موافقت بانک مرکزي با واردات در مقابل صادرات سال ۹۷ صادرکنندگان

تاریخ انتشار : 1400/01/21

رئيس کل بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه اين بانک همچنان صادرات ريالي را قبول ندارد، گفت: صادرات ريالي را قبول نداريم ولي بايد مشکل صادرکنندگان آنرا حل کنيم، اگرچه اعتقاد به صادرات ريالي نداريم.

عبدالناصر همتي، رئيس کل بانک مرکزي در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبني بر موافقت ستاد هماهنگي اقتصادي دولت با رفع تعهد ارزي صادرکنندگاني که در سال ۹۷ صادرات داشته و ارز خود را به کشور برنگردانده‌اند، بار ديگر تاکيد کرد: بانک مرکزي به صورت مشروط بازگشت ارز صادراتي اين صادرکنندگان را پذيرفته است.

وي با بيان اينکه صادرات ريالي را هنوز نپذيرفتيم و نمي‌پذيريم، گفت: ما صادرات ريالي را قبول نداريم ولي بايد اين مشکل را حل کنيم، اگرچه اعتقاد به صادرات ريالي نداريم و آن را خروج سرمايه از کشور مي‌دانيم.

همتي در پاسخ به اين سوال مهر که آيا پذيرش رفع تعهد ارزي صادرکنندگان سال ۹۷ به معناي پذيرش صادرات ريالي آنها است، چراکه دو سال بانک مرکزي بر روي عدم قبول اين موضوع پافشاري کرد، افزود: هيچ کشوري از دنيا صادرات با پول ملي خود را نمي‌پذيرد و صادرات با پول ملي خنده‌دار است؛ اما اينکه طرف مقابل ارزي را گرفته باشد و به کشور نياورد، باز هم مورد قبول نيست.

رئيس کل بانک مرکزي گفت: در بخشنامه جديدي که بر مبناي اصلاحيه ۱۷۷ قرار داده‌ايم، به صادرکنندگاني که در سال ۹۷ صادرات انجام داده‌اند ولي نتوانستند ارز را برگردانند؛ فرصت داده شده تا کالا بياورند؛ البته کوتاژهاي صادراتي آنها قابل مبادله نيست و مدعي هستند که ارز دارند و مي‌توانند کالا بياورند؛ نه اينکه پروانه صادراتي را ارائه دهند و تقاضا در بازار ارز ايجاد کنند.

همتي ادامه داد: اگر صادرکنندگان ثابت کنند که ارز در اختيار دارند مي‌توانند در مقابل آن واردات کالا صورت دهند.

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار مهر در خصوص سرکوب نرخ ارز در ماه‌هاي پاياني دولت با توجه به رونق فروش نفت گفت: در مورد نرخ ارز نظر دولت و بانک مرکزي تفاوتي ندارد و نرخ را بايد بازار تعيين کند؛ اين در حالي است که نرخ ارز با سرکوب به نرخ‌هاي پايين‌تر نخواهد رسيد؛ بلکه ممکن است با عرضه و تقاضا نرخ ارز هم کاهش يابد؛ چراکه وقتي ارز در کشور فراوان است، بخش عرضه را تحت تأثير قرار مي‌دهد ولي مثل سابق ارزپاشي صورت نخواهيم داد و به آن اعتقاد ندارم.