رقابت مالزی و اندونزی برای تاسیس بزرگترین بانک اسلامی

تاریخ انتشار : 1393/11/29

مشروح خبر


رقابت مالزی و اندونزی برای تاسیس بزرگترین بانک اسلامی/ ادغام سه بانک اندونزی
به گزارش ایرنا، تاسیس این بانک بزرگ اندونزی پس از آن انجام می شود که تیر ماه امسال 'آر.اچ.بی'، 'سی.آی.ام.بی' و 'ام.بی.سی.بی' سه بانک مالزی با متوقف کردن فعالیت های خود در بازار سهام از تاسیس بزرگترین بانک این کشور خبر دادند.

در صورت کسب مجوز بانک مرکزی مالزی و ادغام این سه بانک، بزرگترین بانک جنوب شرق آسیا با سرمایه ای بیش از 35 میلیارد و 200 میلیون دلار شکل خواهد گرفت.

رسانه های اندونزی نیز روز چهارشنبه به نقل از مرکز خدمات مالی این کشور اعلام کردند در سال جاری میلادی به عنوان سال بازار سرمایه اسلامی سه بانک دولتی اسلامی این کشور ادغام می شوند.

'بانک مندیری'، 'رعیت بانک' و 'بانک نگارا' اندونزی در طرح این ادغام قرار دارند. احتمال دارد واحد کوچکی از بانک 'تابونگان نگارا' نیز در این طرح ادغام قرار گیرد.

اندونزی بزرگترین جمعیت مسلمانان جهان را در خود جای داده است و قصد دارد با تاسیس این بانک اسلامی بزرگ به رقابت با دیگر کشورها به ویژه مالزی در این عرصه بپردازد.

بانک های اسلامی در اندونزی تنها 5.5 درصد از دارایی های بانکی این کشور را به خود اختصاص داده اند در حالی که سهم بانک های اسلامی مالزی 20.7 درصد است.

انجمن بانکداری اسلامی اندونزی اعلام کرده است تلاش می شود این سهم در اندونزی طی سه سال به 10 درصد برسد و تقریبا دو برابر وضعیت کنونی شود، اما درصورت ادغام این بانک ها این سهم می تواند به چهار برابر یعنی حدود 20 درصد برسد.

'بانک مندیری' که در طرح ادغام سه بانک اندونزی قرار دارد بزرگترین بانک این کشور محسوب می شود که دولت اندونزی در سال 1998 از ادغام چهار بانک تاسیس کرد.