توقف نماد معاملاتي دو بانک و ۲۴ شرکت بورسي

تاریخ انتشار : 1399/05/26

اطلاعات منتشر شده از سوي بورس اوراق بهادار تهران نشان مي‌دهد که تا تا پايان هفته سوم داد و ستدها در بازار سهام، نماد معاملاتي دو بانک و ۲۴ شرکت بورسي ديگر متوقف شده است.

به گزارش ايبِنا، اطلاعات مندرج در آخرين ليست نمادهاي متوقف شده در بورس تا پايان روز معاملاتي ۲۲ مرداد ماه سال جاري حاکي از آن است که نماد معاملاتي دو بانک ملت به علت برگزاري مجامع عادي ساليانه و فوق العاده در خصوص افزايش سرمايه و انصار به علت تعليق نماد در بين ۲۶ نمادي قرار دارند که معاملات آنها متوقف شده است.

۴۷ ماه توقف نماد

همچنين بررسي‌هاي ‌ايبِنا نشان مي‌دهد که نماد معاملاتي کنتورسازي ايران «آکنتور» که در معاملات بازار اول  بورس حضور دارد به عنوان قديمي‌ترين نماد متوقف شده از ۱۳ شهريور ماه ۹۵ در تالار شيشه‌اي در وضعيت ممنوع‌المعامله قرار دارد و نزديک به ۴ سال از توقف اين نماد مي‌گذرد.

فشار نوسان شديد قيمت

افزون بر اين بر مبناي آمار منتشر شده از سوي بورس اوراق بهادار تهران، نماد شرکت هاي «زر ماکارون و شکر شاهرود» به علت تغييرات بيش از ۵۰ درصد در ۱۵ روز متوالي دچار توقف معاملاتي شده اند.

برگزاري مجمع

بر اساس اين گزارش، نماد شرکت هاي «توليدي شهيد قندي، سرمايه گذاري صدر تامين، روز دارو، سيمان هگمتان، محصولات پارس، کالسيمين، فرآورده هاي نسوز پارس و سرمايه گذاري بوعلي» به علت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه و فوق العاده در تالار شيشه اي متوقف شده است.

افشاي اطلاعات

همچنين تا پايان روز ۲۲ مرداد ماه سال ۹۹ نماد شرکت هاي «سازه پويش، فنر سازي زر، کاشي و سراميک سينا و کاشي الوند» به علت افشاي اطلاعات با اهميت گروه الف در تالار شيشه اي دچار توقف شده اند.

از سويي ديگر، نماد ۳ شرکت «تايدواتر خاورميانه، صنايع آذرآب  و قند ثابت خراسان» نيز به دليل برگزاري مجمع عمومي عادي و فوق العاده در خصوص «تغيير سرمايه و انتخاب اعضاي هيات مديره» نيز در تالار شيشه اي متوقف شده است.

تعليق نماد

بر اساس آمار منتشر شده، نماد شرکت هاي «نهاد مالي بورس انرژي، فعالان بورس انرژي، ساير اشخاص بورس انرژي، صنايع آذر آب، پارس الکتريک، نساجي بروجرد، گروه صنعتي ملي و ونيرو» نيز در وضعيت تعليق قرار گرفته اند. در عين حال، نماد شرکت گلوکوزان نيز که در بازار دوم حضور دارد به علت بررسي بيشتر معاملات با توقف معاملاتي مواجه شده است.

توقف نماد معاملاتي در بورس چيست؟

عمدتاً در بورس زماني نماد يک شرکت متوقف مي شود که رويدادي حائز اهميت در خصوص آن شرکت اتفاق افتاده باشد، به نحوي که اين رويداد بتواند موجب افزايش يا کاهش بيش از اندازه قيمت سهام شرکت شود. گاهي اوقات معاملات سهام برخي شرکت ­ها در بورس به صورت موقتي، متوقف مي ­شود. در اين حالت، اصطلاحاً مي ­گويند نماد شرکت متوقف شده است.

براي مثال، قبل از برگزاري مجامع ساليانه شرکت، نماد آن شرکت متوقف مي ­شود، زيرا در مجمع عمومي ساليانه، سود سهامداران مشخص خواهد شد و اين موضوع، مي ­تواند بر قيمت سهم بعد از مجمع، تاثير زيادي داشته باشد. طبيعتاً توقف نماد در اينگونه موارد، به سرمايه ­گذاران اجازه مي ­دهد تا پس از انتشار اطلاعات کامل و شفاف شدن وضعيت شرکت، در شرايط يکسان و عادلانـه، درخصوص خريد، فروش و يا نگهداري آن سهم تصميم گيري کنند. اين موضوع به نحوي ديگر براي مجامع فوق ­العاده شرکت­ ها نيز صدق مي­ کند.

بر اين اساس نماد معاملاتي اوراق بهادار پذيرفته شده در بورس در شرايط زير متوقف مي ­شود:

  1. قبل از برگزاري مجامع عمومي شرکت­ هاي پذيرفته شده و قبل از برگزاري جلسه هيات مديره ­اي که بايد در خصوص اختيارات تفويض شده توسط مجمع عمومي فوق ­العاده در خصوص افزايش سرمايه تصميم ­گيري شود. همچنين قبل از سررسيد پرداخت سود علي ­الحساب و سررسيد نهايي اوراق مشارکت هم نماد متوقف مي شود.
  2. درصورتي که اوراق بهادار، مطابق مقررات، مشمول تغيير طبقه ­بندي از تابلو يا تالاري شود که در آن فعال است.
  3. درصورتي که ناشر اوراق بهادار، مطابق مقررات سازمان، ضوابط اطلاع ­رساني را رعايت نکرده باشد.
  4. درصورتي که حسابرس و بازرس قانوني نسبت به صورت ­هاي مالي شرکت­ هاي پذيرفته شده يا حساب ­هاي اوراق بهادار اظهار نظر «مردود» يا «عدم اظهار نظر» ارائه کرده باشد.
  5. در صورتي ­که معاملات اوراق بهادار مظنون به استفاده از اطلاعات نهاني يا دستکاري قيمت توسط برخي از افراد باشد.

لازم به ذکر است که به استثناي بند «يک» که شرکت موظف به اعلام مراتب مطابق ضوابط مربوطه است، سازمان در ساير موارد، اطلاعيه توقف معاملات اوراق بهادار را حداکثر تا پايان همان روز پس از توقف نماد معاملاتي، با ذکر علل توقف، زمان توقف و شرايط بازگشايي نماد، براي عموم منتشر مي ­­کند و حسب مورد به صورت کتبي به اطلاع شرکت رسانده مي ­شود.

گفتني است به تازگي با هدف کوتاه شدن زمان توقف و بازگشايي نمادها اصلاحاتي در دستورالعمل اجرايي نحوه انجام معاملات صورت گرفت. بر اساس اين دستورالعمل در صورتي ­که قيمت پاياني سهم طي پنج روز معاملاتي متوالي بيش از ۲۰ درصد افزايش يا کاهش داشته باشد، نماد معاملاتي متوقف و ناشر ملزم به ارائه اطلاعيه شفاف ­سازي در خصوص علت نوسان قيمت سهم بوده و نماد معاملاتي روز معاملاتي بعد گشايش مي ­يابد.

در اين حالت حتي اگر ناشر اطلاعيه شفاف ­سازي منتشر نکند، بورس تهران با انتشار اطلاعيه عدم شفاف ­سازي ناشر در خصوص اين نوسان، نماد متوقف شده را در روز معاملاتي بعد بازگشايي خواهد کرد. که اين موضوع بر نقدشوندگي بازار سرمايه تأثير بسزايي دارد.

همچنين اگر قيمت سهام شرکتي در ۱۵ روز با نوسان قيمت ۵۰ درصد افزايش يا کاهش همراه شود، نماد معاملاتي متوقف شده و سرمايه­ گذاران و تحليل­ گران مي ­توانند از طريق شرکت ­هاي کارگزاري و مشاور سرمايه گذاري، سوالات خود را در مورد وضعيت شرکت در سايت «تدان»، مطرح کنند و ناشر در اطلاعيه شفاف ­سازي به اين سوالات پاسخ مي ­دهد. در خصوص نوسان ۵۰ درصد، نماد معاملاتي ناشر حداکثر پس از دو روز کاري با محدوديت دامنه نوسان بازگشايي مي­ شود.

توقف نمادها به علت انتشار اطلاعات با اهميت در قالب دو گروه «الف» و «ب» دسته­ بندي شده ­اند. در مورد گروه «الف» نماد معاملاتي در اولين جلسه معاملاتي بعد، بدون محدوديت در دامنه نوسان بازگشايي خواهد شد و اگر اطلاعات مربوط به گروه «ب» باشد؛ با توجه به ساعت انتشار اين گونه اطلاعات، نماد بازگشايي خواهد شد و بازگشايي حداکثر تا روز معاملاتي بعد انجام مي­ شود.

درخصوص توقف نماد به علت برگزاري مجمع مطابق دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس تهران، توقف نماد معاملاتي يک روز کاري قبل از برگزاري مجامع عمومي صاحبان سهام بر اساس اطلاعيه دعوت

فهرست توقف نمادها در بورس تا پايان روز ۲۲ مرداد ماه ۹۹

  •