درآمد ۳۰ هزار ميلياردي دولت در صورت دريافت ماليات بر سود سپرده

تاریخ انتشار : 1399/06/12

کارشناس اقتصادي با بيان اينکه ۹۰ درصد سپرده‌هاي کلان نزد ۴ درصد سپرده‌گذاران است، گفت: اگر از سپرده‌هاي کلان حتي ۱۰ درصد ماليات اخذ شود، ۳۰ هزار ميليارد تومان درآمد براي دولت ايجاد مي‌شود.

علي ملک زاده، کارشناس اقتصادي، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: سود سپرده‌هاي بانکي کلان (سپرده‌هاي بالاي يک ميليارد تومان)، در سال بيش از ۳۰۰ هزار ميليارد تومان است و طبق آمار، بيش از ۹۰ درصد اين سپرده‌ها (از نظر ارزش ريالي) نزد ۴ درصد سپرده گذاران است و از اين جهت که منبع درآمد محسوب مي‌شود بايد مانند ساير درآمدها مشمول ماليات شود.

وي با بيان اينکه چرا بايد توليد، با وجود تورم بالا ماليات بدهد اما کسي که سپرده‌اي را در بانک گذاشته و سود دريافت مي‌کند، ماليات پرداخت نکند؟ ادامه داد: اين کار هم به تأمين بودجه دولت کمک مي‌کند و هم اينکه تبديل به ابزاري سياست‌گذارانه براي دولت مي‌شود که بر سپرده‌ها مديريت داشته باشد.

اخذ ماليات از سود سپرده در روسيه براي جبران بودجه کرونا

اين کارشناس اقتصادي اظهار داشت: کشور روسيه براي جبران کسري بودجه ناشي از دوران کرونا ماليات از سود سپرده را برقرار کرد.

ملک زاده با اشاره به چالش اصلي در اخذ ماليات بر سود سپرده، گفت: چالش اصلي در اين ماليات، اين است که گفته مي‌شود به دليل بالا بودن نرخ تورم، نرخ بهره حقيقي اقتصاد در حال حاضر منفي است و کسي که هم اکنون سپرده گذاري مي‌کند در حال ضرر است. يعني با وجود اينکه ۱۵ الي ۲۰ درصد سود دريافت مي‌کند اما با تورم ۴۰ درصدي باز هم عقب است و دريافت اين ماليات در زماني توجيه دارد که سود سپرده از تورم کمتر باشد.

وي ادامه داد: اين ايراد وارد نيست چرا که در حال حاضر، نرخ بهره اقتصاد بسياري از کشورها منفي است اما ماليات سپرده را دريافت مي‌کنند. دليل دوم اين است که در همين شرايط توليد نيز اين تورم را تحمل مي‌کند، چگونه از او ماليات دريافت مي‌شود اما از سود سپرده بانکي به دليل تورم ماليات گرفته نمي‌شود؟

آيا شبه پول واقعاً در ايران وجود دارد؟

وي در پاسخ به اين سوال که آيا ماليات از سود سپرده باعث حرکت پول به سمت ساير بازارها مي‌شود يا خير گفت: اينکه نقدينگي در جايي متوقف شود بين اقتصاددانان اختلاف است که اين کار اساساً عملياتي است يا خير. با وجود حساب‌هاي پشتيبان، دو منظوره و … که فرد اسماً پولش را در حساب سپرده بلندمدت سپرده گذاري مي‌کند اما رسماً از پولش استفاده مي‌کند و با آن کار مي‌کند، بايد به اين سوال پاسخ داد که شبه پول در ايران وجود دارد يا خير؟

ملک زاده بيان داشت: به عنوان نمونه اگر کسي دو ميليارد سرمايه گذاري کند، با ۵۰۰ ميليون آن نمي‌تواند کاري انجام دهد اما مي‌تواند با ۱.۵ ميليارد آن سود بلندمدت با نرخ شکست کمتري دريافت کند، در اين حالت کاهش سرعت گردش پول که مدنظر سپرده گذاري بلندمدت است انجام نمي‌شود بنابراين با خلط شبه پول و پول نمي‌توان نقدينگي را در جايي نگاه داشت.

اين کارشناس اقتصادي ادامه داد: در بورس نيز به هيچ عنوان کاهش سرعت گردش پول اتفاق نمي‌افتد چرا که هر وقت فرد بخواهد پولش را از بورس خارج مي‌کند مگر اينکه در صف فروش گير کند اما در بانک سپرده گذاري بلندمدت اگر تفکيک پول و شبه پول برقرار باشد تا حدي سرعت گردش پول را کم مي‌کند اما اگر ما فعاليت اقتصادي نداشته باشيم در قبال خلق پولي که انجام مي‌دهيم عملاً موتور آتش رشد نقدينگي که همان تورم است را باز زياد مي‌کنيم و دور باطلي را طي مي‌کنيم.

درآمد ۳۰ هزار ميلياردي براي دولت در صورت دريافت ماليات سود سپرده

وي در پايان خاطرنشان کرد: اگر از سپرده‌هاي کلان حتي ده درصد ماليات گرفته شود، حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان درآمد براي دولت ايجاد مي‌کند و دريافت آن هم ساده‌تر از ساير ماليات‌هاست.