بانک مرکزي اروپا از يونان خواست برنامه اي جدي براي شروع دوباره مذاکرات ارائه کند

تاریخ انتشار : 1394/04/15

مشروح خبر


به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما؛ شولتز گفت در واقع مردم یونان در این همه پرسی، نه گفتند و می بایست به رای آنان احترام بگذاریم. آنان در هر صورت، نه روشنی به پیشنهاد هایی که از سوی حوزه یورو به آنان شده بود، گفتند. روز سختی بود، اکثریتی گسترده وجود داشت و یکی از وعده های نخست وزیر این کشور بود که با رای نه در همه پرسی، یونان وضع بهتری در مذاکرات خواهد داشت.
وی ادامه داد از دیدگاه من، این موضوع درست نیست. ما اکنون در وضع دشواری قرار داریم، مردم یونان نه گفته اند ولی هجده عضو دیگر حوزه یورو با پیشنهادهای داده شده که مردم یونان به آن نه گفته اند، موافقت کرده بودند.
رئیس بانک مرکزی اروپا ادامه داد با این حال، این مردمسالاری در یونان است و دولت ها و پارلمان های مردمسالار در دیگر کشورهای اروپایی دیدگاهی متفاوت دارند. اکنون نوبت دولت یونان است که پیشنهادهایی ارائه کند که هجده کشور دیگر حوزه یورو و نهادهای بروکسل را قانع کند. موضوع احتمال و ضرورت مذاکره، بسته به پیشنهادی است که از سوی یونان مطرح می شود.
وی افزود به هر روی، می بایست به حاکمیت و خواست مردم یونان که امروز آن را در همه پرسی ابراز داشتند، احترام گذاشت. وعده نخست وزیر و وزیر دارایی این است که بانک ها از فردا باز شوند و پول در اختیار مردم قرار گیرد. به نظر من این کار بسیار دشوار و خطرناک است زیرا باور دارم مردم یونان شاهد ضعف و اوضاعی هستند که هر روز دشوارتر می شود.
شولتز گفت به نظر من فردا می بایست در نشست حوزه یورو درباره کمک های انساندوستانه به یونان بحث شود. شهروندان عادی، مستمری بگیران، افراد بیمار یا کودکان در مهد کودک نباید تاوان اوضاع دشواری را که دولت این کشور باعث آن است، بپردازند. از این رو، برنامه کمک های انساندوستانه فوری ضروری است و امید دارم که دولت یونان در ساعات آتی، برنامه ای جدی و سازنده ارائه کند تا شروع دوباره مذاکرات را میسر سازد زیرا در غیر این صورت، وارد دورانی دشوار تر و غمبار تر می شویم.