رشد ۴۷ درصدي پرداخت تسهيلات بانک صنعت و معدن به واحدهاي توليدي

تاریخ انتشار : 1399/05/12

مديرعامل بانک صنعت و معدن ‌ گفت: پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليدي در ۴ ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۷ درصد رشد داشته، در حالي که سال ۹۸ هم نسبت به سال ۹۷ رشدي ۴۵ درصدي داشته‌ايم.

به گزارش ايبِنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني بانک صنعت و معدن، دکتر حسين مهري ‌ در گفتگو با اقتصاد ملي آنلاين با اشاره به اينکه تحقق اهداف سال جهش توليد نيازمند ابزارهايي همچون تامين مالي واحدهاي صنعتي و توليدي است، گفت: با توجه به اينکه اقتصاد ايران بانک محور است و ۹۰ درصد نياز تسهيلاتي بنگاه هاي کشور از طريق بانک ها تامين مي شود بانک صنعت و معدن به عنوان بانک تخصصي و توسعه اي بخش صنعت و معدن براي تحقق شعال سال برنامه و سياست هايي تبين کرده است، يکي از اين راهبردها تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي موجود براي ايجاد پايداري در اشتغال است. از اينرو به اعطاي تسهيلات به بنگاه ها سرعت داده ايم.

دکتر حسين مهري با بيان اينکه در سال جاري با وجود کرونا و نيمه تعطيل بودن کشور از پنجم فروردين کار خود را با قدرت آغاز کرديم، افزود: در ۴ ماهه سال جاري پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۷ درصد رشد داشته است، در حالي که سال ۹۸ هم نسبت به سال ۹۷ رشدي ۴۵ درصدي داشته ايم.

وي با اشاره به اينکه دومين اولويت بانک صنعت و معدن درسال ۹۹ تامين مالي پروژه هاي نيمه تمام است، اظهار کرد: پروژه هاي که ۸۰ درصد پيشرفت فيزيکي داشته اند در اولويت تسهيلات بانک صنعت و معدن قرار دارند و تاکنون ۷۰ طرح را که اجراي آنها ۷ سال طول کشيده مورد بررسي قرار داديم تا به هر طريقي که شده امسال مورد بهره برداري قرار بگيرند، زيرا علاوه بر صادرات محور بودن، اين واحدها نقش مهمي هم در اشتغالزايي خواهند داشت.

دکتر مهري با تاکيد بر اينکه سومين اولويت بانک صنعت و معدن طرح هاي توسعه اي است که به کاهش قيمت تمام شده کالاها منجر مي شوند، اظهار کرد: در خرداد ماه کلينيک عارضه يابي براي واحدهاي غيرفعال راه اندازي کرده ايم تا در صورتي که مشکل تامين مالي دارند آن را برطرف کنيم يا اگر با مشکل تامين مواد اوليه روبرو هستند زنجيره را شناسايي کنيم و از طرق ال سي اين موانع را برطرف کنيم، زيرا در هر صورت اين واحدها دارايي هايي هستند که مي توانند به بخش مولد کشور اضافه شوند.

مديرعامل بانک صنعت و معدن با بيان اينکه در گزارش سه ماهه بانک صنعت و معدن پرداخت تسهيلات به واحدهاي دانش بنيان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدي ۱۰۰ درصدي داشته است، تاکيد کرد: از سال ۹۷ تمرکز ما روي شرکت هاي دانش بنيان بوده است و رشد تامين مالي سال جاري در ادامه روند افزايش تسهيلات دهي سال گذشته به واحدهاي دانش بنيان بوده است. از اينرو قراردادي را با معاونت فناوري رياست جمهوري منعقد کرديم که در راستاي آن اعتباري ۱۵۰۰ ميليارد ريالي از سوي صندوق توسعه ملي اختصاص داده شده و با نظر معاونت فناوري تسهيلات به اين شرکت ها با نرخ ۱۱ درصد اجرا مي شود و تاکنون بانک صنعت و معدن در اين بخش هم عملکرد خوبي داشته است.

وي با اشاره به اينکه تفاهمنامه هايي با دانشگاه صنعتي شريف، دانشگاه اميرکبير و جهاد دانشگاهي داشته ايم، گفت: اين دانشگاه ها مي توانند شرکت هاي دانش بنيان را براي دريافت تسهيلات به بانک صنعت و معدن معرفي کنند و در اين زمينه اقداماتي به انجام رسيده است.

دکتر مهري با بيان اينکه مجوزي از مجمع بانک دريافت کرده ايم که بتوانيم از منابع داخلي تسهيلات با نرخ سود کمتر از ۱۰ درصد به شرکت هاي فناور بدهيم، اظهار کرد: شرکت هاي دانش بنياني که در بخش صنعت و معدن فعال هستند در اولويت تسهيلات دهي بانک صنعت و معدن قرار دارند، همچنين در بخش واحدهاي صادراتي تاکنون اقدامات خوبي انجام داده ايم، براي نمونه فاينانسور ۷ طرح فولادي بانک صنعت و معدن بوده است.

  •