تحول نظام بانکی و بانک مرکزی در دستور کار

تاریخ انتشار : 1393/11/06

مشروح خبر



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک با اشاره به برنامه 10 ساله بانک مرکزی از سال 82 تا 92 اظهار داشت: شروع این برنامه 10 ساله با سیستم‌های شتاب، ساتنا و پایا و پایان آن با اجرای سامانه چکاوک بود.

وی افزود: برنامه‌محور بودن در بانک مرکزی موجب شد تغییرات در حوزه سیاسی تأثیری بر مسیر انتخاب شده بانک مرکزی به وجود نیاورد.

دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به برنامه 10 ساله بانک مرکزی که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در برنامه قبل نظام‌های پرداخت و توسعه آن مورد توجه بود، اما برنامه جدید عمیق‌تر شده است و در همین راستا دو پروژه تحول نظام بانکی و تحول بانک مرکزی با ورود آقای سیف به بانک مرکزی آغاز شد.

به گفته وی این برنامه تمام بخش‌های بانک مرکزی و الگوهای مرتبط با آن را پوشش می‌دهد.

احمدی با بیان اینکه دیگر دوره حضور مشتری در شعبه به پایان رسیده است، افزود: بانک باید بر اساس شناخت از مشتری به دنبال ارائه خدمات برود و موضوع پرداخت‌های سیار در این راستا است.

دبیرکل بانک مرکزی یکی از موانع پیش روی نقشه بانک مرکزی را قوانین و مقررات ناسخ و منسوخ دانست و گفت: مقررات زیاد و متفاوت مشکلاتی را برای اجرای برنامه‌ها به وجود می‌آورد که لازم است برای حل آن در حوزه قانون گذاری اقداماتی انجام شود.

وی تأکید کرد: نظارت مبتنی بر ریسک، یکپارچه‌سازی قوانین پایه و اصلاح ساختار بانک مرکزی در نقشه راه دیده شده است که امیدواریم در دوره زمانی مشخص شده به اهداف دست یابیم.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه تعداد تراکنش‌ها در شبکه بانکی گفت: امسال 12 میلیارد تراکنش را تجربه خواهیم کرد و همچنین برای صد میلیون تراکنش در دو سامانه اصلی باید آمادگی لازم به وجود بیاید.