پارلمان انگليس درباره تخلف مالياتي بانک اچ اس بي سي تحقيق مي کند

تاریخ انتشار : 1393/11/21

مشروح خبر


نمایندگان پارلمان انگلیس روز دوشنبه اعلام کردند مجلس عوام قصد دارد تحقیقاتی سریع درباره بانک بزرگ اچ اس بی آغاز کند که انتشار ابعاد گسترده رسوایی فرارهای مالیاتی مرتبط با آن در انگلیس و برخی کشورهای اروپایی به ویژه سوئیس جنجال به پا کرده است.
کمیسیون محاسبات عمومی مجلس عوام انگلیس تصمیم گرفته است به سرعت تحقیقاتی را در خصوص این رسوایی آغاز کند و از مسئولان بانک اچ اس بی سی مستقر در لندن بخواهد اطلاعاتی و اسناد لازم را در این زمینه ارائه کنند.
مارگارت هاج، رئیس کمیسیون محاسبات عمومی مجلس عوام انگلیس از حزب کارگر در گفتگو با شبکه بی بی سی تاکید کرد افشاگریهای مربوط به تخلفات اچ اس بی سی یک بار دیگر بخشهای تاریک و ابهام آمیز صنعت مالی بین المللی را که در خدمت ثروتمندان است، نمایان ساخت.
این مقام پارلمانی انگلیس خاطر نشان ساخت کمیسیون محاسبات عمومی مجلس عوام قصد دارد در اولین فرصت تحقیق گسترده و دقیقی را در خصوص تخلفات مالیاتی احتمالی اچ اس بی سی آغاز کند. پارلمان در همین راستا از مقامات این بانک بزرگ خواهد خواست با کمیسیون تحقیق همکاری و اسناد و اطلاعات لازم را برای پیشبرد تحقیق در اختیار پارلمان قرار دهند.
شعبه بانک اچ اس بی سی در سوئیس در کانون رسوایی مالیاتی است که برخی رسانه ها افشا کرده اند. به نوشته برخی از روزنامه ها، شعبه این بانک در سوئیس به برخی از مشتریان خود به ویژه صاحبان صنایع و شخصیت های سیاسی کمک کرده است میلیاردها دلار از دارایی های خود را برای فرار از مالیات پنهان کنند.
روزنامه فرانسوی لوموند در شماره اخیر خود نوشت در فاصله نهم نوامبر سال دو هزار و شش تا سی و یکم مارس سال دو هزار و هفت، نزدیک به یکصد و هشتاد میلیارد و ششصد میلیون یورو در حسابهای اچ اس بی سی در ژنو به صورت مخفیانه در مناطق مختلف از جمله پاناما جا به جا شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، در پی انتشار این اطلاعات، صداهای اعتراض زیادی در سوئیس بلند شد و بسیاری خواستار پیگرد قضایی شعبه بانک اچ اس بی سی در سوئیس شدند. در حالی که شعبات این بانک بزرگ در بلژیک و فرانسه تحت پیگرد قرار گرفته اند، شعبه این بانک در انگلیس تا کنون از هر گونه تعقیب قضایی در امان مانده است.
از طرف دیگر مسئولان شعبه بانک اچ اس بی سی در سوئیس اعلام کردند فعالیت ها و معاملاتی که اطلاعات مربوط به آنها در روزنامه ها درز پیدا کرده، مربوط به گذشته است. به گفته آنها از سال دو هزار و هشت، بانک اچ اس بی سی راهبرد خود را به طور بنیادین اصلاح کرده است. مسئولان بانک اچ اس بی سی در واقع اذعان کرده اند که ساختار عملیاتی این بانک در گذشته کاستی هایی داشته است.