ضرورت تداوم اصلاح ناترازي بانکها

تاریخ انتشار : 1399/04/01

رييس کل بانک مرکزي ضمن تقدير از عملکرد شبکه بانکي در پرداخت تسهيلات معيشتي ناشي از شيوع ويروس کرونا، بر تداوم نقش بانک‌ها در رونق بازار سرمايه تاکيد کرد.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، جلسه رئيس‌کل بانک مرکزي با مديران عامل بانک‌ها در بانک مرکزي برگزار شد. در اين جلسه دکتر همتي ضمن تقدير از عملکرد بانک‌ها در پرداخت ۲۱ هزار ميليارد تومان تسهيلات معيشتي به ۲۱ ميليون نفر از هم‌وطنان، بر تداوم اعطاي تسهيلات به واحدهاي توليدي آسيب‌ديده از کرونا تأکيد کرد.

رئيس‌کل بانک مرکزي ضمن تاکيد بر اهميت خروج بانک‌ها از بنگاه‌داري از طريق واگذاري اموال و دارائي‌هايشان‌ گفت: بانکها با تداوم واگذاري سهام خود در شرايط فعلي بازار سرمايه مي‌توانند ضمن کمک به تعميق اين بازار در راستاي اصلاح و کاهش ناترازي خود اقدام کنند. وي در ادامه بانکها را به فراهم کردن امکان بهره مندي از شرايط مناسب اين بازار براي افزايش سرمايه از محل صرف سهام به عنوان يک روش متداول و مرسوم در نظام مالي دنيا توصيه کرد.

در ادامه دکتر همتي ضمن ارائه گزارشي از سفر اخير خود به عراق، حجم معتنابه صادرات به عراق و منابع ارزي حاصل از آن را فرصت خوبي براي کشور دانست و اعلام کرد: با مذاکرات و توافقات انجام شده با همتايان عراقي، بخش عمده‌ کالاهاي اساسي و دارو از اين محل تأمين خواهد شد. ايشان همچنين به اقدامات مشابهي که در آينده براي بهره‌گيري از فرصت‌هاي ديگر کشورها برنامه‌ريزي شده است، اشاره کرد.

رئيس شوراي پول و اعتبار همچنين با توجه به تکميل و ابلاغ شيوه‌نامه مربوط به گواهي اعتبار مولد در شوراي عالي بورس از مديران نظام بانکي خواست براي اجرايي شدن و گسترش بهره‌گيري از اين ابزار در سال "جهش توليد" سرعت عمل به خرج دهند.

در اين نشست همتي با توجه به فصل برداشت گندم، ‌ مشارکت فعال شبکه بانکي کشور و برنامه ريزي لازم به منظور تامين منابع مورد نياز براي خريد گندم توسط بانکها را خواستار شد.

در پايان رئيس کل بانک مرکزي بر تسريع و تسهيل شرايط توسط بانکها در فرآيند پرداخت وام ازدواج و نيز اتخاذ تمهيدات مناسب و راهکارهاي عملي براي همراهي در رفع مشکل مسکن هم‌وطنان و افزايش عرضه مسکن تاکيد کرد.

  •