يادداشت رئيس‌کل بانک مرکزي در مورد برنامه‌هاي سامان‌دهي بازار ارز

تاریخ انتشار : 1399/04/30

رييس کل بانک مرکزي در يادداشتي اينستاگرامي با مردم و فعالان اقتصادي در مورد برنامه‌هاي سامان‌دهي بازار ارز صحبت کرد.

خبرنگار ايبِنا، دکتر عبدالناصر همتي، رييس کل بانک مرکزي در يادداشتي اينستاگرامي با مردم و فعالان اقتصادي سخن گفت که به شرح زير است:

اين روزها بنا به دلايلي که مشخص است، و قبلاً نيز اعلام کرده بودم، بازار ارز دچار نوسان شده است. با اقدامات در دست اجرا  به تدريج و در روزهاي آينده بازار ارز به آرامش خواهد رسيد.

اين تصور که بانک مرکزي و دولت براي کنترل بازار ارز اقدامي نمي کنند، يا اينکه تصور ميشود براي تأمين کسري و يا دلايل ديگر، نرخ ارز را بالا مي‌برند، بي اساس و يک برداشت و تصور کاملاً اشتباه است.

دستورالعمل جديد در خصوص نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد و تأمين ارز واردات کشور، چند روزي است عملياتي شده است. در اين دستورالعمل، عملاً زمينه‌اي براي ايجاد تراکم غير عادي تقاضا و نيز سوء استفاده از آن باقي نمي ماند.  

به همين دليل متاسفانه در مقطع دو هفتهٔ اخير، درکنار تعلل برخي صادر کنندگان براي عرضه ارز خود، برخي از سودجويان در صدد فروش ارزب ه واردکنندگان به نرخ‌هاي نامتعارف بوده اند.

به واردکنندگان محترم توصيه مي کنم که چند روزي را تحمل کرده و از چند روز آينده، به تدريج نياز خود را از سامانه نيما تأمين نمايند.  

از صادر کنندگان محترم نيز انتظار مي‌رود در فرصت چند روز باقيمانده از فرصت ايفاي تعهد، ارزهاي خود را با نرخ هاي منطقي در بازار عرضه کنندتا خريدار لازم را داشته باشد.

از صادرکنندگان عزيزي که تا امروز با برگرداندن ارز درخدمت توليد واشتغال کشور بوده اند، قدرداني ميکنم. مردم عزيز مطمئن باشند، بانک مرکزي براي ساماندهي بازار ارز و اعاده ثبات، و برگشت به نرخ هاي تعادلي تمام تلاش خود را بکارخواهد بست.