مخالفت مجلس با اخذ ماليات از تراکنش‌هاي بانکي

تاریخ انتشار : 1399/12/10

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با پيشنهاد اخذ ماليات از تراکنش هاي بانکي بالاي ۱۰ ميليون تومان مخالفت کردند.

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا) به نقل از ايسنا ، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني نوبت صبح امروز شنبه مجلس و در جريان بررسي بخش درآمدي لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ پيشنهاد الحاقي ابراهيم رضايي به تبصره ۱۴ لايحه بودجه را مبني بر اخذ ماليات از تراکنش هاي بانکي بالاي ۱۰ ميليون تومان بررسي و در نهايت با آن مخالفت کردند.

ابراهيم رضايي در توضيح پيشنهاد خود بيان کرد: بر اساس اين پيشنهاد از تراکنش هاي بانکي بين ۱۰ تا ۱۰۰ ميليون تومان، ۱۰ هزار تومان ماليات و از تراکنش هاي بين ۱۰۰ ميليون تا يک ميلياردتومان ۵۰ هزار تومان ماليات اخذ شود. هدف از اين پيشنهاد اصلاح نظام مالياتي و جلوگيري از فرار مالياتي و پول شويي است که بر روي اين طرح کار کارشناسي انجام شده است.

مجتبي يوسفي در مخالفت با اين پيشنهاد بيان کرد: با اين پيشنهاد پايه هاي جديد مالياتي تعريف مي شود که در لايحه بودجه جاي بررسي آن نيست از سوي ديگر بايد به تبعات آن نيز فکر کرد، اين پيشنهاد امنيت سرمايه گذاري در بانک ها را کاهش مي دهد و باعث مي شود مردم پول خود را از بانک ها بيرون بياورند.

مهدي طغياني در موافقت با اين پيشنهاد بيان کرد: مبالغ مالياتي پيش بيني شده در اين پيشنهاد بسيار ناچيز است و فشاري بر اقشار پر درآمد جامعه وارد نمي کند تراکنش هاي بالاتر از ۱۰ ميليون تومان مشمول ماليات مي شود که مبلغ آن نيز ناچيز است.

در نهايت محمد باقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه و زارع سخنگوي کميسيون تلفيق مجلس نيز با اين پيشنهاد مخالفت کرده و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز به آن راي ندادند.