کاهش ۱۵.۸ درصدي بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1399/05/13

بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي طي يک سال منتهي به خرداد ماه سال جاري ۱۵.۸ درصد کاهش يافته که اين کاهش عمدتا از ناحيه بانک‌هاي غيردولتي و موسسات اعتباري غيربانکي بوده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، براساس آمار بانک مرکزي، بدهي بانک‌ها و موسسات اعتباري غير بانکي به بانک مرکزي در پايان خرداد ماه سال جاري به ۱۱۳ هزار و ۲۹۰ ميليارد تومان رسيده است. اين ميزان بدهي در پايان خرداد ۹۸ معادل ۱۳۴ هزار و ۵۵۰ ميليارد تومان بوده که بيانگر کاهش ۱۵.۸ درصدي در مدت بازه يکساله است. اين آمار همچنين نسبت به اسفند ماه سال گذشته رشد ۲.۳ درصدي داشته است.

بنا بر آمار، ۹ هزار و ۸۲۰ ميليارد تومان از حجم کل بدهي‌ بانک‌ها و موسسات اعتباري مربوط به بدهي بانک‌هاي تجاري است که نسبت به خرداد ۹۸ بالغ بر ۸۰.۲ درصد افزايش نشان مي‌دهد. همچنين اين ميزان بدهي در مقايسه با اسفند ماه سال گذشته ۱۲۶.۳ درصد رشد داشته است.

بدهي بانک‌هاي تخصصي دولتي به بانک مرکزي نيز در خرداد ماه سال ۹۹ بالغ بر ۴۶ هزار و ۸۵۰ ميليارد تومان بوده که اين ميزان بدهي ۰.۳ درصد نسبت به خرداد ۹۸ افزايش يافته است. اين در حالي است که ميزان بدهي اين دسته از بانک‌ها نسبت به پايان سال گذشته ۰.۴ درصد افت داشته است.

در عين حال آمارها نشان مي‌دهد که حجم بدهي بانک‌هاي غيردولتي و موسسات اعتباري غيربانکي در خرداد ماه سال ۹۹ به ۵۶ هزار و ۶۲۰ ميليارد تومان رسيد که کاهش ۳۱.۳ درصدي در مقايسه با  خرداد سال گذشته داشته است. لازم به ذکر است که اين ميزان بدهي در مقايسه با پايان سال گذشته نيز از رشد منفي ۴.۵ درصدي برخوردار بوده است.