بانک‌های جهان یک ساله ۸۷ میلیارد دلار جریمه پرداخت کردند

تاریخ انتشار : 1393/10/09

مشروح خبر



به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری فایننشال تایمز، بانک های جهان در سال 2014 به اندازه کل تولید ناخالص داخلی کشور کرواسی جریمه پرداخت کرده اند.

رقم کل این جریمه ها 87 میلیارد دلار بوده است که 16.65 میلیارد دلار آن مربوط به موافقتنامه مصالحه بین بانک آمریکا و وزارت دادگستری آمریکا در مورد ادعاهای مربوط به کوتاهی این بانک در مورد مطلع ساختن سرمایه گذاران از ریسک های موجود در جریان بحران مالی بوده است.

یک ماه پیشتر، بی ان پی پاریباس، بزرگترین بانک فرانسوی نیز مجبور شده بود 8.97 میلیارد دلار بابت نقض تحریم های آمریکا علیه ایران، سودان و کوبا در فاصله سال های 2004 تا 2012 پرداخت نماید.

این بانک همچنین برای مدت یک سال (که از اول ژانویه 2015 شروع می شود) از انجام تراکنش های دلاری در فعالیت های اقتصادی مربوط به نفت و گاز خود محروم شده است.

اخیرا نیز نهاد نظارت بر امور مالی انگلیس 5 بانک را به دلیل دستکاری بازارهای ارز خارجی و تضعیف سیستم مالی این کشور مجموعا 1.1 میلیارد پوند جریمه کرد.

علاوه بر این جریمه ها و مصالحه های صورت گرفته، دولت ها و نهادهای رگولاتوری، در حال اتخاذ رویکردی به مراتب سختگیرانه تر در قبال سوء رفتارهای ارتکاب یافته در بازارهای مالی هستند.
هفته گذشته دولت انگلیس اعلام کرد که از آوریل سال آینده، تجاری که در خصوص فریب بازارها مقصر شناخته شوند، ممکن است با مجازات زندان تا 7 سال مواجه شوند.

در همین حال، نهاد نظارت بر امور مالی انگلیس اعلام کرده است که علاوه بر نظارت بر نرخ بهره استقراض بین بانکی لندن (لیبور) 7 شاخص مالی مهم انگلیس را قاعده مند خواهد ساخت.
این نهاد نظارتی در حال حاضر مشغول مشورت در مورد این پیشنهادات جدید است.