تاخیر سه کشور جنوب شرق آسیا برای ورود به بانک توسعه زیرساخت آسیا

تاریخ انتشار : 1394/04/09

مشروح خبر


به گزارش ایرنا، 50 کشور عضو موسس بانک توسعه زیرساخت آسیا روز گذشته اساسنامه این بانک را که به ابتکار چین تشکیل شده امضا کردند، اما در این آیین نمایندگان سه کشور مالزی، فیلیپین و تایلند از جنوب شرق آسیا و چهار کشور دیگر حضور نداشتند.
دولت مالزی بیستمین کشوری بود که پیشنهاد راه اندازی بانک توسعه زیرساخت آسیا را پذیرفت، اما روز گذشته به دلیل برخی شرایط داخلی مقام بلندپایه ای از این کشور در پکن حضور نداشت و اساسنامه آن را امضا نکرد. 'زین الدین یحیی' سفیر مالزی در پکن از میهمانان این مراسم بود.
فیلیپین دیگر کشور جنوب شرق آسیا که در آیین امضای این اساسنامه حضور نداشت با چین برسر ادعای ارضی در دریای جنوبی چین اختلاف دارد و روابط دو کشور در ماه های گذشته پر تنش شده است.
به نوشته تارنمای 'آسترو' مالزی، برخی منابع احتمال دادند علت تاخیر فیلیپین برای امضای اساسنامه بانک توسعه زیرساخت آسیا ناشی از تنش ها و اقدامات پکن برای احیای برخی مناطق در دریای جنوبی چین باشد.
هر چند منابع چینی معتقدند مالزی، فیلیپین، تایلند، کویت، دانمارک، لهستان و آفریقای جنوبی هفت کشوری که تاکنون این اساسنامه را امضا نکرده اند تا پایان سال جاری میلادی در این زمینه اقدام می کنند.
برخی منابع گفتند که مقامات فیلیپین تاکید دارند به هیچ وجه قصد ترک بانک توسعه زیرساخت آسیا را ندارند و مانیل در نهایت به این بانک خواهد پیوست.
فیلیپین هراس دارد افزایش تنش با چین به اقتصاد این کشور آسیب وارد کند.
یک مقام وزارت دارایی چین، گفته است برخی از کشورها که مراحل را تکمیل نکرده اند، می توانند تا پایان سال اقدام کنند. این مراسم با حضور نمایندگان همه 57 کشور برگزار شد.
یکی از مسائل مطرح در این زمینه بحث تصویب بودجه برای سرمایه گذاری این کشورها در بانک توسعه زیرساخت آسیا است.
'علی طیب نیا' وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در مراسم امضای اساسنامه این بانک که در مجموع 100 میلیارد دلار سرمایه دارد و قرار است از این سرمایه به خصوص برای اعطای وام با هدف اجرای طرح های زیربنایی استفاده شود، حضور داشت.
قرار است تا سال 2030 سرمایه این بانک به 730 میلیارد دلار برسد.