بانک مرکزي در سال ۱۴۰۰ بازارهاي مالي را يکپارچه ببيند

تاریخ انتشار : 1400/01/10

يک کارشناس اقتصادي گفت: اگر بتوان با اتخاذ سياست‌هاي مناسب نقدينگي را در بازار سرمايه نگه داشت تا به بازارهاي کالايي و ارزي منتقل نشود، مديريت سياست پولي براي بانک مرکزي اقدام ساده‌تري خواهد بود.

اميررضا سوري در گفت و گو با خبرنگار ايبِنا تاکيد کرد:‌ سياست‌هاي پولي، مالي، ارزي و حمايتي بايد متناسب با هم اتخاذ شوند و اينگونه نيست که بانک مرکزي بتواند سياست‌هاي مالي و پولي يا ارزي مستقل براي اداره کشور و بهبود امور تعريف کند.

وي افزود:‌ افزايش نرخ ارز و سياست ارزي که دنبال شده موجب بهبود توليد در واحدها و کارگاه‌هاي صنعتي شده است. چندي پيش اعلام شده که توليد واحدهاي صنعتي در ۹ ماه ابتدايي سال گذشته ۱۰.۷ درصد رشد داشته و رشد اقتصادي براي دومين فصل پياپي مثبت شده که نشان مي‌دهد اقتصاد در حال خروج از رکود است؛ بنابراين سياست ارزي بايد بر همين روند باشد که نرخ ارز براي سال‌هاي آتي هم با رويکرد افزايش نرخ ارز باشد، چون در شرايط تورمي رويکرد صحيح افزايش نرخ ارز است.

سوري با بيان اينکه بايد از ابتداي تحريم به سمت کوپن‌هاي الکترونيکي حرکت مي‌شد، تصريح کرد:‌ اکنون با وجود آنکه کوپن الکترونيکي يا هر شکل ديگري از کوپن پرداخت نشده اما شاهد آن هستيم که صف خريدهاي کالايي شکل گرفته است، بنابراين اگر سياست حمايتي کوپن الکترونيکي دنبال مي‌شد رانت کمتري در کشور شکل مي‌گرفت و مردم نيز از امنيت غذايي خود اطمينان بيشتري حاصل مي‌کردند.

استاديار موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني تصريح کرد:‌ بانک مرکزي در سال ۱۴۰۰ بايد بازارهاي مالي را به صورت يکپارچه ببيند. اکنون در بازار سرمايه مردم با اطلاعات ناکافي از بورس نسبت به خريد و فروش سهام اقدام مي‌کنند در حالي که در دنيا شيوه خريد اينگونه نيست و بايد مردم را به سمت صندوق‌هاي با درآمد ثابت، سرمايه‌گذاري و سهامي سوق داد.

وي با تاکيد براينکه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بهترين مسير براي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه است، ادامه داد:‌ گاهي در برنامه‌هاي تلويزيوني مطرح مي‌شود که بايد اطلاعات مالي مردم را براي ورود به بورس افزايش داد اما واقعيت اين است که حتي متخصصان مالي که به تحليل‌هاي تکنيکال و فندامنتال آشنايي دارند هم اين فرصت را در طي کار روزانه خود ندارند که به طور دائم اطلاعات را رصد کند و طبيعي است که اين رصد توسط مردم عادي کار بسيار سخت‌تر و پيچيده‌تري خواهد بود.

سوري عنوان کرد:‌ برنامه‌سازي به منظور فرهنگ‌سازي براي حضور مردم در بورس در رسانه ملي بايد کوتاه و با اين هدف انجام شود که مردم از طريق صندوق‌ها در بازار سرمايه ورود کنند. از سوي ديگر صندوق‌ها نيز بايد استراتژي درستي اتخاذ کنند و اقدام به جذب نيروهاي متخصص کرده و دارايي سبدگردان‌هاي خود را افزايش دهند تا بتوانند بهترين پرتفوي را براي خريداران در نظر بگيرند.

وي تاکيد کرد:‌ سياستگذار نيز بايد رتبه‌بندي دقيقي از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري داشته باشد و با رصد مکرر آنها،  رعايت قوانين توسط صندوق‌ها را نظارت کنند تا اصول حرفه‌اي براي حفظ سرمايه مردم رعايت شود. بايد شرايطي فراهم شود که مردم به بازار اطمينان داشته باشند و از سوي ديگر خريد اوراق خزانه به طور مکرر انجام شود اگر اين شرايط وجود داشته باشد، موجب خواهد شد تا نقدينگي و حجم پول در بازار سرمايه ثابت باقي بماند و از بازار سرمايه خارج نشود، ضمن آنکه مناسب است بخشي از فروش اوراق به صندوق تسهيل بازار سرمايه منتقل شود که اعتماد مردم به صندوق‌ها  و بازار سرمايه را افزايش خواهد داد.

استاديار موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني  خاطرنشان کرد:‌ اگر بتوان با اتخاذ سياست‌هاي مناسب نقدينگي را در بازار سرمايه نگه داشت تا به بازارهاي کالايي و ارزي منتقل نشود مديريت سياست پولي براي بانک مرکزي اقدام ساده‌تري خواهد بود.

وي افزود: بانک مرکزي از طريق بازار بدهي و خريد و فروش اوراق خزانه اقدام به عمليات بازار باز کرده است که نرخ سود را در يک دالاني بين ۱۴ تا ۲۲ نگه دارد که البته موفق نبوده است اما تمرين بسيار خوبي بوده است و هيچ کشوري هم در سال نخست موفق به انجام اين کار نبوده و طي سه تا پنج سال زمان نياز است تا در شرايط نرمال اقتصادي نرخ تورم را متناسب با دالان تعيين شده کنترل کند. کشور در شرايط تحريم بوده است و طبيعي است که تحقق اين هدف کار سخت‌تري بوده است.

  •