 درصدی برنمی آیند بنابراین منتظرند تا نرخ سود بانکی بخش کشاورزی از 21 به 17 درصد کاهش یابد تا بتوانند از این تسهیلات و خط اعتباری جدید بهره مند شوند.

عباسی با بیان اینکه بخش کشاورزی ما نیاز وافری به تامین ماشین آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی دارد و تقاضا در این بخش بالاست ، ابراز امیدواری کرد که با اصلاح نرخ سود بانکی وضعیت جذب اعتبارات بخش مکانیزاسیون کشاورزی بهبود یابد.

به گفته وی، سال گذشته در قالب خط اعتباری یک و دو بیش از 54 هزار دستگاه انواع نیرو محرکه، ماشین آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی به این بخش تزریق شد که این روند سرمایه گذاری دوران طلایی در حوزه سرمایه گذاری مکانیزاسیون به شمار می رود.