افزایش سرمایه بانک کشاورزی به ۸ هزار میلیارد تومان

تاریخ انتشار : 1393/11/12

مشروح خبر



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرتضی شهیدزاده، مدیرعامل بانک کشاورزی در نشست خبری امروز که به مناسبت ایام مبارک دهه فجر برگزار شد، گفت: با همکاری مجلس و دولت از محل منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی سهمی برای بخش کشاورزی به صورت ریالی در نظر گرفته شده است که ما به نحو مطلوب، این منابع را به بخش‌های مختلف اختصاص داده‌ایم.

وی افزود:از محل صندوق توسعه ملی مبلغ 6 هزار میلیارد ریال به طرح‌های توسعه آب و خاک، 10 هزار میلیارد ریال به طرح‌های توسعه کشت گلخانه‌ای و پرورش ماهی در قفس، مبلغ 17 هزار میلیارد ریال برای پشتیبانی از تولید گوشت قرمز و مبلغ 3 هزار میلیارد ریال به مناطق محروم اختصاص داده‌ایم.

مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار داشت: ما به عنوان یک بانک تخصصی، بانکی پیشرو در سیستم بانکداری هستیم و اولین سیستم بانکداری متمرکز را اجرا کرده‌ایم به طوری که کشاورزانی که زیر 20 میلیون تومان درخواست وام داشته باشند می‌توانند با حضور در بانک و پر کردن فرم ظرف 48 ساعت بدون کوچکترین معطلی وام را دریافت کنند.

شهیدزاده اظهار داشت: همچنین این امکان وجود دارد که تقاضای درخواست وام را به صورت اینترنتی تبدیل کنیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه بانک کشاورزی بازوی اجرایی دولت در توسعه بخش کشاورزی است، اظهار داشت: به عنوان این بازوی دولت برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید بیشترین سرمایه را در بین بانک‌های دولتی داشته باشیم بنابراین با مذاکرات لازم با مجلس و دولت و قول دولت و مجلس قرار شده تا در برنامه ششم و در بودجه سال 94 و همچنین لایحه خروج از رکود سرمایه‌ این بانک به 80 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

شهیدزاده بیان داشت: با این کار قدرت قانونی ما 5 برابر می‌شود و می‌توانیم خدمات بیشتری به کشاورزان ارائه کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش کشاورزی بیشترین ریسک را در بخش‌های اقتصادی دارد، گفت: بخش بیمه محصولات کشاورزی که در کنار آن بانک کشاورزی به عنوان پشتیبان‌کننده حضور دارد به دلیل مسائل مختلف ناشی از حوادث غیرمترقبه، بودجه‌اش کفایت نمی‌کند و بانک کشاورزی هر ساله بیش از دو برابر بودجه برای این صندوق منابع می‌گذارد.

وی در ادامه به بیان شاخص‌های توسعه بیمه اشاره کرد و گفت: بیمه زراعت را از 2.9 میلیون هکتار به 5.8 میلیون هکتار در سال 93 رسانده‌ایم و بیمه باغات از 92 هزار هکتار در سال 93 به 502 هزار هکتار رسیده است.

شهیدزاده بیان داشت: همچنین در بیمه دام از 3.9 میلیون واحد دامی در سال 80 به 14 میلیون واحد دامی افزایش یافته و بیمه طیور از 76 میلیون قطعه به 960 میلیون قطعه توسعه یافته است.

وی افزود: تعداد بیمه‌گذاران از 715 هزار نفر به 2 میلیون نفر رسیده است.

شهیدزاده در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:‌ غرامت پرداختی در سال 80 از 848 میلیارد ریال در سال 93 به 9 هزار و 753 میلیارد ریال رسیده و بیش از 65 درصد منابع آن یارانه‌های دولت و کمتر از 35 درصد کمک‌های خود مردم بوده است.

وی افزود: برنامه ما این است که سال آینده دو برابر سال 93 منابع در اختیار بخش کشاورزی قرار دهیم و به این طریق بتوانیم به صورت کامل نیازهای بخش کشاورزی را تامین کنیم.

شهیدزاده در پاسخ به این سوال که چند درصد از وام‌های اختصاص یافته به کشاورزی صرف امور کشاورزی می‌شود، اظهار داشت: با توجه به نظارتی که در این بخش وجود دارد بیش از 98 درصد وام‌ها صرف طرح‌های کشاورزی می‌شود زیرا این وام‌ها طی 2 تا 3 مرحله پرداخت و در هر مرحله کشاورز موظف به ارائه پیشرفت فیزیکی کار است.